Když se dotace na elektromobily minou účinkem – získat je lze pouze na 3 vozy

                   

Jsou země, kde jsou dotace na elektromobily velmi zajímavé. Příkladem je třeba Norsko, kde vozy na elektřinu začínají automobilovému trhu dominovat. V řadě jiných zemí se podpora teprve rozjíždí. Jednou z takových je i sousední Polsko, které může jít příkladem v tom, jak se to nemá dělat. Proč?

Podmínky, kterým většina aut nevyhovuje

Polská vláda se rozhodla podpořit elektromobilitu, ale nastavila takové podmínky, které zájem o elektrické vozy patrně nenavýší. Je sice pravdou, že vidina příspěvku ve výši 30 procent z ceny vozu už může být poměrně zajímavá. Nutno však dodat ještě druhou podmínku. Daný dotační program je určený výhradně jenom pro auta, jejichž cena nepřekročí 125 000 PLN. Vzhledem k aktuálnímu kurzu se bavíme o ceně ve výši zhruba 750 000 Kč. Je jasné, že za ni až tolik nových elektromobilů nenajdeme.

V Polsku dotacím vyhovují jenom 3 vozy

Výsledkem daného dotačního programu bude, že ho zájemci mohou reálně využít pouze na 3 vozy, které jsou v Polsku dostupné. Cena ostatních totiž danou hranici převyšuje. Pokud se na dané vozy podíváme, musíme říci, že rozhodně nepatří mezi ty nejzajímavější a rozhodně ani nejžádanější. Podmínky splňuje vůz EQ fortwo (alternativně také EQ forfour), dále je to Volkswagen e-Up! a jako třetí Opel e-Corsa. A ten se do limitu vejde skutečně těsně. Pokud alespoň okrajově sledujete vývoj na poli elektromobilů, jistě víte, že ani jedno z aut do žebříčku nejprodávanějších rozhodně nepatří. A vzhledem k jejich městské charakteristice dlouho patřit nebude.

Milion zaregistrovaných elektromobilů je utopie

Daný dotační program měl být prvním krokem k tomu, aby v Polsku v roce 2025 jezdilo minimálně 1 milion elektromobilů. Vzhledem k aktuálně nastaveným podmínkám je to spíše utopie. Pozitivní zprávou však přece jenom zůstává, že o dotačním programu se může ještě lehce diskutovat. To by za určitých okolností mohlo vést k tomu, že se limit ceny vozu může přece jenom o něco zvýšit. Odborníci doporučují alespoň na sumu, která by lidem umožnila pořídit si s příspěvkem 30 procent vozy, jako je Nissan Leaf, Renault ZOE, nebo Volkswagen e-Golf či Hyundai Kona Electric.

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články