Co dělat, když autu za jízdy selžou brzdy? Toto je jediný správný postup, jak se zachovat a zachránit si život

Auto bez brzd je noční můrou každého řidiče. Nikdo nechce sedět v neovladatelném vozidle. Co ale dělat, když se to stane?

i Zdroj fotografie: Policie
                   

V každodenním životě řidiče se mohou objevit různé nepříjemné situace a jednou z nejbezpečnějších může být selhání brzd během jízdy. Přestože je tato událost vzácná, je důležité vědět, jak se v této kritické chvíli zachovat. Když už taková krizová situace nastane, je třeba vědět, co dělat, aby se minimalizovalo riziko fatální nehody. Mnoho řidičů nemá dostatečnou představu o tom, jak v takové situaci postupovat, a může sahat po řešeních, která jsou nesprávná a nebezpečná.

Když auto přestane brzdit, na 99 % dojde ke srážce

Vysvětluje to odborník na jízdu automobilem a pořadatel okruhových dnů a závodů AmaterCup, pan Petr Menzl. „I přes to, že nikdo nechce být v situaci, kdy selžou brzdy,“ říká odborník, „je dobré být na případné krizové situace připraven.“ Existuje několik klíčových kroků, které by řidiči měli mít v patrnosti„Základem je pokusit se zůstat v klidu,“ jakkoli to může znít pro řidiče ve stresu nerealizovatelně. „A hlavně nevyskakovat z vozu.“ I když je situace kritická, zůstat v klidu je klíčové.

iZdroj fotografie: BMW

Vyskakování z auta za jízdy může způsobit vážná zranění. Náhlý výstup z vozu může znamenat kolizi se stojícími nebo projíždějícími vozidly. Pokud má auto elektrickou ruční brzdu, je nejlepší ji postupně zatáhnout a pevně držet. To auto postupně zpomalí, dokud se nakonec úplně nezastaví. Důležité je ruční brzdu nepoužívat jen na vteřinu, aby auto mělo čas zareagovat na vaše záměry.

5 důvodů, proč autu pískají nebo drhnou brzdy

Systém v autě je na takovéto brzdění připravený, je k tomu u mnoha aut dokonce určený. „Dá se zabrzdit motorem,“ říká expert, „avšak to vyžaduje čas a poměrně dlouhou vzdálenost.“ V autě s manuální převodovkou postupně podřazujte, motor auto zabrzdí. Není problém, i když nakonec zhasne. To ve chvíli, když řidič zcela zpomalí a otáčky motor udusí. Šlápnout na spojku znamená rozpojit hnací soustavu, tedy přestat zpomalovat. Tento způsob umožní dobrat se k úplnému zastavení, ovšem vyžaduje čas a prostor. Při potřebě rychlého zastavení auto sice zpomalí, ale nezastaví. U automatické převodovky nezbývá nic jiného než sundat nohu z plynu.

Někdy je kolize nevyhnutelná, záleží na řidiči, kam to pošle

Pokud to lze a je na dosah otevřené prostranství, jako jsou pole, trávníky nebo nouzové pruhy, může je řidič využít k postupnému zpomalení a zastavení vozidla. To už je skutečně krizová situace – a nelze ohrozit jiné řidiče či chodce. Stále je třeba vozidlo řídit. I když nebrzdí. A také když už hrozí nevyhnutelný střet, měl by řidič vyhodnotit, zda půjde o čelní náraz, nebo do překážky narazí jinou částí auta. To je velice důležité. Čelní náraz při relativně pomalé rychlosti bude znamenat poškození předku.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Deformační zóny poberou část energie, řidiči pomohou bezpečnostní pásy a airbagy. Pokud by trhl volantem, mohl by autem narazit například do dveří spolujezdce (při natočení vozu) a následky by byly fatální. V „ideálním“ případě, kdy by neovladatelné auto mířilo například do živého plotu, je na zváženou, zda se nepokusit auto před nárazem trhnutím volantu otočit zadkem vozu. Ale to už je čistá spekulace, kterou by expert zřejmě nepřipustil. Zcela zásadní je udržovat brzdy v perfektním stavu a věnovat jim pravidelný servis a péči.

Co byste dělali vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články