Všechny funkce klíče od auta: Umí více než jen zamykat, odemykat a stahovat okna

Klíček od auta nabízí víc než jen jednu funkci. Je komfortní znát možnosti systému a plně je využívat.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Klíček od automobilu má základní funkci, a tou je zamykání a odemykání zámku. Tak tomu bylo dlouhé dekády, pamětníci nezapomenou, že museli kdysi auto obcházet a ručně zamykat každý zámek jednotlivě. Teprve s centrálním zamykáním stačilo zamknout jedny dveře a auto bylo uzamčeno komplet. Dnes už je klíč s dálkovým ovládáním více než jen prostředek pro zamčení či odemčení auta.

Zamykání a odemykání je základ, k tomu řada funkcí navíc

Klíč má obvykle více možností, řidiči je ale velmi často neznají a nepoužívají je. Připravují se tak o řadu komfortních a užitečných funkcí. Základní funkcí klíče je otevírání a zavírání dveří a současně deaktivace alarmu. To se provádí obvykle pomocí tlačítek se symboly zavřeného a otevřeného visacího zámku. Některé klíče mají tlačítko, které umožňuje deaktivovat alarm, ovšem při zamčených dveřích. Například pokud je v autě dítě či zvíře. Zde je samozřejmě na zváženou bezpečnostní hledisko, teplota v autě a tak podobně.

iZdroj fotografie: Depositphotos

U některých vozů je možné zamknout bez toho, aby vnitřní senzory pohybu aktivovaly bezpečnostní systém. „Mnoho lidí však neví, že delším podržením tlačítka se symboly visacího zámku lze otevřít nebo zavřít všechna okna automobilu,“ říká expert na servis japonských a evropských aut pan Pavlíček. „A u kabrioletů obvykle započne při delším stisknutí tlačítka stahování střechy.“ Jak dlouho je třeba ovladač mačkat? „Proces se zpravidla spustí po přidržení tlačítka po dobu 3 až 5 sekund a probíhá až do jeho uvolnění,“

Tradiční funkcí je dálkové otevírání a zavírání oken

Okna lze otvírat nebo zavírat do libovolné výšky. „Pokud tato funkce nefunguje, vyplatí se zkontrolovat v menu palubního počítače, zda je aktivovaná,“ vysvětluje expert. „Někdy může být aktivace možná pomocí servisního počítače nebo aplikace a OBD diagnostiky.“ Mnoho aut má na klíčku symbol s otevřenými dveřmi zavazadlového prostoru. Po jeho stisknutí nebo přidržení se víko kufru otevře.

Existují specifické sekvence stisknutí tlačítka – například dvojité stisknutí zamykacího tlačítka nebo zamknutí a následné podržení zamykacího tlačítka po dlouhou dobu může deaktivovat systém bezklíčového vstupu. Každá značka má v tomto ohledu samozřejmě své postupy a lze je najít v návodu. Je také vhodné vědět, že některé elektronické klíče lze přepnout do režimu úspory energie. Klíč v něm přestane reagovat na rádiové signály. Chce-li řidič přepnout do tohoto režimu například u Toyoty, stiskne dvakrát tlačítko otevírání dveří a současně drží tlačítko zamykání dveří.

Sportovní vozy mohou přes klíček nabízet plný výkon

Některá sportovní auta jsou dodávána se dvěma různými klíči. Jsou obvykle barevně odlišené, a aby si řidič užil plný výkon motoru, musí použít ten jeden konkrétní. Konkrétně se jedná o Dodge Challenger SRT Hellcat. Ford zase vyvinul systém, který umožňuje přiřadit klíči konkrétní funkce, včetně omezovače maximální rychlosti nebo hlasitosti rádia. Řada výrobců aut umí rozlišovat podle klíčků řidiče. Pokud auto sdílí více osob, každá má jeden klíč. Nastavení automobilu se pak mění podle toho, jaký klíč je v automobilu přítomen.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tlačítko s výstražným trojúhelníkem aktivuje světla a klakson nebo signál alarmu. To může usnadnit nalezení vozu na parkovišti. V autech dovezených z USA se dá najít na klíčku nápis SOS nebo Panic. Podobnou roli hraje i decentnější symbol se žárovkou. Některé automobily umí přes klíček s dálkovým ovládáním nastartovat motor. Hodí se, pokud chce řidič automobil před jízdou zahřát. Dálkově je také možné zapnout nezávislé topení. Ne vždy je ale toto ovládání součástí klíčku, velmi často jde o samostatný ovladač.

Znáte všechny funkce vašeho klíčku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
100 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články