Toto málo známé tlačítko je nyní pro řidiče klíčové, málokdo ví o jeho skrytých vlastnostech. Nebo chcete pořád bojovat se zamlženými okny?

Kdo nečte návod, jako kdyby nebyl, využívá své auto jen na 69 %. Stačí ale vědět, kam sáhnout, a hned se dostaví úspora paliva.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Není mnoho řidičů, kteří by se rádi probírali stovkami stránek v návodu výrobce ke kupovanému autu. Dá se spíše předpokládat, že tomu bude naopak. Kdo čte návody, ať to přizná. V případě auta to ale znamená, protože auto není žehlička, že ne vždy motoristé využívají plný potenciál vybavení. V dobách, kdy má každá úspora v provozu cenu zlata, stojí za to vědět víc. Například o obrovských výhodách málo známého tlačítka instalovaného v mnoha autech.

V zimě se klimatizace nepoužívá? Ale naopak, musí se zapínat

V mnoha autech se nachází „tajemné“ tlačítko. Tajemné na něm je to, že je tajemstvím, co vlastně dělá. Tajemstvím pro neinformovaného řidiče. Nenápadné tlačítko může znamenat rozdíl nejen pro pohodu za volantem, ale i pro finanční rozpočet. Tlačítko na ovládacím panelu klimatizace je spojeno s režimem recirkulace vzduchu.Obvykle na něm najdete ikonu auta s šipkami,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

„Jakmile toto tlačítko aktivujete, spouštíte proces, který má mnohem větší význam, než by se mohlo zdát.“ Venku je zima, mluvit o klimatizaci by se mohlo zdát v této době nemístné. Ale není tomu tak. „Když zapnete režim recirkulace, klimatizace začne využívat vzduch uvnitř vozu namísto venkovního vzduchu,“ vysvětluje expert. „To znamená, že můžete v horku rychleji ochladit interiér vozu.“ Ale nejde jen o rychlé snížení teploty. 

Háčky u dveřních madel mají v autě jiný význam než pověšení oblečení. Řidiči jsou mimo a netuší, jak je používat

„Je tady i skrytá výhoda, zapnutá recirkulace vzduchu může také šetřit palivo,“ prozrazuje odborník Pavlíček. Když je režim aktivní, klimatizace pracuje efektivněji, a tím se zvyšuje úspora paliva. Podle odborníka Pavlíčka může v některých případech dosáhnout až 10% úspory spotřeby paliva. Recirkulační režim má také tu výhodu, že filtruje venkovní vzduch. To znamená, že se do kabiny auta nedostanou nepříjemné pachy nebo škodliviny zvenčí. To všechno se týká zejména období, kdy je teplo a je třeba chladit vnitřek auta.

Vlhkost v kabině auta je problém, řidiči to klimatizací zhoršují

Jak je to ale v zimě? „I v zimě je tlačítko recirkulace důležité,“ dodává odborník Pavlíček. „Je zásadní je nepoužívat!“ Podle zkušeného automechanika je režim recirkulace skvělým nástrojem pro rychlé ochlazení a úsporu paliva. Ovšem je třeba pamatovat si, že nepřetržité používání může vést k hromadění vlhkosti a snížení kvality vzduchu v interiéru. Proto se doporučuje jej používat efektivně a nezapomínat na pravidelný přísun čerstvého vzduchu.

iZdroj fotografie: Pixabay

V zimě pak používáním této funkce dochází k cirkulaci vlhkého vzduchu v kabině a může se stát, že buď nedojde k odmlžení zamlžených oken, nebo se čistá okna zamlží. V zimě je toto tlačítko v zásadě zapovězeno, pokud už není v autě ohřátý vzduch. Vyplatí se spíše používat zapnutou klimatizaci a topit do toho. Suchý klimatizační vzduch je pro zimní způsob ventilace vhodný. Tak co, nebylo by přece jenom vhodné přečíst si ten manuál k vozidlu?

Používáte toto tlačítko?

Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články