Kolik kilometrů ujedou jednotlivé značky a modely aut od chvíle, kdy se rozsvítí kontrolka rezervy paliva?

Jak daleko ujede auto od chvíle, kdy se mu rozsvítí oranžová kontrolka stavu paliva? Padesát kilometrů snad ano, ale záleží na stylu jízdy.

i Zdroj fotografie: Freepik
                   

Jakmile se rozsvítí oranžová kontrolka indikující nedostatek paliva v nádrži, většina motoristů zpozorní a lehce znervózní. Ne každý řidič si je vědom toho, kolik kilometrů ještě na rezervu se svým autem ujede a za jak dlouho bude palivová nádrž definitivně prázdná. Obecně se dá říct, že na rezervu mohou auta najet ještě padesát kilometrů, i více, ale přesné údaje obvykle výrobci o svým modelech neuvádějí.

Kolik ještě řidič ujede na rezervu? Záleží na stylu jízdy

Ono to dává smysl, protože spotřeba samozřejmě souvisí se stylem jízdy a říct, že na rezervu najede řidič Fordu Mustang ještě 100 kilometrů by se mohlo snadno ukázat jako nepravdivé. S těžkou nohou na plynu motorista zvýší apetit auta a papírová hodnota bude na míle vzdálená realitě. Lze ale v teoretické rovině prohlásit, že menší auta zvládnou obvykle cca 50 kilometrů nájezdu, větší vozy, SUV s crossovery, mohou najet o dalších 50 až 100 kilometrů více.

iZdroj fotografie: Depositphotos

S téměř prázdnou nádrží se nevyplácí jezdit, to je potvrzený fakt. Při opakované jízdě se svítící kontrolkou stavu paliva hrozí porucha katalyzátoru, což by vedlo k vysokým finančním nákladům za servis a výměnu. A to není jediný důvod, proč včas tankovat. V palivu jsou velmi často různé příměsi, nečistoty, dochází k jejich usazování na dně nádrže. A když je palivo téměř vyčerpané, může dojít k zanesení palivového čerpadla tímto kalem a k jeho poškození. Při normální hladině benzínu či dieselu v nádrži to nehrozí.

Rezerva je obvykle 1/16 nádrže, spoléhat na to nelze

Když už je řeč o naftě, u té, pokud dojde k vyčerpání paliva, hrozí další potíže s poškozením vstřikovačů. Benzínové auto většinou lze uvést do provozu tím, že řidič dotankuje benzín, opatrně nastartuje a auto se znovu rozjede. Naftový vůz je na totální vyjetí nádrže citlivější. A také finančně nákladnější na znovuuvedení k jízdě.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Namátkou lze zmínit některé automobilové značky a modely a nastínit jejich teoretický dojezd na rezervu, ale je třeba to brát s rezervou. Pokus o dvojsmyslný vtip má upozornit znovu na to, že jde o teorii, praxe je ovlivněna zejména stylem jízdy, jak už bylo řečeno. Hyundai Elantra ujede na rezervu zhruba 50 kilometrů, podobě je na tom Kia Optima. Lépe na tom jsou i40, Santa Fe, Sorento s nájezdem 65 kilometrů.

Každá značka to má jinak, liší se i modely

Zmiňovaný Ford Mustang najede na rezervu s objemovým podílem 1/16 nádrže od 55 do 130 kilometrů. Podobně jako příbuzný Ford Edge. Mazda CX-5 by měla zvládnout až 145 kilometrů, Mazda 3 dokonce 150 kilometrů. SUV od Toyoty, Jeepu, Dodge a Fordu by si měly poradit s nájezdem kolem cca 130 kilometrů v maximu.

iZdroj fotografie: Pexels

Existují ale určité detaily, které je třeba znát. Třeba to, že auta s plovákem vysoko po dotankování neukážou zvýšení stavu paliva v nádrži, třeba Subaru nebo Porsche 911. Nebo to, kolik najede auto, když stále svítí oranžová kontrolka, ale zmizí z displeje údaj o dojezdu. Některá japonská auta najedou pak už jen maximálně 20 kilometrů, stejně jako francouzské hatchbacky. Jiné vozy dají ještě 30 kilometrů, i více. Tam už pak ale řidič skutečně balancuje na hraně. 

Víte, kolik ujede vaše auto na rezervu?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články