V listopadu 2018 probíhal tvrdý boj, z něhož vyšla nakonec nejlépe domácí Škoda, ačkoliv zájem o její vozy neustále klesá. Více než dvě třetiny kupujících tvořily firmy, zbylé fyzické osoby.

Listopad 2018 byl pro domácí automobilku Škoda Auto velmi dobrý i přesto, že zájem o jejich vozy neustále klesal. Ve výsledku si ale vedla nejlépe ze všech, a v těsném závěsu zůstal koncernový Volkswagen a francouzský Peugeot. Úspěch škodovky je připisován hlavně nesmrtelným Octaviím, které „prostě drží“, takže se jich majitelé nemají potřebu zbavovat. Jak se vyvíjely listopadové prodeje automobilů v České republice u nejúspěšnějších automobilek?

Za listopad 2018 bylo celkem registrováno 19283, přičemž 74,3 % tvoří firemní zakázky. Pro srovnání: listopad 2017 se pyšnil podílem firemních zakázek necelých 77 % – registrací z firemního původu tedy ubylo.

V kategorii mini a malých vozů vedou Škoda a Hyundai

Co se minivozů a jejich prodejů týče, na českém trhu bezkonkurenčně vládne Škoda Citigo s náskokem více než 100 kusů na druhý Hyundai i10, kterého se prodalo 1889 kusů. Třetí příčku obsadila Suzuki s modelem Ignis, 4. a 5. příčka potom patří vozům Toyota Aygo a VW Up!.

Stejná dominance platí i v případě malých vozidel, kde žebříček otevírá Škoda Fabia s počtem 1909 prodaných kusů za listopad 2018. Dvojku trošku s překvapením okupuje Dacia Sandero s 288 kusy (z vlastní zkušenosti můžeme říct, že se jedná o kvalitní a bezproblémový tahoun), a Top3 uzavírá Renault Clio s 266 prodanými kusy. Jak vidno, jediná Škoda vytvořila zajímavé číslo, zatímco ostatní značky dosáhly sotva 15% úspěchu.

Mohlo by vás zajímat: Představujeme 8 nejspolehlivějších, ojetých vozů, které můžete dnes koupit

Za zmínku stojí ještě rostoucí Citroen C3; naopak poměrně rozšířený Ford Fiesta spadnul až na desáté místo s počtem 50 prodaných kusů. Následně se již setkáme pouze s padajícími čísly, což ostatně značí i trend v podobě rostoucí poptávky po menších vozidlech.

Střední třídu ovládla Škoda a zase Škoda, ostatní pláčou

V nejnižší podkategorii střední třídy s přehledem dominuje na začátku zmíněná Škoda Octavia, což potvrzuje její povedenost a potenciál. Konkrétně se bavíme o 1723 prodaných kusech, což je oproti ostatním pořádný náskok. Třeba Škody Rapid se prodalo 1103 kusů, s čímž se umístila na druhé příčce – jedná se o mladší (a dle mého názoru daleko více atraktivnější) vůz – takže byla očekávání trochu jiná.

Pódiové umístění uzavírá Hyundai I30 s počtem 701 kusů, 4. příčku pak drží VW Golf s 332 kusy. Zmínku si zaslouží i Ford Focus, který se z důvodu zvýhodněných doprodejů minulých generací propadl až na 7. příčku (oproti loňským 569 kusům se prodalo pouze 176 vozidel), jinak by byly výsledky bezpochyby lepší.

Samotná střední třída pak ještě naposledy ukáže dominanci Škoda Auto, konkrétně se jedná o Škodu Superb, jíž se prodalo 509 kusů. O celé tři stovky méně (přesně 206 kusů) zakoupili zákazníci koncernových Passatů. U ostatních vozidel následují už jen desítky: VW Arteon (50 kusů), Mercedes-Benz C (44 kusů), a 5. dělené místo patří Mazdě 6 s Oplem Insignia (33 kusů).

V nejvyšší podkategorii střední třídy se umístil na prvním místě sousední národ s Mercedesem-Benz, model E, kterého se prodalo za listopad 2018 na 99 kusů. Na dalším místě se usadilo BMW 5 s 71 prodanými vozy, a kvůli očekáváné nové generaci motorů se na místě třetím objevuje Audi A6 s pouhými 33 prodanými kusy (tady je ale očekáván nárůst po příchodu nové motorizace). Následuje Volvo S90/V90 (32 kusů) a znovu Mercedes-Benz, tentokrát s modelem CLS (29 kusů).

Luxusu dodali nejvíce Němci, neměli konkurenci

Co se luxusních vozidel týče, vládnou jednoznačně Němci. Konkrétně hovoříme o Mercedes-Benz S, který byl registrovaný 33krát. Následuje po něm BMW 7 s 21 přírůstky na silnici, a třetí a čtvrté místo patří Italskému Porsche Panamera (4 kusy) a Audi A8 (2 kusy).

Ve sportovní třídě se dočkáme alespoň malého oživení, boj tu totiž svádí americký Ford Mustang a německé BMW. Zatímco Ford za listopad 2018 prodal 21 kusů, BMW pak 11 kusů modelu 4 a 10 kusů modelu 8. Příčku pěti uzavírá Mercedes-AMG s 9 kusy, a Mini Cabrio se 7 přírůstky.

Velkým vozidlům a SUV opět kraluje Škoda

SUV na cestách obecně přibývá, tento trend získal na popularitě, a očividně se v dohledné době změna nechystá. S potěšením můžeme oznámit, že se dominance vrací zpátky do České Republiky. Mladá Boleslav má v této kategorii totiž hned dva zástupce: Na 1. příčce se umístila Škoda Kodiaq (1168 kusů) a na 3. Škoda Karoq (466 kusů). Oba vozy jsou poměrně mladá záležitost, což opětovně svědčí o úspěšnosti českého automobilového průmyslu minimálně na domácí půdě.

Mezi nimi se na 2. místě umístila Dacia Duster (541 kusů), jejíž kvalitu můžeme opět z vlastní zkušenosti potvrdit. TOP5 pak ukončuje Hyundai Tucson s 333 kusy a Nissan Qashqai s 253 kusy. Zajímavé je, že kromě Dacie Duster a Toyoty C-HR umístěných na 6. příčce všem ostatním zástupcům meziroční počet prodejů klesl.

Mohlo by vás zajímat: Grafici si pohráli se Škodou Scala. Jak by vypadala ve verzi RS nebo jako SUV?

Rozměrově menší podkategorii SUV vládne Peugeot 2008, kterých se podařilo prodat 248 kusů. Následuje Renault Captur se 155 kusy a Mazda CX-3 se 105 kusy. Dařilo se zejména asijské Hyundai, jehož model Kona zaznamenal hned trojnásobný prodej oproti minulému ročníku, konkrétně si se 104 kusy šáhnul hned na 4. místo. Nejprodávanější pětku pak zakončuje jeho kontinentální partner Suzuki Vitara s rovnou stovkou prodaných vozů.

Úspěch měly i „vagony“ a dodávky, vyhrála Hyundai

Co se kompaktních MPV vozů a dodávek týče, 1. příčka patří Hyundai ix20, kterých se prodalo rovných 216 kusů. Na 2. a 3. příčce (s rozdílem 10 přírůstků) se umístila Dacia Dokker (181 kusů) a VW Caddy (171 kusů). Následuje nová generace Citroen Berlingo se 144 kusy, a TOP5 pak uzavírá VW Golf Sportsvan se 105 prodanými kusy.

A výhledy do budoucna? Hodně ovlivní regulátory emisí, nejedna světová automobilka zvažuje (nebo už oznámila) ukončení výroby spalovacích motorů a potvrdila plánovaní investicí do vývoje elektromotorů. Elektřina je zjevně pohon budoucnosti, ale prozatím se můžeme jen dohadovat, jaký rok bude revoluční.

SUV bude nejspíše pokračovat – minimálně v České Republice za předpokladu, že se bude Škoda v budoucnosti angažovat tak, jako do teď. Ze silnic zřejmě nezmizí ani malé vozy; naopak klesající zájem o MPV nejspíš neskončí. A co se luxusu a sportů týče, zřejmě můžeme očekávat „boje“ s laděním elektromotorů do vysokovýkonných vozidel. Ale třeba to takto vůbec nebude, ostatně, nechme překvapit.