Od 1. ledna bude konec STK. Řidiči už nebudou muset jezdit se svým autem pravidelně na povinné prohlídky

Říkali to v televizi, pravidelná STK bude zrušená. Přesto se to ale našich řidičů nijak nedotkne, tak v čem je háček?

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Provozování motorového vozidla s sebou nese řadu povinností. Jednou z nich je absolvovat pravidelnou prohlídku na stanici technické kontroly, tzv. STK. U nás se odvíjí začátek povinnosti od stáří automobilu. Nová auta na STK jezdit nemusí, řidič je povinen vyrazit na STK s autem od 4 let věku. A pak každé dva roky. Jak zjistit, do kdy má automobil platnou STK, tedy kdy musí řidič znovu na stanici vyrazit?

Platnost STK je buď na samolepce, nebo v techničáku

Dobu platnosti STK lze najít buď v takzvaném velkém technickém průkazu, nebo na červené nálepce na zadní registrační značce. Samolepka má proštípnutá místa s měsícem a rokem platnosti. Co je tedy vlastně technická kontrola? Technická kontrola je kontrola motorového vozidla podléhající podmínkám stanoveným zákonem. Někdy je označována jako „STK“, ale to je zkratka ze „stanice technické kontroly,“ označující spíše místo, kde se kontrola provádí, než kontrolu jako takovou. Kontroly tedy provádí stanice technické kontroly (zde už je STK v pořádku).

iZdroj fotografie: S vědomím STK na Přerovské v Olomouci

Tyto stanice mimo technických prohlídek obvykle zajišťují další služby. Například měření emisí, ověřování tachografů, evidenční kontroly a podobně. V zásadě neexistuje výjimka, až na jeden případ, technickou kontrolu musí pravidelně absolvovat všechna silniční vozidla registrovaná v České republice mimo vozidla kategorie R. Při pravidelné kontrole na STK jsou kontrolovány identifikátory vozidla, zejména VIN.

Co se stane, když dojde AdBlue: Vážně už motor nenastartuje? Jen hrstka řidičů ví, co v tu chvíli udělat

Je řešen stav tachometru a technický stav vozidla. Od řízení přes skla, světla, karoserii až k podvozku a motoru. Podle aktuální informace bude tedy pravidelná technická kontrola zrušena? Ano, ale ne u nás, nás se to bohužel netýká. Jde o to, že ve státě Texas, v USA, byl přijat zákon, kterým guvernér Abbott podepsal návrh na ukončení povinných technických kontrol. V důsledku toho bude technická kontrola vozidel dobrovolná.

Na STK už nově řidiči nemusí. V Praze a v Brně to neplatí

Většina amerických států už od sedmdesátých let minulého století, Texas ne. Až nyní. Guvernér Greg Abbott podepsal zákon číslo 3297 a tím povinnost pravidelné technické kontroly zrušil. Rok bude trvat, než nařízení začne platit. A pokud se měli Američané radovat, že se vyhnou jak kontrole, tak nákladům, radost není na místě. Poplatek v přepočtu 200 Kč budou řidiči platit i nadále. Jen se bude jmenovat jinak.

iZdroj fotografie: JiriMatejicek / Creative Commons / CC-BA-SY

Platba za nová auta pak bude v přepočtu ve výši cca 300 Kč. U nás stojí pravidelná kontrola STK od 1 500 Kč do 2 000 Kč. Je možné, že by podobné nařízení začalo platit i u nás? Ne, rozhodně ne. Jakkoli občas naši politici přicházejí s různě pofiderními nápady, tak zrušení STK nebylo a není na pořadu dne. Jezdit s neplatnou STK se nevyplácí. Pokud jezdí někdo s vozidlem, které má propadlou technickou kontrolu, hrozí mu pokuta 1 500 Kč až 2 500 Kč.

Pokuta za neplatnou STK je vysoká, hrozí i zákaz řízení

A to v tom lepším případě, kdy je vozidlo technicky v pořádku a je způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Pokud by vozidlo vykazovalo závady nebezpečné pro ostatní účastníky provozu, pokuta může být výrazně vyšší. V případě závad uvedených v § 36 vyhlášky č. 341/2002 Sb. může policie volit přísnější tresty, pokuty 5 000 Kč až 10 000 Kč a zákaz řízení od 6 do 12 měsíců. V USA tedy probíhají změny, u nás je ale stále vše při starém.

Má vaše auto platnou STK?

Zdroj: Fox4News
Diskuze Vstoupit do diskuze
101 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články