Konec tradičních retardérů a zpomalovacích prahů: Nový vynález „3D optické iluze“ se objeví na přechodech. Co říkáte?

Funguje to, každý řidič zpomalí, protože nechce přejet přes půl metru vysoké kvádry. I kdyby měly být jenom optickým klamem.

i Zdroj fotografie: Mashable Deals
                   

Retardéry jsou zařízení, která slouží ke zpomalení rychle jedoucích vozidel. Nemám je rád. Myslím si, že zásadním způsobem poškozují podvozky aut, a nejenom ty, a to i když přes ně člověk jede pomalu. Tedy povolenou rychlostí. Mám pocit, na základě svých odborných zkušeností, že jenom když auto jede skutečně krokem, nedochází k negativnímu vlivu na jednotlivé komponenty. A jet na úseku s povolenými 30 km/h méně než 5 km/h mi přijde jako nepatřičné. A to nemluvím proti bezpečnosti. Naopak.

Levnější a šetrnější řešení kupodivu zatím čeká na rozšíření

Jsem pro bezpečnost a jsem zásadně proti byť jen jediné oběti dopravní nehody auto-člověk, zejména na přechodu pro chodce. Jen si myslím, že to jde udělat jinak, citlivěji. Tedy zajistit, aby řidič auto zpomalil. Tak tady máme něco, co by ještě před pár lety znělo jako sci-fi, ale dnes už je to realita, která se začíná objevovat na evropských silnicích. A možná brzy dorazí i k nám? Nevím, to bych si netroufal odhadovat.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC BY-SA

Nový typ přechodu pro chodce, který má ambici změnit způsob, jakým řidiči vnímají bezpečnost na silnicích, a zároveň elegantně vyřešit letitý problém s neukázněnými motoristy, kteří si z přechodů dělají závodní dráhu. A co je na tom nejlepší? Že tentokrát nejde o další variantu zpomalovacích prahů, které vám rozklepou zuby a podvozek. Jde o chytré řešení, jež kombinuje moderní technologie, psychologii a trochu toho inženýrského kouzla. Co to znamená pro nás, běžné řidiče?

Kamera zachytila: „Zbraň“ na přechodu pro chodce jako nová obrana proti agresivním řidičům. Šílené

Zapomeňte na klasické retardéry, které vás nutí brzdit na poslední chvíli a pak se modlit, aby vám v kufru nezůstala půlka nákupu. Nový typ přechodu totiž funguje úplně jinak – místo fyzické překážky využívá optickou iluzi, která dokáže zmást i zkušeného šoféra. Jak to celé funguje? Představte si, že přijíždíte k přechodu a najednou před sebou vidíte, jako kdyby se na silnici vynořil trojrozměrný objekt. Třeba kvádr nebo pruhy, které vypadají, že vystupují nad asfalt. Instinktivně zpomalíte, protože mozek vám říká, že před sebou máte něco, co by mohlo poškodit auto.

Optická iluze je účinnější než dopravní značka. A také levnější

Ve skutečnosti je to ale jen optický klam, speciálně navržený tak, aby působil maximálně realisticky z pohledu řidiče. Teď si možná říkáte, že to je ale trik, na který přece každý časem přijde. Jenže právě v tom je to kouzlo, většina řidičů totiž reaguje na vizuální podněty mnohem rychleji než na klasické značky, nebo dokonce na fyzické překážky. Jde o reflex. Tento typ přechodu už byl úspěšně otestován v několika evropských městech, kde se ukázalo, že řidiči zpomalují v průměru o 20 až 30 % více než u běžných přechodů.

iZdroj fotografie: Mashable Deals

To už je číslo, které stojí za pozornost. Kdo za nápadem stojí? Seriózní tým dopravních inženýrů, kteří spojili síly s psychology a specialisty na vizuální komunikaci. Výsledkem je přechod, který nejenže zvyšuje bezpečnost chodců, ale zároveň šetří peníze městským rozpočtům. Není potřeba instalovat drahé zpomalovače, opravovat rozbitý asfalt nebo řešit stížnosti řidičů na poškozené tlumiče. Takže řeší i to, na co jsem si stěžoval na začátku, poškozené podvozky aut.

Kresba na silnici je 2D, nijak to i přes 3D efekt neničí podvozky

A co na to chodci? Ti si pochvalují, že nový přechod je mnohem lépe viditelný, a to i za šera nebo deště, protože optická iluze funguje za všech světelných podmínek. Navíc je přechod často doplněn o speciální reflexní prvky, které zvyšují jeho účinnost v noci. Samozřejmě, najdou se i skeptici, kteří tvrdí, že si řidiči na optickou iluzi časem zvyknou a přestanou ji vnímat.

Jenže podle dosavadních zkušeností to tak úplně nefunguje – mozek totiž na podobné podněty reaguje automaticky, a i když víte, že jde o klam, stejně podvědomě zpomalíte. Tento typ přechodu je velmi levný na instalaci – stačí speciální barvy a trocha šikovnosti, žádné bagry, žádné výluky, žádné zácpy. A když se optická iluze okouká nebo poškodí, jednoduše se přetře a jezdí se dál.

Když je to jednoduché, proč to už dávno není všude? Inu, odpověď je prostá, změna v dopravní infrastruktuře je vždycky běh na dlouhou trať, a než se novinka dostane do legislativy a získá potřebná povolení, může to trvat roky. Ale trend je jasný, chytré přechody se začínají objevovat v čím dál více městech a je jen otázkou času, kdy dorazí i k nám. Co na to říkáte vy? Budu moc rád za vyjádření a připomínky dole v komentářích pod článkem. Já bych proti nim nic neměl. 

Je tohle řešení?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články