Koroze je jako mor. Domácí kutilové ale přišli na to, jak ji levně porazit a obnovit karoserii do původního stavu

Koroze napadá všechna auta, některá více a jiná méně. Vozidla se špatnou antikorozní ochranou se nevyhnou servisu a nákladným opravám karoserie.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Dříve či později dostihne koroze každé auto, pokud je vyrobeno z oceli. Rez je černohnědý povlak tvořený hydratovaným oxidem železitým, takže ocelové, respektive železné díly se pravděpodobně této potíži nevyhnou. Má-li někdo automobil převážně z karbonu a hliníku, koroze se ho netýká. Zbylých 99,9 % motoristů však musí se strašákem jménem koroze počítat. 

Koroze je nežádoucí, ale nikdo se jí nevyhne

Obvykle se koroze projevuje v několika postupných formách, nejprve jde o malé rezavé skvrny, jakési pihy, zjednodušeně řečeno. Postupem času se drobné zásahy karoserie mohou rozšířit na velké korozní mapy. Ty jsou na povrchu materiálu, s neporušenou celistvostí. Třetím stádiem jsou silné korozní oblasti s otvory skrz materiál. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Je důležité vědět, že koroze postupuje přes výše uvedená tři stádia, nestane se, že by auto zničehonic na sobě mělo velké korozní otvory. To znamená, že korozi lze jednak předcházet, jednak lze vysledovat a odhalit, pokud se začnou objevovat primární projevy. Ty je možné ošetřit, a korozi tak zcela eliminovat. Jestliže řidič ignoruje první stádium, jev se přehoupne do dalších fází a auto bude zasaženo mnohem masivněji.

Drobné korozní šrámy se dají snadno opravit

Koroze obvykle začíná vznikat na místech se škrábanci a lehkými oděrkami. Skutečně drobná poškození lze opravit korekční barvou. Větší šrámy se očistí brusným papírem, zgalvanizují se, opatří se základním nátěrem a pak se nalakují. To už vyžaduje vyšší investice než jen korekce, ale stále nepoměrně menší oproti měnění dílů či vyvařování.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Velké korozní skvrny je nutné očistit drátěným kartáčem, pak přijde na řadu brusný kotouč, následně brusný papír. Další postup je shodný s dokončením u drobných poškození, jen s tím rozdílem, že ošetřené plochy jsou větší, větší je tím pádem i náklad na opravu. Problém se dá ale stále řešit bez výměny dílů. Oprava je pořád reálným řešením.

Když je koroze masivní, vytvoří se otvory v materiálu

Při silné korozi spojené s proděravěním dílů je jediným způsobem řešení návštěva v servisu. Na auto nastoupí autoklempíř, který pravděpodobně navrhne buď výměnu dílu, pokud je tento už zcela zničený, nebo se pokusí zkorodovaný díl opravit. Postup je takový, že se musí odebrat značná část materiálu z okolí otvoru, i ten je zničen a nelze použít. Dá se to přirovnat k zubnímu kazu a jeho odstranění.

iZdroj fotografie: Pixabay

Pokud to lze, otvor je zavařen novým materiálem, vykytován a přebroušen. Následuje opět povrchová úprava spojená s lakováním jako v předchozích případech. Pokud je řešením výměna celého dílu, je samozřejmě lakován celý díl, u opravy může jít o lokální přestřik. Proti korozi na podvozkových částech může řidič bránit své auto tak, že mu bude věnovat pravidelnou hygienu a nechá auto zespodu ošetřit voskovým nánosem.

Jak se bráníte korozi vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články