Nové SUV způsobí těžké spaní konkurenci. Soupeři z BMW, Audi a Mercedesu nemohou jeho dovednostem a ceně konkurovat

Že Čína se svými automobily vstoupila i do těch nejluxusnějších automobilových vod, je už dávno známo. Tenhle k nim přidává kosmický vzhled a famózní terénní schopnosti.

i Zdroj fotografie: YangWang
i Zdroj fotografie: YangWang
i Zdroj fotografie: YangWang
i Zdroj fotografie: YangWang
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Dalo se to čekat. Doba, kdy jsme se čínským automobilům posmívali (jako před tím korejským a ještě před tím japonským, pamatujete?) je již definitivně pryč a Evropa začíná zjišťovat, co všechno se dá vyrobit a za kolik. A jestli jste připraveni se pořád poplácávat po zádech s tím, že Číňané umí vyrobit jen „jednoduchá, levná auta“, tak doporučujeme znovu se zamyslet. A možná nastavit budíček. Páč ten právě začal zvonit. Dámy a pánové, seznamte se: BYD YangWang U8 je tady.

Kosmické SUV jako z Hvězdných válek

Od pohledu je totiž tohle „kosmické“ SUV cokoli, jen ne jednoduché auto. Kdybyste ho v roce 1977 přivezli Georgi Lucasovi na natáčení Hvězdných Válek, tak jen uznale pokývne hlavou nad dovedností rekvizitářů, otočí se zpátky na plac a zavelí „sound, light, camera…and action!“ A to by ještě ani nevěděl, že tohle auto zvládne tzv. krabí pohyb, nebo že se také umí otočit v podstatě na místě, podobně jako tank. A nevydá přitom ani gram spalin. Ano, pochopitelně, jako většina špičkových vozů z Číny je i YangWang U8 elektromobil.

Ostatně, ještě aby nebyl, když mateřskou společností YangWang je čínský koncern BYD. Tedy společnost, která se do „elektromotivu“ dostala v podstatě z druhé strany – výrobou baterií. A ve finále se z ní stal dodavatel baterií pro Teslu a jeden z největších producentů elektromobilů v Číně. Což opravdu něco znamená. Ostatně, není to tak dávno, co jsme tady psali o BYD (zkratka z „Build Your Dream“) a o jejich revolučních článcích Blade Battery bez nutnosti použití kobaltu. A slibujících životnost až 1,2 milionu kilometrů.

SUV, co přebrodí jezero nebo řeku

To už vypadá jako Blízká setkání třetího druhu, pokud máme dodržet filmovou dikci, zmíněnou v úvodu článku. A nové SUV YangWang U8 z koncernu BYD se tak opravdu může tvářit. Posuďte sami: čtyři elektromotory, každý pro jedno kolo, s odhadovaným celkovým výkonem přes 1 100 koní a točivým momentem přes 1 200 Nm. Pokročilé vektorování točivého momentu, které umožňuje zrychlit z nuly na 100 km/h za 3 sekundy. A to ještě není všechno. I s proraženou pneumatikou může uhánět rychlostí až 120 km/h, brodění také není žádný problém.

iZdroj fotografie: YangWang

Respektive možná spíše plavání. Na působivém přiloženém videu je patrné, jak čínské SUV zajíždí čím dál hlouběji do vody, se kterou si však zcela bez problémů poradí. S ohledem na to, jak důkladné muselo být utěsnění celé elektroinstalace nezbývá, než smeknout klobouk. Tohle opravdu není „mamaauto“ pro rozvoz dětí do školy. S celkovou délkou 5 300 milimetrů a rozvorem 3 050 mm by nicméně zbylo hodně místa na všechny školní pomůcky a případné další kamarády vašich ratolestí.

Zbývá to nejdůležitější: za kolik. S odhadovanou cenou kolem 3,5 milionu korun bude tento model konkurencí pro ty nejlepší v kategorii, například Mercedes-Benz EQG nebo elektrický Land Rover Defender. Bude přitom těžit se spojení z jedním z největších výrobců baterií, z novátorské technologie a v neposlední řadě i opravdových off road schopností. Prodeje budou zahájeny v Číně, při případném přesunu do Evropy by ale možná znejistil přední hráče na trhu. Minimálně kvůli tomu plavání.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Byli byste pro, aby se U8 dováželo do Evropy?

Zdroj: BYD
Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články