Dálnice z Prahy zabije život na vesnici a sebere lidem práci. Kreslený film „Auta“ pro děti měl pravdu

Zrychlení cestování je bezesporu žádoucí pro řidiče, obyvatelé vesnic mimo dálnici ale zapláčou. Pohádka v tomto bez skrupulí maluje realitu růžově.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Disney Pixar
i Zdroj fotografie: Depositphotos
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.

Kdo by neměl rád animované filmy, zejména ty se šťastným koncem. Když dorazil do kin film Auta, stal se okamžitě fenoménem, kultem. Milovaly ho děti, ale zaujal i rodiče. Pokud se malým divákům líbila auta s očima, tak dospělí vnímali detaily a narážky na automobilové reálie. Jedna věc ale zůstala tak trochu mimo, nikdo si ji neuvědomil. Skutečnost, že dálnice skutečně zabíjí veškerý život široko daleko.

Pohádka ukázala realitu. Ovšem jen z poloviny, je to smutné

Nejedná se teď o ohrožený druh nějakého vodního živočicha nebo vzácného hlodavce. To by měl řešit preventivní průzkum krajiny. Jde o život na vesnicích a ve městečkách, ze kterých dálnice vytáhne platící zákazníky. Film Auta to ukázal jasně, nicméně v závěru zkresleně. Nově postavená dálnice zbavila Kardanovou Lhotu „nepříjemného“ provozu. A přestože byla nedaleko, na dohled z blízkého kopce, motoristé z ní sjeli jen náhodou a do obce nezavítali. Veškerý ruch tím zcela zmizel.

iZdroj fotografie: Disney Pixar

O zákazníky přišel motorest, prodejna pneumatik, čerpací stanice, prostě každý podnikatel, který do té doby fungoval a prosperoval. Prosperovat přestala celá vesnice. Ve filmu se pak život do obce vrátil tak, že známý závodník Kardanovou Lhotu proslavil a nalákal tam turisty. Ve skutečnosti to tak nefunguje. Dálnice D4 z Prahy do jihočeského Písku je budována po jednotlivých úsecích už desítky let, v roce 2024 by měla být konečně dokončena. Vyhne se tak obcím, jako jsou Čimelice, Rakovice, Krsice, Chraštičky.

Podnikání ve vesnicích mimo dálnici bude téměř nemožné

Ty se stanou novou Kardanovou Lhotou, ovšem bez šťastného konce. Kdo zná tamní situaci a někdy zmíněnými Čimelicemi projížděl, zná obchůdek s točenou zmrzlinou. V létě se tam tvoří velké fronty, zmrzlina je vyhlášená. Přes ulici je stejně známá a proslavená cukrárna, kousek dál funguje roky zájezdní hostinec. Podobný hostinec je v provozu o pár vesnic vedle, v Krsicích. V Zalužanech zase projíždějící navštěvovali restauraci s obrovskými řízky. I ty po dokončení nové stavby budou kilometry daleko od proudu motoristů.

iZdroj fotografie: MyFriend / Creative Commons / CC BY-SA

Obchod s obuví v Čimelicích právě ukončil činnost. Co bude s bistrem, které u silnice nabízí rybí speciality, lze snadno dovodit. Pokud teď Čimelicemi projedou tisíce a tisíce lidí týdně, příští rok už tomu tak nebude. Dopravní ruch z Čimelic, stejně jako z ostatních obcí na trase, zmizí. Opravdu ale tohle místní obyvatelé chtějí? Jedno je jisté, neobjeví se žádný Blesk McQueen, který by dostal do vesnic, které budou stát mimo dálnici, turisty s kapsami plnými peněz. To se děje jen v pohádkách.

Cedule lidi odbočit z dálnice nepřinutí, už teď je to jasné

Už teď je vidět rapidní úbytek zákazníků u čerpací stanice na kopci nad Dubencem. Objížďka je dlouhá jen pár desítek metrů a k pumpě už nikdo nejezdí. Dříve se tam dveře netrhly, cedule „Pumpa v provozu 100 metrů“ řidiče k návštěvě nepřinutí. To samé pumpa na Letech. Dříve přímo na trase, teď na dohled, zajížďka jen 50 metrů. Vedle zájezdní hostinec. Má smůlu. Nefunguje to, řidiči by museli dát blinkr, sjet a popojet asi 80 metrů.

Před lety byl postaven na druhou stranu z Písku, k Českým Budějovicím, dálniční obchvat Vodňan. Do té doby se projíždělo městečkem, na náměstí fungovala rybí restaurace, obchody, ubytování. Od prvního dne, co byl obchvat otevřen, byly Vodňany vylidněny. Platící zákazníci už se nikdy nevrátili. Dálnice má nespornou výhodu v tom, že urychlí dálkové cestování. Řidiči najedou na dálnici v Praze a sjedou z ní v Písku. Samozřejmě stejně to platí i pro jiné dálnice a jiná města a vesnice.

Dálnice odvede z vesnic život a ten už se nikdy nevrátí

Dálniční řidiči nemají jediný důvod opouštět dálnici, pokud něco chtějí k jídlu či pití, využijí čerpací stanice. Namísto domácího jídla si tak za stejnou cenu dají prefabrikovaný párek v rohlíku nebo hamburger se jménem slavného šéfkuchaře a kulinářskou hodnotou nula. Natankují dráž, protože na dálnici je palivo dražší než na pumpě v obci. Naopak obyvatelé vesnice budou muset hledat nové zaměstnání, stroj na zmrzlinu nebo vitrína kremrolí je už neuživí.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Lidé budou muset cestovat za prací do větších měst – ještě že tady mají tu novou dálnici! Z cukrářky, kuchaře, číšníka a řezbáře se stane administrativní pracovnice, skladník, obsluha vysokozdvižného vozíku nebo člen ostrahy v logistickém centru na okraji okresního města. Dálnice tak zničí to, co bylo po generace budováno. Řemesla, malé obchody. Jestli je rychlejší cesta po dálnici ospravedlnitelným důvodem pro devastaci českého venkova, to je otázka. Umí na ni někdo odpovědět?

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Co si o dálnicích a vesnicích myslíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články