Křižovatka, kterou řidiči neumí projet správně. Chybují v banálním používání blinkru, nehoda je nevyhnutelná

Jedna křižovatka může způsobit různé typy potíží. Záleží na tom, kterou část předpisů řidiči neznají.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Křižovatka, která může být typickým příkladem otázky z testů autoškol. Tři automobily na křížení ve tvaru pravoúhlého kříže. Zadání je, v jakém pořadí projedou automobily křižovatkou. Dokonce může být i na výběr, jsou tři možnosti. V prvním kroku projedou modré a červené vozidlo najednou, pak pojede zelený automobilu. Nebo modré auto pojede současně se zeleným, poté červené. A do třetice, auta pojdou v pořadí červené, zelené, modré.

Tři auta, které pojede jako první, když hlavní silnice zatáčí?

Správná odpověď je ta první. Modré auto je na hlavní a červené vozidlo mu musí dát přednost, je na vedlejší. Ovšem vzhledem ke směru jízdy mohou jet obě auta zároveň. Pak projede zelené vozidlo, jež dává přednost modrému autu, které je na hlavní. I červenému, jež má řidič po ruce. Na prví pohled vcelku přehledná křižovatka, přesto na ní mohou řidiči chybovat. Pokud by se někomu zdálo, že tento typ křižovatky už na našem webu byl, není daleko od pravdy.

Ovšem je zde ještě jiný pohled na danou dopravní situaci, jiný typ prohřešku, který řidiči dělají, jenž může způsobit nepříjemnou dopravní nehodu a který je třeba zmínit. Existuje nebezpečný mýtus,“ říká expert na jízdu autem, pořadatel řidičských školení a okruhových závodů AmaterCup, pan Petr Menzl, „že řidič, který v křižovatce opouští hlavní silnici, musí blikat.“ Což je samozřejmě špatně. 

Mýty a pověry mohou způsobit řadu zbytečných nehod

„Pokud jede řidič rovně,“ vysvětluje odborník, „nebliká, i kdyby opouštěl hlavní silnici. Hlavní nebo vedlejší, to na použití blinkru nemá vliv.“ Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích definuje situace, kdy je řidič povinen dávat znamení o změně směru jízdy. Jde zejména o přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého či přejíždění z vyhrazeného jízdního pruhu do přilehlého jízdního pruhu.

Dále při objíždění stojícího vozidla, překážky nebo chodce. Při předjíždění vozidla a při zařazování zpět před vozidlo po jeho předjetí, při předjíždění cyklisty. Při změně směru jízdy a vybočování z něho. Při odbočování na křižovatce nebo na místo ležící mimo pozemní komunikaci. „V zákoně není ani slovo o povinnosti blikat při pouštění hlavní silnice,“ připomíná expert.

Identické místo, jinak chybující řidič a nevyhnutelná nehoda

Stejná křižovatka, ovšem řidič, který nezná předpisy a chybuje. Motorista v modrém automobilu jede rovně tak, jak ukazují šipky. Ovšem pomýleně dává znamení blinkrem doprava, protože opouští hlavní silnici. To chápe řidič zeleného vozidla tak, že může jet. Podle toho, co vidí, předpokládá, že kolize s modrým autem nehrozí, protože bliká doprava, tedy pojede doprava. 

„Až ve chvíli střetu se ukáže,“ podotýká odborník, „jak se řidič zeleného auta mýlil a že řidič modrého auta udělal chybu.“ Zde pak hrozí další riziko pro motoristu v zeleném autě. Pokud by nebyly žádné záznamy a žádní svědkové, je zle. Když by řidič v modrém autě tvrdil, že neblikal, pak řidič zeleného vozu jen těžko dokáže opak. Vina, tedy pokuta a náhrady škody, budou na něm.

Jak blikáte na hlavní vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články