Kdo nevyřeší tuto dopravní křižovatku s chytákem, měl by vrátit řidičák. Projdete 12sekundovým testem z autoškoly?

Chyták z autoškoly není ve skutečnosti žádným chytákem, zásadní je nepropadnout panice. Žadatelé zbytečně chybují pod tlakem a ve stresu.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Křižovatka tradičního tvaru kříže, tedy dvě silnice protínající se pod pravými úhly. K tomu svislé dopravní značení. Pro ostříleného řidiče žádný problém, nicméně rutinou nezasažený začátečník může chybovat. Jak si poradit s chytákem z testů z autoškol? Nejprve upozornění pro detailisty a hnidopichy. Berte prosím obrázek jako schéma, ilustraci dané dopravní situace, ne přesnou kopii křižovatky se všemi značkami. Jde nám o pochopení scénáře. A k tomu jistě postačí značky pouze na jednom rameni křižovatky.

Klasická křižovatka s dopravním značení, (ne)jde o chyták!

Koncept křižovatky je takový, že se jedná o čtyři příjezdové cesty, hlavní zatáčí a nevede napřímo přes křížení. Jedno rameno je označeno takzvanou stopkou. Na křižovatce jsou tři auta a otázkou je, které projede křižovatkou jako poslední. Jde o typickou otázku z testů autoškol a je to chyták. Na výběr by v testu byly zřejmě možnosti, že buď projede poslední modré auto, nebo že nejprve projede žluté auto a pak modré s náklaďákem najednou. Popřípadě že křižovatkou projede jako poslední žluté osobní auto.

Křižovatka se dvěma tramvajemi je pro řadu řidičů neřešitelným problémem. Zbytečně, jde o situaci se snadným řešením

Chyták je v tom, že nejde o chyták. V reálu řidič zřejmě chybu neudělá, pravděpodobně ani začátečník. Značky mluví jasně. Ten, kdo je na hlavní, jede jako první. Kdo je na vedlejší, dává přednost. A u dvou aut na vedlejší komunikaci platí přednost zprava. Jenže při testech v autoškole to je jinak. Nervozita je maximální a uchazeč o řidičák může hledat problémy a chytáky i tam, kde nejsou. Tady skutečně nejsou.

Pravidlo přednosti zprava stanoví zákon jednoznačně

Jako první projede křižovatkou dodávka, ta je na hlavní. Na vedlejších komunikacích pro modré a žluté auto platí přednost zprava. Ta je jednoznačně upravena zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (ve znění pozdějších předpisů), kde v ustanovení § 22 odst. 2 je uvedeno: Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1 (křižovatka je označena dopravním značením), musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.

Křižovatka do písmene T je na první pohled snadná. V pořadí projetí aut přesto chybuje 65 % řidičů

Pokud tedy nejsou na křižovatce značky, platí přednost zprava. A i v případě dopravního značení a dvou na sebe kolmých silnic je platné pravidlo pravé ruky. Řidič žlutého auta dává přednost řidiči v modrém autě. Nicméně pro informaci, za porušení ustanovení přednosti zprava je taxativně vymezena sankce v blokovém řízení 2 500 Kč, ve správním řízení od 2 500 Kč do 5 000 Kč.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Za porušení přednosti je pokuta, při recidivě zákaz řízení

Pokuta od 2 500 do 5 000 Kč a zákaz činnosti od jednoho měsíce do šesti měsíců hrozí tomu, kdo tento přestupek spáchal během dvanácti po sobě jdoucích kalendářních měsíců dvakrát a vícekrát. Další sankci, kterou zaznamenává příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností, jsou body. V tomto případě by provinilému řidiči byly podle bodového systému zaznamenány 4 body. Posledním, které projede křižovatkou, je tedy žluté auto.

Víte jak na řešení klasické křižovatky?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články