Zákaz spalovacích motorů nepřinutí řidiče kupovat elektrická auta

Soukromý názor na to, jak to bude s elektrickými auty, je jasný. Po zákazu spalovacích motorů je nikdo nebude chtít kupovat.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.

Otázka zákazu spalovacích motorů je stále ve hře. A i když je teď finální hlasování na evropské úrovni odsunuto, nic není vyhráno. Respektive o výhře nelze mluvit, v nejlepším případě půjde o nějaký kompromis. Zlatá doba aut, jak ji pamatujeme, je definitivně pryč. Debatuje se o tom, že by výjimku mohla dostat auta, která budou jezdit na syntetická paliva. Ale ani to zatím není jisté.  

Elektromobily jsou zlo protlačované navzdory zájmu trhu

Asi nemá cenu teď řešit, že celá tato debata, respektive situace s elektromobily, je špatná. Je třeba si uvědomit, že nejde o zlepšení ekologie.  Je to jen a pouze snaha do sebe zahleděných evropských úředníků omezit svobodu občanů. Výroba elektromobilů je drahá, složitá, ekologicky náročná. Stejně jako jejich likvidace. Nikdo samozřejmě nechce dýchat smog a škodlivé emise. Ale ani chodit pěšky nebo jezdit autem, které nikam nedojede a nabíjí se tak dlouho, že by člověk u nabíječky mohl studovat staré svitky.

iZdroj fotografie: Pixabay

Nemá cenu spekulovat o tom, proč se Evropa sebedestruktivně snaží zabít osobní mobilitu. Dá se s tím něco dělat? Řešením je rozpad evropského systému v tom stavu, v jakém je teď. Spolupráce, bezcelní zóny, volný pohyb, to vše ano. Ale diktát o tom, jestli mají být okurky rovné nebo zahnuté a jestli jezdit autem je správné nebo ne, to patří do kategorie totalitního režimu.

Úředníci rozhodují o tom, jak budeme žít a co budeme jíst

Spekulovat lze o tom (pokud dřív nebo později padne zákaz spalovacích aut), jestli budou zákazníci kupovat auta elektrická. Dá se předpokládat, že ne. A to z několika důvodů. Auta budou drahá. Pouze v případě nějakých vládních zásahů by se mohlo zakoupení elektromobilu „vyplatit.“ Dá se však očekávat spíše zvyšování daní a poplatků za konvenční auta, aby tato byla de facto vyřazena z provozu, než finanční podpora aut elektrických.

Dalším důvodem, proč lidi nebudou kupovat elektrická auta, je to, že s nimi stejně nikam nedojedou. Po městě snad, ale za tu cenu bude lepší chodit pěšky nebo jezdit MHD. Mimo město za dobrého počasí kolo, na větší vzdálenosti autobus nebo vlak. Některé cesty budou zcela zapovězeny. Představa, že člověk jede elektrickým autem tisíc kilometrů v zimě na hory, je děsivá.

Elektromobil dává smysl do města, na dálky je nevhodný

Nechat stát elektrické auto týden vysoko u zamrzlé chaty a věřit, že baterie bude nabitá i po dovolené? To je jistější skočit s krvácející ránou do moře a doufat, že žraloci nic neucítí. Dojezd je faktorem, díky kterému nemá smysl si elektromobil kupovat. Nebude, kde si auta dobíjet. Představte si velké sídliště, kde žijí desítky či stovky tisíc lidí. Teď má rodina jedno, dvě auta. Nepotřebuje nabíječku. Až ji potřebovat bude, kde ji najde? Jeden kabel na jedno auto, na jedno parkovací místo, na sídliště, to je utopie. Jízda autem bude pouze pro vyvolené.

iZdroj fotografie: Unsplash

Toto nemá řešení, a popravdě – zákaz aut se spalovacími motory odsoudí spoustu lidí k tomu, že budou bez auta. Vznikne nová třída elitních řidičů. Těch, kteří si budou moct jízdu autem finančně dovolit. Pokud se dnes společnost dívá skrz prsty na majitele supersportů, větších pick-upů a dalších aut s velkými motory, v budoucnu to budou řidiči elektromobilů. Ti budou trnem v oku té části společnosti, která si nebude moci vlastní auto dovolit. Situace se bude opakovat. Jízda autem bude pouze pro horních deset tisíc. 

Jak to vidíte s elektromobily vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články