Složení vozového parku v Československu před rokem 1989 bylo výrazně jiné, než jak je tomu dnes. Značky a modely ze západu de facto chyběly.
Když se řekne automobilky a modely typické pro státy východního bloku před rokem 1989, vybaví se mi okamžitě celá plejáda vozů. Vozů, které formovaly dětství a mládí mnoha z nás. V redakci AutoŽivě je to tak padesát na padesát, vzhledem k věku. Ale moje určitě. Byly to automobily, které často zaostávaly za západní konkurencí v komfortu, bezpečnosti nebo technických inovacích. Měly ale své nezaměnitelné kouzlo a byly symbolem doby.
Kdo ví, co to bylo RVHP, zřejmě uhodne většinu aut v kvízu
A také jedinou možnou nabídkou. V sousedním Východním Německu dominovaly dvě značky, Trabant a Wartburg. Trabant, často přezdívaný „bakelitové auto“ kvůli své karoserii z duroplastu, byl symbolem NDR. Polsko mělo svou FSO (Fabryka Samochodów Osobowych), která vyráběla licenční vozy Fiat. Nejznámějšími modely byly Polski Fiat 125p a později Polonez. Polski Fiat 125p byl v podstatě modernizovaný Fiat 125 s technikou staršího Fiatu 1300/1500, ale stal se ikonou polských silnic.
Maďarsko sice nemělo vlastní výrobu osobních automobilů, ale bylo významným producentem autobusů Ikarus, které byly exportovány do celého východního bloku i mimo něj. Bulharsko mělo krátkou epizodu s výrobou licenčních Fiatů pod značkou Pirin-Fiat a později i Renaultů jako Bulgarrenault, ale nikdy nedosáhlo takového rozsahu jako ostatní země. Takto bychom tady mohli sedět dlouho a dlouho, značek bylo relativně hodně. A dnes už jsou kdesi v propadlišti dějin. Takže musí padnout otázka, kdo zná socialistická auta? Asi jen pamětník nebo znalec dá všech deset z deseti.
1 Carevna je ženskou variantou ruského vládce, tedy cara. Byla to ale také přezdívka jednoho modelu automobilu, vyráběla ho automobilka GAZ. Tím modelem byla:
A) Dacia
B) Zastava
C) Volga
2 Dnes o něj v solidních autech nezavadíte, ale dříve byl dvoutaktní motor relativně obvyklý. Nejchudší vrstva se styděla v Trsátku, movitější řidiči měli auto s kovovou karoserií. V jakém autě byste tehdy dvoutakt nenašli?
A) Trabant 601
B) Škoda 105
C) Wartburg 353
3 Automobil UAZ-469 byl ikonou ČSLA, tedy Československé lidové armády, šlo o automobil z produkce sovětského svazu. Navzdory zemi původu se auto vyrábělo také:
A) v USA
B) ve Velké Británii
C) na Aljašce
4 Kdo měl víc peněz, namísto československé Škody šilhal po zahraniční produkci, mezi kterou patřila Lada. Jaká automobilka modely značky Lada vyráběla?
A) Fiat
B) ZIL
C) AvtoVaz
Malá nápověda, jde o Automobilové závody, národní podnik
5 Kdo měl auto od výrobce AZNP, jezdil ve voze:
A) Tatra
B) Škoda
C) Praga
6 Sovětská automobilka ZAZ vyráběla model:
A) Jednorožec
B) Záporožec
C) Nosorožec
7 Ceaușescovy sáně, to byla přezdívka automobilu:
A) Lada Niva
B) Oltcit Club
C) Dacia 1300
8 Zmíněný Oltcit Club měl základ, jak také jinak, v západní technologii. Vznikl ve spolupráci s automobilkou:
A) Citroen
B) Renault
C) Peugeot
S licencí západních značek měla zkušenosti také Dacia
9 Který moderní model značky Škoda měl navzdory historické konvenci motor vpředu a pohon předních kol?
A) 1000 MB
B) 130 RS
C) Favorit
10 Je to k neuvěření, ale s jedním sovětským automobilem měl hodně společného automobil západní produkce. Šlo o licenční spojení modelů:
A) Porsche 911 – Škoda 105
B) Fiat 124 – Lady VAZ 2101
C) Citroen DS – Tatra 613
Správné odpovědi 1C, 2B, 3A, 4C, 5B, 6B, 7B,8A, 9C, 10B