Kvíz: Uspěje jen 1 ze 100 řidičů. Uhádnete všechna auta z doby socialismu?

Složení vozového parku v Československu před rokem 1989 bylo výrazně jiné, než jak je tomu dnes. Značky a modely ze západu de facto chyběly.

i Zdroj fotografie: UAZ
                   

Když se řekne automobilky a modely typické pro státy východního bloku před rokem 1989, vybaví se mi okamžitě celá plejáda vozů. Vozů, které formovaly dětství a mládí mnoha z nás. V redakci AutoŽivě je to tak padesát na padesát, vzhledem k věku. Ale moje určitě. Byly to automobily, které často zaostávaly za západní konkurencí v komfortu, bezpečnosti nebo technických inovacích. Měly ale své nezaměnitelné kouzlo a byly symbolem doby.

Kdo ví, co to bylo RVHP, zřejmě uhodne většinu aut v kvízu

A také jedinou možnou nabídkou. V sousedním Východním Německu dominovaly dvě značky, Trabant a Wartburg. Trabant, často přezdívaný „bakelitové auto“ kvůli své karoserii z duroplastu, byl symbolem NDR. Polsko mělo svou FSO (Fabryka Samochodów Osobowych), která vyráběla licenční vozy Fiat. Nejznámějšími modely byly Polski Fiat 125p a později Polonez. Polski Fiat 125p byl v podstatě modernizovaný Fiat 125 s technikou staršího Fiatu 1300/1500, ale stal se ikonou polských silnic.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Uživatel SuperTank17 / Creative Commons / CC BY

Maďarsko sice nemělo vlastní výrobu osobních automobilů, ale bylo významným producentem autobusů Ikarus, které byly exportovány do celého východního bloku i mimo něj. Bulharsko mělo krátkou epizodu s výrobou licenčních Fiatů pod značkou Pirin-Fiat a později i Renaultů jako Bulgarrenault, ale nikdy nedosáhlo takového rozsahu jako ostatní země. Takto bychom tady mohli sedět dlouho a dlouho, značek bylo relativně hodně. A dnes už jsou kdesi v propadlišti dějin. Takže musí padnout otázka, kdo zná socialistická auta? Asi jen pamětník nebo znalec dá všech deset z deseti.

1 Carevna je ženskou variantou ruského vládce, tedy cara. Byla to ale také přezdívka jednoho modelu automobilu, vyráběla ho automobilka GAZ. Tím modelem byla:
A) Dacia
B) Zastava
C) Volga

2 Dnes o něj v solidních autech nezavadíte, ale dříve byl dvoutaktní motor relativně obvyklý. Nejchudší vrstva se styděla v Trsátku, movitější řidiči měli auto s kovovou karoserií. V jakém autě byste tehdy dvoutakt nenašli?
A) Trabant 601
B) Škoda 105
C) Wartburg 353

iZdroj fotografie: Trabant

3 Automobil UAZ-469 byl ikonou ČSLA, tedy Československé lidové armády, šlo o automobil z produkce sovětského svazu. Navzdory zemi původu se auto vyrábělo také:
A) v USA
B) ve Velké Británii
C) na Aljašce

4 Kdo měl víc peněz, namísto československé Škody šilhal po zahraniční produkci, mezi kterou patřila Lada. Jaká automobilka modely značky Lada vyráběla?
A) Fiat
B) ZIL
C) AvtoVaz

Malá nápověda, jde o Automobilové závody, národní podnik

5 Kdo měl auto od výrobce AZNP, jezdil ve voze:
A) Tatra
B) Škoda
C) Praga

6 Sovětská automobilka ZAZ vyráběla model:
A) Jednorožec
B) Záporožec
C) Nosorožec

iZdroj fotografie: Artur Heise / Creative Commons / CC-BY-SA

7 Ceaușescovy sáně, to byla přezdívka automobilu:
A) Lada Niva
B) Oltcit Club
C) Dacia 1300

8 Zmíněný Oltcit Club měl základ, jak také jinak, v západní technologii. Vznikl ve spolupráci s automobilkou:
A) Citroen
B) Renault
C) Peugeot

S licencí západních značek měla zkušenosti také Dacia

9 Který moderní model značky Škoda měl navzdory historické konvenci motor vpředu a pohon předních kol?
A) 1000 MB
B) 130 RS
C) Favorit

10 Je to k neuvěření, ale s jedním sovětským automobilem měl hodně společného automobil západní produkce. Šlo o licenční spojení modelů:
A) Porsche 911 – Škoda 105
B) Fiat 124 – Lady VAZ 2101
C) Citroen DS – Tatra 613

iZdroj fotografie: Porsche

Správné odpovědi 1C, 2B, 3A, 4C, 5B, 6B, 7B,8A, 9C, 10B

Kdo jezdil Ladou, Moskvičem nebo Trabantem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články