Kvíz: Znáte pravidla podzimní a zimní jízdy? Jaká světla od zítra zapínat a proč dát pozor na spadané listí před autem

Konec roku s sebou nese řadu specifických pravidel a návyků. Řidiči musí sundat nohu z plynu a myslet na horší viditelnost.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Období podzimu je pro řidiče velmi náročné. Přináší řadu specifických výzev a úskalí, na která je dobré myslet ještě předtím, než člověk vyjede na silnici. Jde o specifický čas, kdy už jsou nízké teploty leckdy i pod bodem mrazu. Někdy sněží, někdy padá déšť se sněhem. Viditelnost je špatná, jsou mlhy, deště. S přibývající vlhkostí, spadaným listím a častými změnami teplot je třeba se na jízdu připravit. Co řidičům v tomto období dělá problémy, je skutečně omezená viditelnost, nižší přilnavost na silnici, výskyt hůře viditelných chodců. A je toho mnohem víc.

Počasí je špatné, obvykle je horší i psychická kondice řidiče

Dny jsou kratší, často zatažené a s mlhou, která dokáže výrazně ztížit pohled na silnici i ostatní účastníky provozu. Jednoduché, ale zásadní pravidlo je mít vždy v pořádku světla, a to nejen hlavní světlomety, ale také zadní, a především mlhovky, které mají v tomto období zásadní význam. I drobný defekt osvětlení může znamenat, že zhoršenou viditelnost ještě znásobíte. Podzim je obdobím, kdy se podmínky na silnici mění často z minuty na minutu. Známe to asi všichni, jeden okamžik svítí slunce a vzápětí se přižene průtrž.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Časté deště spolu se spadaným listím umí vytvořit na silnici nebezpečný kluzký povrch, který lze přirovnat až k ledu. Při jízdě po takto pokrytých úsecích je zásadní zpomalit, udržovat plynulou jízdu a vyhýbat se prudkým změnám směru nebo náhlému brzdění. Samozřejmě i zde platí pravidlo vhodné volby pneumatik. Zákon říká jasně, kdy je třeba mít zimní obutí. Je ale třeba zvážit, podle podmínek, selského rozumu a zkušenosti, jestli zimní pneumatiky nenasadit třeba už dřív. Automobil samotný by měl být připraven na studenější starty a časté vlhké počasí.

Majitelé dieselových aut čekají na podzim problémy. Nebudou mít co tankovat, nafta nebude

Doporučuje se věnovat pozornost baterii, která s klesajícími teplotami může vykazovat nižší kapacitu. Pokud máte pochybnosti o jejím stavu, podzim je ten pravý čas ji nechat zkontrolovat, případně nabít. Když se na podzim ráno posadíte do vozu a zjistíte, že startování trvá déle než obvykle, nebo dokonce vůbec nenastartujete, je čas to řešit. Stejně tak nelze opomenout ostřikovače a kapalinu do nich, na podzim víc než kdy jindy je třeba mít vždy čisté čelní sklo. S tím souvisí i kontrola, popřípadě výměna stěračů.

Dny se krátí a tma je mnohem dříve, dost lidí se jí snaží ujet

Mlha. Ta se obvykle drží ráno nebo večer a výrazně snižuje viditelnost na několik desítek metrů. V mlze je důležité snížit rychlost a zapnout mlhová světla, aby se řidiči vzájemně viděli. Mlhovky ale používejte pouze tehdy, kdy je viditelnost skutečně špatná. Jejich nesprávné použití může ostatní řidiče naopak oslnit. Na podzim se často mění i charakter provozu na silnicích, vlivem počasí a kratších dnů řidiči více spěchají domů před setměním. Dbejte proto zvýšené opatrnosti při předjíždění, zejména na užších a klikatých silnicích.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Také je třeba sledovat, co je na silnici. Jet opatrně tam, kde spadané listí nebo vlhký povrch mohou vyvolat smyk. A v neposlední řadě to jsou chodci. V mlze a smogu jsou hůře vidět, zejména mimo město. A pokud nemají reflexní prvky. Pozor na to. V rámci prevence jsem připravil jednoduchý kvíz. Nejde o žádnou sofistikovanou kombinaci dvojsmyslných otázek nebo testy z autoškoly. Jde o jednouché dotazy, které mají jediný smysl. Chtěl bych, abyste si uvědomili, že s podzimem se musí změnit řidičské návyky.

Podzimní a zimní řidičský kvíz

  1. Jaké riziko je typické pro podzimní jízdu za deště?
  • a) Snížená viditelnost kvůli padajícímu listí
  • b) Možnost aquaplaningu kvůli vodě na silnici
  • c) Výrazně nižší teplota vzduchu

2. Jak je vhodné řídit v husté podzimní mlze?

  • a) S dálkovými světly
  • b) S potkávacími světly, zapnutými mlhovými světly a nízkou rychlostí
  • c) Bez jakéhokoliv osvětlení, aby se minimalizoval odraz mlhy

3. Co může způsobit padající listí na silnici?

  • a) Lepší přilnavost pneumatik
  • b) Zkrácení brzdné dráhy
  • c) Snížení přilnavosti a delší brzdnou dráhu

4. Jaký vliv může mít podzimní změna teploty na tlak v pneumatikách?

  • a) Tlak v pneumatikách zůstává stejný
  • b) Tlak se zvyšuje
  • c) Tlak se snižuje

5. Co by měl řidič udělat, pokud na vozovce zahlédne silnou vrstvu spadaného listí?

  • a) Šlápnout na plyn a co nejrychleji místo projet
  • b) Zůstat v klidu a udržet konstantní rychlost
  • c) Jízdu plynule zpomalit a vyhnout se prudkým manévrům

6. Jaký druh brzdění je vhodný na mokré podzimní vozovce?

  • a) Prudké a intenzivní
  • b) Plynulé a postupné
  • c) Pouze brzdění ruční brzdou

7. Jaký typ pneumatik se doporučuje na podzimní období v horských oblastech?

  • a) Letní pneumatiky s nízkým dezénem
  • b) Celoroční nebo zimní pneumatiky
  • c) Sportovní pneumatiky pro vyšší přilnavost

8. Proč může být na podzim těžší rozpoznat přechody pro chodce?

  • a) Kvůli mlze a nižšímu slunci v horizontu
  • b) Přechody pro chodce jsou v tomto období méně využívány
  • c) Podzimní počasí způsobuje, že chodci nosí světlé oblečení

9. Jak ovlivňuje nižší teplota na podzim dojezd vozidel s elektrickým pohonem?

  • a) Nemá na dojezd vliv
  • b) Dojezd se prodlužuje
  • c) Dojezd se zkracuje

10. Jaký vliv má podzimní námraza na silnici?

  • a) Nemá žádný vliv na přilnavost vozidla
  • b) Snižuje přilnavost a zvyšuje riziko smyku
  • c) Zvyšuje přilnavost pneumatik

Správné odpovědi: 1c, 2b, 3c, 4c, 5c, 6b, 7b, 8a, 9c, 10b

Máte všechny odpovědi správně?

Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články