Zimní období je pro motoristy rizikové nejenom v tom, že na vozovce může být led či sníh. Je rizikové i z důvodu, že mnoho nehod může způsobit také padající led z návěsů kamionů. Takový ledový kus může přímo ohrožovat na životě ostatní účastníky silničního provozu. Jak tím, že při následném manévru ve snaze se vyhnout způsobí nehodu, ale i tím, že kus ledu může klidně prorazit čelní sklo, a tak zranit i usmrtit řidiče nebo spolujezdce ve voze.

Rychlá jízda a zatáčky

Řidičům osobních vozidel se doporučuje především obezřetnost. Nejčastější situace, kdy může let z kamionu spadnout, je během rychlejší jízdy. Vlivem ní postupně povolí a má celkem velkou kinetickou energii k tomu, aby se uvolnil z plachty návěsu a potom spadl za kamion, klidně i na projíždějící auto. Druhým rizikem může být průjezd zatáčkami, kde vlivem boční síly opět dojde k uvolnění a k tomu, že led sklouzne v lepším případě na vozovku, v horším na vůz jedoucí vedle náklaďáku.

Kamioňáci led neodstraňují

Většina řidičů kamionů led ze svého návěsu nijak neodstraňuje. Spoléhají na to, že zde buď žádný nemají, nebo jeho sklouznutí nebude pro jiného účastníka silničního provozu nebezpečné. Přitom jde o velký problém, který dokládá i to, kolik velkých kusů ledu můžeme najít na krajích mnoha silnic. Ty nepocházejí z ničeho jiného než ze střechy návěsu kamionu.

Ti, co chtějí, nemají jak




Povinností řidičů samozřejmě je očistit auto tak, aby nijak neohrožovalo ostatní účastníky silničního provozu. Pravdou ale je, že ti, co chtějí nemají vhodné prostředky a metody k tomu, jak let z návěsu efektivně odstranit. Led přimrzlý k plachtě obvykle velmi drží a snaha ho odstranit například dřevěnou násadou, při stání několik metrů nad zemí na žebříku, není nijak jednoduchá, ani bezpečná. A vyjet ve chvíli, až led povolí, je vzhledem k nutnosti dodržovat vykládky a nakládky také nemožné. Stejně, jako třeba parkovat v krytých a vytápěných garážích.