Řidiči nervózně kontrolují své pneumatiky. Kdo nově udělá chybu před cestou, zaplatí až 250 00 Kč pokutu

Správné používání pneumatik je zásadní, jsou to právě pneumatiky, co drží auto i ve vysoké rychlosti na silnici. Zimní, nebo letní?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Tak si to představte. Za pár týdnů bude léto, slunce praží, asfalt se rozpaluje na teploty, při kterých byste si mohli udělat volské oko přímo na silnici, a vy si vesele jezdíte na zimních pneumatikách. Možná si říkáte, že o nic nejde, že je to pohodlné, nemusíte nic měnit, ušetříte za přezutí a policajti vás přece nezastaví kvůli tomu, že máte na autě zimní gumy. A máte pravdu – žádný zákon vám nezakazuje jezdit v létě na zimních pneumatikách.

Zimní pneumatiky jsou pro používání v létě zcela nevhodné

V redakci AutoŽivě často téma letních a zimních pneumatik řešíme a vysvětlujeme, kdy je třeba mít ty které pneumatiky na autě. A co na to říká zákon. Ten si mimochodem teď připomeneme. Zákon o silničním provozu stanovuje povinnost užít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března. V tomto období musí mít vozidlo zimní pneumatiky vždy, pokud se nachází na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo tyto jevy lze vzhledem ke klimatickým podmínkám očekávat. Je tady tedy povinnost mít zimní obutí za daných podmínek.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ale není tady podmínka, rozhodně ne ta zákonná, aby měl řidič na autě letní pneumatiky. Není zakázané mít v létě zimní pneumatiky. Co není zakázáno, je dovoleno. Jenže co je dovoleno, nemusí být vždycky rozumné. Většina řidičů sice tuší, že zimní pneumatiky v létě nedávají moc smysl – rychleji se opotřebovávají při vysokých teplotách, zvyšuje se spotřeba paliva a klesá maximální rychlost. Ale co většina řidičů neví – a teď zpozorněte – je fakt, že pokud se zimními pneumatikami dojde k nehodě, může to mít negativní vliv na otázku zavinění. A to i v případě, že jste se jinak naprosto vzorně drželi všech dopravních předpisů.

Až 2 500 Kč pokuta pro ty řidiče, kteří nemají tyto 2 povinné položky s sebou v autě. Policie o tom vůbec nediskutuje

Představte si, že způsobíte nehodu a vaše pojišťovna začne zkoumat, jestli jste náhodou nebyli „hrubě nedbalí“. Povinné ručení sice zpravidla pokryje škody, které jste způsobili se zimními pneumatikami v létě, ale v rámci havarijního pojištění se může nesprávné obutí při posuzování možné úhrady nákladů pořádně prodražit. Tohle řeší aktuálně u německých sousedů. Když bude vaše chování klasifikováno jako hrubá nedbalost, je možné, že havarijní pojištění nepokryje škody na vašem havarovaném autě vůbec nebo je pokryje jen částečně.

Kdo udělá chybu, může narazit u pojišťovny na omezené plnění

Zvláště když pojišťovna prokáže, že pneumatiky ztratily stabilitu kvůli letním teplotám. Měkká gumová směs na to prostě není stavěná. Pojišťovna může argumentovat, že nehoda se stala jen proto, že jste měli zimní pneumatiky v létě, což prodloužilo brzdnou dráhu. Hrubá nedbalost jako vyšitá. V přepočtu hrozí náklady spojené s pokutou a řešením škody až 250 000 Kč. Německý ADAC nedávno testoval tři různé modely zimních pneumatik s různou hloubkou dezénu za letních podmínek a porovnával je s letními pneumatikami. A výsledky?

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

No, řekněme, že jsou alarmující. Na suchém povrchu se brzdná dráha ze 100 km/h se zimními pneumatikami výrazně prodloužila. Zatímco vozidlo s letními pneumatikami už před překážkou stálo, auto se zimními pneumatikami do ní narazilo nemalou rychlostí. Co to znamená pro nás, řidiče? Že bychom měli včas přezout na letní pneumatiky. Ale co když chcete být ekologičtí a opotřebované zimní pneumatiky ještě trochu „dojet“?

V horku zimní pneumatiky nefungují, nebrzdí a nezatáčejí

Za mne to raději nedělat. Když už ale, tak maximálně jen v přechodném období. K tomu je třeba dodržovat několik zásad. Zaprvé vyhýbat se vysokým teplotám. Používat zimní pneumatiky v přechodném období (květen/červen) je méně kritické, protože teploty ještě nejsou konstantně vysoké. Ale v horkém létě jsou zimní pneumatiky kvůli vysokým teplotám asfaltu bezpečnostním rizikem.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Zadruhé, zimní pneumatiky s téměř plnou hloubkou dezénu (více než čtyři až pět milimetrů) byste v létě rozhodně neměli dál používat. Zatřetí, vyhýbejte se vysokým rychlostem. Zimní pneumatiky jsou při rychlé jízdě nebo vysokých teplotách asfaltu obzvlášť nebezpečné. Vysoké rychlosti mohou způsobit, že se pneumatika příliš zahřeje, její výkon se tím výrazně zhorší. Nestojí to za to. Skutečně se podle mého názoru nevyplatí jezdit v létě na zimních pneumatikách. Riziko je prostě příliš (a zbytečně) vysoké.

Máte v létě zimní pneumatiky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články