Automobily jsou leckdy staré víc jak sto let a původní smysl jejich názvu nebo loga se dávno vytratil v hlubinách času. Kdo to dnes tuší?
Majitelé automobilů značky BMW jsou hrdí na určité aspekty, které s vlastněním vozu této mnichovské automobilky souvisejí. Typicky jde o řadové benzínové šestiválce. Ty byly doménou nabídky ještě před pár lety. Jedná se o pohon zadních kol. A také logo, typickou modrobílou vrtuli. Jen málokterý nadšenec BMW ale ví, že ve skutečnosti původ loga nemá s vrtulí nic společného. Logo BMW, modrobílý kruh, který zná každý.
Za modrobílou vrtuli dá každý ruku do ohně. A pěkně se spálí
Určitě každý, kdo někdy zahlédl kapotu bavoráku v zrcátku nebo na ulici. Nejde jen o přímé majitele těchto aut. Udělali jsme v redakci AutoŽivě rychlý průzkum mezi našimi čtenáři, výsledky byly fascinující a vlastně ani ne moc překvapivé. Většina lidí je přesvědčená, že tenhle znak představuje vrtuli letadla, která se točí na modré obloze. Celých 98 lidí ze 100 odpovědělo, že jde o stylizovanou leteckou vrtuli.
Vždyť BMW přece začínalo jako výrobce leteckých motorů, tak to dává smysl, ne? Jenže realita je, jak už to tak bývá, trochu jiná – a možná i zajímavější. Co to znamená pro nás, běžné řidiče? Že když se příště budete chtít chlubit kamarádům, že jezdíte s „vrtulí“ na kapotě, možná budete muset svůj příběh trochu upravit. Jaká je tedy skutečná historie mnichovského znaku? Původ loga BMW sahá až do roku 1917, kdy byla firma Bayerische Motoren Werke založena. Mnoho lidí si tedy myslí, že logo BMW zobrazuje vrtuli.
Není tomu tak, byť o vrtuli se ještě bavit budeme. Ovšem reálný příběh za tímto symbolem je jiný. Skutečný původ slavného loga je založen na barvách Svobodného státu Bavorsko, tedy bílé a modré. Výrobce automobilů to jasně uvádí na svých webových stránkách a není důvod mu nevěřit. Historie automobilky Bayerische Motoren Werke (BMW) začala tedy v roce 1917. Na vrtuli dojde, skutečně jsou tady kořeny v letectví. Změnou názvu vznikla společnost BMW z mnichovského výrobce leteckých motorů Rapp Motorenwerke.
Automobilka má skutečně kořeny v leteckém průmyslu
Přesně 5. října 1917 společnost obdržela své první logo. Znak si zachoval kulatý tvar starého loga Rapp a ve vnějším kruhu, ohraničeném dvěma zlatými čarami, se nacházela písmena BMW. Čtvrtkruhy uvnitř loga představují státní barvy Svobodného státu Bavorsko. Tady ale bylo třeba trochu kreativity od tehdejších vedoucích představitelů firmy. Barvy v logu automobilky jsou uspořádány v obráceném pořadí než státní barvy, to je přímý důsledek tehdejšího zákona o ochraně ochranných známek, který zakazoval používání státních znaků a erbů pro ochrannou známku.
Modrá a bílá barva v logu tedy nejsou žádná náhoda, jde o barvy bavorského státního znaku, byť prohozeně. Výsledným logem byl stylizovaný kruh rozdělený na čtyři pole, kde se střídá modrá a bílá. Ale nebyla to vrtule. Ta přišla až později, když se v roce 1929 objevila reklama, kde bylo logo BMW zasazeno do středu rotující vrtule letadla. Reklama propagovala nový letecký motor, který BMW vyrábělo na základě licence od společnosti Pratt & Whitney. Lidé si to spojili s auty a začátek legendy byl na světě. A co na to samotné BMW?
Vedení firmy obešlo zákaz a prohodilo modrou a bílou barvu
Firma dlouho tento mýtus podporovala, protože spojení s letectvím vypadá dobře. Ale ne nijak oficiálně. Teprve po třinácti letech, v roce 1942, byla vrtule konečně prohlášena za ochrannou známku. Článek v publikaci BMW „Flugmotoren-Nachrichten“ ilustroval interpretaci fotografií s logem BMW v rotujícím rotoru. Ovšem pravda je, že původně je logo hlavně poctou Bavorsku. Význam, nebo řekněme původní koncept loga se v průběhu let měnil, ale nijak zásadně. Základní tvar a barvy zůstávají stejné už přes sto let, i když prošly několika modernizacemi.
Poslední větší změna přišla v roce 2020, kdy BMW představilo nové, plošší logo s průhledným okrajem, ale modrá a bílá zůstaly. A co je na tom nejzajímavější? Že i když dneska většina lidí věří v příběh s vrtulí, skutečný význam loga je mnohem víc o tradici a regionální hrdosti než o technice. Mimochodem původní logo tuzemské značky Škoda má také zajímavou historii. Už jsme o ní v redakci AutoŽivě také psali. Okřídlený šíp má být parafrází na skutečný indiánský motiv. Nemá cokoli společného s českou lokální symbolikou. Zajímavé, že?
Zpátky ale k BMW. Položme otázku, proč se tenhle mýtus tak rozšířil. Odpověď je podle mne jednoduchá, příběh o vrtuli je prostě lepší než suché vysvětlení o barvách a státním znaku. Kdo by nechtěl věřit, že jede v autě, které má v genech leteckou techniku? Stačí vzpomenout na Saab. Byť tomu ve výsledku ani kořeny v letectví nepomohly. Kdyby nic, tak je logo BMW a vrtule zajímavým konverzačním tématem na nějaký sraz fanoušků bavorské automobilky.