Majitele Tesly zaskočil účet ze servisu. Za výměnu baterie v záruce chtěli 470 000 Kč

Od koupě elektromobilu motoristy odrazuje malá dojezdová vzdálenost, nezahuštěná síť dobíjecích stanic a zejména cena baterie. Když vypoví službu, výměna stojí majlant.

i Zdroj fotografie: Tesla
                   

Cenu elektrických automobilů nejvíce ovlivňují akumulátory, které jsou jejich bolavou patou. Přestože jejich ceny klesají, stále jde o velmi nákladnou záležitost. Výrobci elektromobilů na akumulátory poskytují až osmiletou záruční lhůtu. Většina vlastníků proto dosud nemusela baterie nahrazovat. Pokud k výměně došlo, neplatili to z vlastní kapsy. I když výjimka potvrzuje pravidlo a jeden vlastník Tesly v Hongkongu se nestačil divit, jak s ním automobilka zametla.

Baterie je v záruce

Majitel vozu Tesla Model S si koupil svůj elektromobil před šesti lety. To znamená, že akumulátor vozu je stále v záruce. Začal ale selhávat a vyřadil vůz z provozu. Když se majitel dovezl Teslu do servisu, doporučili mu výměnu baterie. Účet ho šokoval. Servisní technici dospěli k závěru, že baterie přestala fungovat, protože byl vůz zaplaven, přestože je majitel vozu ujistil, že v zaplavených oblastech auto nikdy nebylo.

Fakturu, kterou majiteli servis Tesly vystavil, zněla na 171 tisíc hongkongských dolarů, tedy v přepočtu na zhruba 471 tisíc korun. S takovou sumou za baterii, která byla v záruce, opravdu nepočítal. Podle majitele vozu se automobilka Tesla snažila vyhnout odpovědnosti za problémy s těsněním baterie. Proto si vyžádal zprávu od diagnostiků servisního střediska výrobce vozu. Zajímalo ho, jak mohli dojít k závěru, že uzavřená baterie byla plná vody.

Tesla snížila částku

V době, kdy vůz vypověděl službu, se Hongkongem skutečně proháněly silné deště a docházelo k lokálním záplavám. Podle majitele vozu se ale jeho Tesla v žádné ze zaplavených oblastí nepohybovala. V situaci, kdy závadu zavinil klient, by měl výrobce zdůvodnit, proč baterii nevymění zdarma v rámci záruky. To se zatím nestalo. Namísto toho automobilka projevila dobrou vůli a cenu za výměnu akumulátoru snížila.

iZdroj fotografie: Tesla

Tesla nabídla majiteli vozu, že si za výměnu akumulátoru, který byl v záruční lhůtě, nenaúčtuje původních v přepočtu téměř půl milionu korun, ale „pouze“ 250 tisíc korun. Automobilka se obhajovala dvěma fotografiemi akumulátoru, ve kterém našla „značné množství vody“ a tím, že dosud žádný podobný případ nezaznamenala. Jak se voda do uzavřené baterie vůbec mohla dostat, ale zůstává záhadou.

Účet překvapil i další řidiče

Když Tesla Model S vypověděla službu Tylerovi Hooverovi, byla baterie čtyři měsíce po záruce. Na displeji se zobrazilo chybové hlášení „maximální úroveň nabití baterie snížena“ a auto nebylo možné nabít na více než 80 kilometrů. Tyler zajel s vozem do servisu Tesly, kde mu doporučili výměnu baterie za 22 500 dolarů, což je zhruba 488 tisíc korun. Finský youtuber Tuomas Katainen byl hrdým majitelem osm let staré Tesly Model S.

„Prvních 1 500 kilometrů bylo příjemných. Pak se začaly objevovat chybové hlášky a musel jsem nechat auto odtáhnout do servisu,“ řekl Katainen. Po prohlídce v servisu Tesly se dozvěděl, že si musí pořídit novou baterii. Osmiletá záruka ale skončila, takže si ji musel pořídit na vlastní náklady. Ty se vyšplhaly na 20 tisíc eur, tedy asi půl milionu korun. Fin raději automobil vyhodil do vzduchu. Chtěl upozornit na nespokojenost s přístupem výrobce k problému.

Kolik stojí výměna baterie

Výrobci elektromobilů na svých webech o cenách akumulátorů konkrétněji neinformují. Oficiální ceníky neexistují. Takže na kolik vyjde výměna a práce s ní spojená, se majitel většinou dozví až v servisu. A nestačí se divit. Přestože ceny baterií klesají, pořád jde o velmi drahou záležitost. Za cenu jedné výměny baterie se dá pořídit nový menší rodinný kombík se spalovacím motorem.

Ceny baterií se u jednotlivých výrobců a modelů elektromobilů liší, ale ne o moc. Například Tesla Model 3 ve verzi s prodlouženým dojezdem má akumulátory o kapacitě 75 kWh. V případě výměny počítejte s 16 550 dolary, což je v přepočtu zhruba 357 tisíc korun. Druhá generace vozu Tesla Roadster, jejíž uvedení na trh se odložilo na příští rok, má mít paket baterií s kapacitou 200 kWh. Kolik asi bude stát výměna?

Odrazuje vás od koupě elektroauta cena baterie?

Zdroj: Current Automotive, South China Morning PostPommijätkät

Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články