Malá nenápadná mřížka na přístrojové desce má „tajnou“ funkci. Nikdy se nesmí ani omylem zakrývat

Nenápadné otvory překryté mřížkami mají v autě důležitou funkci. Kdo je zakrývá a snaží se je zamaskovat, riskuje.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Automobil je vybaven řadou senzorů a elektronických komponent, které zajišťují jeho správný chod a pohodlí. O některých řidiči ani netuší, některé jsou relativně odhalené. Jedním z těch méně nápadných, avšak důležitých prvků je malá mřížka. Obvykle je umístěná na palubní desce, z boku středové konzole, na čele centrálního panelu. Velmi často se nachází vedle ovládacích prvků klimatizace nebo poblíž sloupku řízení. Perforace by nikdy neměla být zakrytá a důvod je jednoduchý.

Nenápadné otvory a mřížky jsou důležité, nelze je zakrývat

„Tato malá mřížka slouží jako vstupní otvor pro snímač teploty vzduchu v kabině,“ říká expert na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Podle našich zkušeností smysl mřížky nezná devět z deseti řidičů.“ Otvor je nezbytnou součástí automatického a poloautomatického klimatizačního systému vozu. Informace, které snímač shromažďuje o teplotě vzduchu uvnitř kabiny, jsou předávány do ovládací jednotky klimatizace. To je zvláště důležité v případě, kdy řidič nastaví automatický režim klimatizace.

iZdroj fotografie: Subaru

Díky snímači umístěnému za mřížkou je možné přesně nastavit provozní parametry klimatizace včetně intenzivního chlazení v případě, že je interiér silně vytápěn, nebo vypnutí klimatizace po dosažení požadované teploty. To znamená, že omezování průchodnosti mřížky na palubní desce, jako je její lepení nebo zakrývání, by mohlo nepříznivě ovlivnit správnou funkci klimatizace a topení v automobilu. „Chybou je třeba jen překrýt otvor částečně,“ říká automechanik, „třeba nechtěně zavěšením nějaké cetky, osvěžovače vzduchu a podobně.“ 

Časté chyby většiny řidičů, které mohou v létě způsobit nefunkčnost klimatizace

Je třeba si také uvědomit, že mřížka pro snímač teploty vzduchu může mít různé podoby a umístění v závislosti na konkrétním vozidle a výrobci. Někdy je snímač viditelný a odhalený, jindy může být umístěn za maskou chladiče, či dokonce vyčnívat do kokpitu. Není však mřížka jako mřížka, ne vždy se jedná o vstup vzduchu do čidla klimatizace„Ovšem ani ty se nevyplácí zakrývat,“ doplňuje odborník, „i zde hrozí omezení správného fungování daného systému.“ 

Mřížek je v autě víc, vypadají různě a mají odlišné funkce

Některé automobily mají charakteristické mřížky na stropním obložení nebo krytech předních střešních sloupků.  Za nimi se obvykle nenacházejí žádné vnitřní teplotní snímače, ale handsfree mikrofony nebo čidla alarmu. Je důležité dohlížet na to, aby mřížka na palubní desce nebyla zakrytá. Překážky, jako například přilepené dekorační předměty nebo jiné překryvy, by mohly omezit proudění vzduchu a ovlivnit přesnost a spolehlivost měření teploty v případě klimatizace.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Zaclonění mřížky by mohlo vést k nesprávnému fungování klimatizačního systému a topení vozu. U zakrytého mikrofonu zase hrozí nesprávný chod pro hlasové ovládání a telefonování. Malá mřížka na palubní desce či stropním panelu se může zdát jako nepodstatný detail, avšak má zásadní vliv na správnou funkci konkrétního systému v automobilu. Opatření, jako je dodržování průchodnosti mřížky a zajištění volného proudění vzduchu, jsou důležitá pro optimální pohodlí a komfort cestujících během jízdy.

Víte, jak mřížky fungují?

Diskuze Vstoupit do diskuze
98 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články