Chyby při řízení auta, které pokládají řidiči za zanedbatelné. Přitom při nich jde často o život

Jedno známe pravidlo říká, že pokud uvažujete o nějaké situaci na silnici jako o nebezpečné je většinou bezpečnější, než si myslíte.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

A naopak tam, kde nevěnujete pozornost řízení s dojmem, že o nic nejde, riskujete. Existují chyby, o kterých si řidiči myslí, že jsou malicherné, ve skutečnosti ale mohou zásadně ovlivnit bezpečnost jízdy. U některých jde doslova o život.

Nesprávné použití tlačítek recirkulace vzduchu

Když mačkáte toto tlačítko při jízdě za starou dodávkou, která vypouští černý kouř, pak je použití logické. V žádném případě by se neměla recyklace vzduchu používat v zimě, jakmile nastoupíte do auta. Čištění oken se zapnutou recirkulací vzduchu bude trvat mnohem déle. V horkých dnech při startování byste jej měli občas stisknout, protože tak dojde k nejrychlejšímu snížení teploty.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nepoužívání parkovací brzdy u vozů s automatem

Vždy po zaparkování byste měli automatickou brzdu použít, protože ne všechna moderní auta s automatem aktivují parkovací brzdu, když přepnete do režimu „parkování“ a vypnete motor. Na plnou automatiku a automatické zabrzdění a schopnost převodovky udržet auto v klidu nelze vždy spoléhat. Zvlášť pokud se jedná o těžké auto. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Strach silně šlápnout na brzdu

Pokud potřebujete rychle zastavit, nebojte se prudce sešlápnout brzdu. Nic se nezničí. Moderní brzdy jsou velmi silné a moderní pneumatiky jsou velmi účinné při zpomalení.  Nebojte se blokování – všechny vozy prodávané po roce 2004 mají standardně zabudované ABS brzdy a většina z nich má i kontrolu stability a automatické rozdělování brzd na kola. K mnoha nehodám dochází jenom proto, že řidiči nezabrzdí dostatečně brzy, ale také že nebrzdí dostatečně silně.

Ignorování tlačítek na volantu

Tlačítka na volantu se objevila v praxi z důvodu zvýšení bezpečnosti. Kdokoli je má, jakmile si je zvykne používat, méně těká zrakem mimo vozovku. Nejde o komfort, ale o snížení pravděpodobnosti nehody.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jízda bez kontroly pneumatiky

To je něco, co se často ignoruje, přestože jsou pneumatiky velmi důležité, na autě možná to nejdůležitější. Jde koneckonců o jediný fyzický kontakt automobilu s vozovkou. Kontrolovat je třeba nejenom tlak, ale také vzorek a jeho hloubku. Minimální zákonná hloubka dezénu všech pneumatik pro osobní automobily v Evropě je 1,6 mm, bezpečnější je vyměnit obutí už při ojetí na 2 mm.

Setrvávání v mrtvém úhlu jiného řidiče

Nebýt viděn je extrémně nebezpečné. Pokud vnímáte, že jedete na víceproudé silnici mimo zorné pole auta před vámi, zkuste co nejrychleji předjet, anebo zpomalit. Ten, kdo je s vámi na jedné cestě, o vás musí vědět. Doslova fatální je způsob jízdy, kdy dlouhodobě jedete v mrtvém úhlu řidiče auta před sebou. Po velmi krátkém čase na vás zapomene, a pak při dalším manévru může dojít k nehodě.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Špatné sezení za volantem

Téma mnohokrát probírané, a stále aktuální. Chcete-li mít svůj vůz pod kontrolou, najděte si dobrou pozici za volantem. Nohy mají být pokrčené i při plném došlápnutí pedály na podlahu. Ruce na volantu v poloze tři čtvrtě na tři. Vzdálenost od volantu taková, že při natažení paží vpřed byste měli mít věnec volantu pod zápěstím. A sedadlo v úhlu mírně větším, než je pravý úhel, opěrku hlavy na výšku temene.

Nebezpečné otevírání dveří

Pokud máte naučený zvyk otevírat dveře, aniž byste se rozhlédli, podívejte se vždy před tím do zrcátka, abyste se ujistili, že je silnice prázdná. Platí, parkujete-li dveřmi řidiče do provozu. Předejdete tak kolizi s cyklistou. Anebo jiným autem.

Co vy, jaké „malé“ chyby považujete za velké?

Zdroj: WhatCar
Diskuze Vstoupit do diskuze
78 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články