Málo známá sovětská auta, která bez potíží překonala těžký terén

                   

V Sovětském svazu bylo vyrobeno obrovské množství různých automobilů. Ne všechny byly kvalitní a úspěšné. Jiné si ale určité zaslouží pozornost. Například vozidla určená do terénu, kterých se vyrobily malé série nebo zůstaly jen u prototypů.

VAZ-E2121 „Krokodýl“

iZdroj fotografie: Adobe Stock

Prototyp VAZ-E2121, přezdívaný „Krokodýl“, se objevil v roce 1971. Hlavním designérem projektu byl inženýr Vladimir Solovjev, který v 60. letech přišel s nápadem vytvořit nové ultralehké SUV. Výsledkem bylo auto s pohonem všech kol a pohonnou jednotkou o objemu 1,6 litru. Krokodýl měl odnímatelnou horní část a velmi skromný interiér. Prototyp dostal svou přezdívku kvůli zvláštnímu tvaru karoserie a zelené barvě. Ačkoli  v roce 1973 prošel  vůz prvním kolem testů,  do výroby se model VAZ-E2121y. Předchůdce SUV byl údajně příliš nepohodlný.

VAZ-2122 „Řeka“

iZdroj fotografie: Adobe Stock

Tento výtvor Volžského automobilového závodu se zrodil v roce 1976. Hatchback s pohonem všech kol byl původně koncipován jako obojživelné vozidlo pro armádu. Právě schpnost plavit se byla hlavním požadavkem na nový terénní model. Konstruktéři věřili, že „Reka“ by mohla být použita k přepravě malých nákladů, personálu, přepravě zraněných, stejně jako k pomoci při instalaci různých těžkých zbraní. Bojovali na projektu až do roku 1983. Všechno to skončilo omezením financování a následným uzavřením projektu v době Gorbačovových reforem.

GAZ-61

iZdroj fotografie: Adobe Stock

Jedno z mála téměř neznámých sovětských terénních vozidel, které bylo vyrobeno ve větším množství. Model 61 byl vyvinut na počátku Velké vlastenecké války a byl vyráběn po dobu 5 let. Terénní vozidlo bylo přizpůsobeno k provádění řady úkolů v přední linii. GAZ-61 byl používán jako velitelské vozidlo, transport pro personál i jako tahač. Bylo jich vyrobeno celkem okolo 240 kusů. Mnoho dílů z modelu 61 bylo posléze použito k vytvoření modelu GAZ-64.

GAZ-64 „Pygmej“

iZdroj fotografie: Adobe Stock

Tento vůz byl vyvinut sovětskými konstruktéry za pouhé 2 měsíce. Dodnes přežilo jen několik „Pygmejů“. Je to proto, že byly vyráběny pouze v letech 1941 až 1943. Složily jako štábní a průzkumná vozidla i jako lehká ozbrojená vozidla v bojové linni. Bohužel existuje jen málo důkazů o použití tohoto konkrétního modelu. Většina Pygmejů válku nepřežila.

GAZ M-72

iZdroj fotografie: Adobe Stock

Skutečně jde o jeden z nejzajímavějších výsledků technického výzkumu inženýrů z Gorkého automobilového závodu. Vůz byl vyvinut v padesátých letech minulého století a sériově se vyráběl v letech 1955 až 1958. Během této doby se podařilo dát dohromady 4 677 kopií. Většina dílů byla vypůjčena z GAZ-69. Navzdory mnoha úspěšným a zajímavým řešením se automobil neprosadil, protože po něm nebyla v rámci SSSR dostatečná poptávka. Auto bylo používáno hlavně pro potřeby domácností.

GAZ M-73

iZdroj fotografie: Adobe Stock

Model 73 svého času vypadal jako velmi slibný vůz, ale z nějakého důvodu nebyl oceněn ani limitovanou sérií. S největší pravděpodobností kvůli tomu, že v sovětských podmínkách prostě nebylo kde M-73 používat. Terénní užitkový vůz dokázal na silnici zázraky. Bohužel však od sériové výroby modelu bylo upuštěno již ve fázi prvních testů.

GAZ-24-95

i

V Sovětském svazu bylo vyrobeno obrovské množství různých automobilů. Ne všechny byly kvalitní a úspěšné. Jiné si ale určité zaslouží pozornost. Například vozidla určená do terénu, kterých se vyrobily malé série nebo zůstaly jen u prototypů.

VAZ-E2121 „Krokodýl“

Zdroj fotografie: Adobe Stock

Prototyp VAZ-E2121, přezdívaný „Krokodýl“, se objevil v roce 1971. Hlavním designérem projektu byl inženýr Vladimir Solovjev, který v 60. letech přišel s nápadem vytvořit nové ultralehké SUV. Výsledkem bylo auto s pohonem všech kol a pohonnou jednotkou o objemu 1,6 litru. Krokodýl měl odnímatelnou horní část a velmi skromný interiér. Prototyp dostal svou přezdívku kvůli zvláštnímu tvaru karoserie a zelené barvě. Ačkoli  v roce 1973 prošel  vůz prvním kolem testů,  do výroby se model VAZ-E2121y. Předchůdce SUV byl údajně příliš nepohodlný.

VAZ-2122 „Řeka“

Zdroj fotografie: Adobe Stock

Tento výtvor Volžského automobilového závodu se zrodil v roce 1976. Hatchback s pohonem všech kol byl původně koncipován jako obojživelné vozidlo pro armádu. Právě schpnost plavit se byla hlavním požadavkem na nový terénní model. Konstruktéři věřili, že „Reka“ by mohla být použita k přepravě malých nákladů, personálu, přepravě zraněných, stejně jako k pomoci při instalaci různých těžkých zbraní. Bojovali na projektu až do roku 1983. Všechno to skončilo omezením financování a následným uzavřením projektu v době Gorbačovových reforem.

GAZ-61

Zdroj fotografie: Adobe Stock

Jedno z mála téměř neznámých sovětských terénních vozidel, které bylo vyrobeno ve větším množství. Model 61 byl vyvinut na počátku Velké vlastenecké války a byl vyráběn po dobu 5 let. Terénní vozidlo bylo přizpůsobeno k provádění řady úkolů v přední linii. GAZ-61 byl používán jako velitelské vozidlo, transport pro personál i jako tahač. Bylo jich vyrobeno celkem okolo 240 kusů. Mnoho dílů z modelu 61 bylo posléze použito k vytvoření modelu GAZ-64.

GAZ-64 „Pygmej“

Zdroj fotografie: Adobe Stock

Tento vůz byl vyvinut sovětskými konstruktéry za pouhé 2 měsíce. Dodnes přežilo jen několik „Pygmejů“. Je to proto, že byly vyráběny pouze v letech 1941 až 1943. Složily jako štábní a průzkumná vozidla i jako lehká ozbrojená vozidla v bojové linni. Bohužel existuje jen málo důkazů o použití tohoto konkrétního modelu. Většina Pygmejů válku nepřežila.

GAZ M-72

Zdroj fotografie: Adobe Stock

Skutečně jde o jeden z nejzajímavějších výsledků technického výzkumu inženýrů z Gorkého automobilového závodu. Vůz byl vyvinut v padesátých letech minulého století a sériově se vyráběl v letech 1955 až 1958. Během této doby se podařilo dát dohromady 4 677 kopií. Většina dílů byla vypůjčena z GAZ-69. Navzdory mnoha úspěšným a zajímavým řešením se automobil neprosadil, protože po něm nebyla v rámci SSSR dostatečná poptávka. Auto bylo používáno hlavně pro potřeby domácností.

GAZ M-73

Zdroj fotografie: Adobe Stock

Model 73 svého času vypadal jako velmi slibný vůz, ale z nějakého důvodu nebyl oceněn ani limitovanou sérií. S největší pravděpodobností kvůli tomu, že v sovětských podmínkách prostě nebylo kde M-73 používat. Terénní užitkový vůz dokázal na silnici zázraky. Bohužel však od sériové výroby modelu bylo upuštěno již ve fázi prvních testů.

GAZ-24-95

Zdroj fotografie: Adobe Stock

Nakonec nelze nevzpomenout na takové auto jako GAZ-24-95. Vůz se narodil na podzim roku 1968. Jak už z jeho vzhledu hádáte, modifikace „95“ byla verzí slavného GAZ-24 s pohonem všech kol. Většinu dílů i motor dostalo auto z modelu VAZ-469, tedy z klasické Volhy. Zajímavé je, že se z doby vzniku nedochoval žádný snímek. Je to tím, že se auto po testech v roce 1974 nedostalo do výroby. Celkem bylo sestrojeno jen 5 zkušebních kopií. Vedení závodu poté rozhodlo, že v SSSR nebude po takových modelech poptávka.

Zdroj fotografie: Adobe Stock

Nakonec nelze nevzpomenout na takové auto jako GAZ-24-95. Vůz se narodil na podzim roku 1968. Jak už z jeho vzhledu hádáte, modifikace „95“ byla verzí slavného GAZ-24 s pohonem všech kol. Většinu dílů i motor dostalo auto z modelu VAZ-469, tedy z klasické Volhy. Zajímavé je, že se z doby vzniku nedochoval žádný snímek. Je to tím, že se auto po testech v roce 1974 nedostalo do výroby. Celkem bylo sestrojeno jen 5 zkušebních kopií. Vedení závodu poté rozhodlo, že v SSSR nebude po takových modelech poptávka.

Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články