Otvory a spoje, které je třeba mazat, ale řidiči to nedělají. Neznají tuto povinnost a chladné počasí ničí jejich auta

Co nesmí žádný řidič podcenit, když klesnou teploty? Mazání některých otvorů a spojů.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
                   

Práce s mazivy pro mnoho řidičů spočívá v pravidelné výměně motorového oleje ve spolupráci s domovským autoservisem. Možná také ještě olej v převodovce, nicméně třeba mazivo v pohonu všech kol už řada řidičů neřeší. A co takhle detailní práce s mazivem, která se týká sezónních změn počasí?

Kdo maže, ten jede. A to se netýká pouze motoru

Zde se chová zodpovědně jen skutečně malé procento majitelů a řidičů aut. Problémy, které vzniknou ignorováním této povinnosti, mohou vyústit v nutnost návštěvy servisu a opravy za tisíce korun. Člověk nemusí být automobilový expert, aby pochopil, že o auto je třeba se starat. Jinak zbytečně ztrácí svou schopnost jezdit a sloužit bez problémů.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Při příchodu nízkých teplot se vyplatí nepodcenit mazání některých životě důležitých prvků. V průběhu roku – a zejména když začnou padat teploty k nule a pod ni – se vyplatí mazat veškeré kovové klouby, spoje a panty. Také těsnění si zaslouží pozornost, během letního provozu dochází k vysychání a praskání pod vlivem slunečních paprsků.

Některé prvky auta musí mazat řidič sám osobně

Chemická činidla, špína a vlhkost vytvářejí s příchodem mrazů velmi agresivní koktejl a nepřátelské prostředí. Těsnění dveří, okenní rámy, dokonce i některé plastové prvky se vyplatí ošetřit silikonovým mazivem. Se zvýšením pružnosti tak dojde i k ošetření před nežádoucími povětrnostními vlivy.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Zámek kapoty si také zaslouží patřičnou péči, vpředu na autě je první na ráně a je atakován velkým množstvím nečistot. Po čase může dojít ke zhoršení odemykání a obtížnější manipulaci. Není nic horšího než se v zimě, například když auto nestartuje, nedostat do motorového prostoru k autobaterii.

Základní servis není nijak obtížný, zvládne ho asi každý

Mazání není nic, co by průměrný řidič nezvládl. Není od věci promazat také zámky dveří, byť je řidič obvykle vůbec nepoužívá. Možná právě proto. Také se vyplatí promazat táhla, panty a všechny další dveřní komponenty, které mohou trpět tím, že dochází k jejich odhalování směrem k vlhkému vzduchu, špíně, blátu a sněhu.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Pomoci může specializovaná chemie, byť někteří řidiči nedají dopustit na klasické vepřové sádlo. Výběr vhodného maziva je na každé osobě, sofistikovaná chemie umí víc než jen mazat, tradiční tuk zase konzervuje staromódním způsobem. Tak jako tak platí, že je lepší investovat pár korun a něco málo času do prevence než později draze a dlouze auto opravovat.

Co vy, mažete na svém autě zámky a panty?

Zdroj: CarService
Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články