Nejbláznivější výměny motorů na světě: Fantazii mechaniků se meze nekladou, berou vnitřnosti supersportů a tvoří divy

Jak udělat z běžného auta unikátní stavbu s potenciálem prototypu? Stačí se rozhlédnout kolem, vzít motor ze supersportu a vsadit ho pod kapotu.

i Zdroj fotografie: S vědomím Outlaws 21
                   

Podivně znějící anglický výraz swap znamená výměnu. Používá se v mnoha různých oborech a odvětvích, třeba v informatice. Ale také ve světě automobilů. Tam si lze pod pojmem swap představit výměnu pohonné jednotky. Nejde však o náhradu starého motoru za nový, identický, jde o jakousi lepší formu tuningu. Ten, kdo chce swap realizovat, vylepší své auto tím, že do něj implantuje agregát z jiného, obvykle o několik řádů luxusnějšího a silnějšího auta.

Motor ze silného auta do slabšího, to je nápad!

Jde o vestavby motorů, včetně dalších periferií, dílů, kabelových svazků a řídících jednotek. Nejde o jednoduchou, a hlavně levnou záležitost. Od počátku první myšlenky swapovat auto musí být jasné, že to je velmi, velmi drahá záležitost. V řádech stovek tisíc korun, pokud má stát výměna za to a má-li být provedena opravdu odpovědně. Jakmile se proces rozběhne, není cesty zpátky, i kdyby se měl rozpočet navyšovat.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jedinou další alternativou je pak ukončení celého procesu a nedokončení swapu. A peníze nejsou jediným problémem, který swap provází. Komplikace mohou nastat s dodávkami dílů, s implementací do auta, v neposlední řadě také s legalizací celého auta. V Evropě není komunita swaperů tak rozšířená jako jinde ve světě. Bohatší scény než na starém kontinentě, bychom našli v USA a v Asii, zejména v Japonsku.

Evropa je konzervativní, tahle zábava kvete jinde

Právě americké a japonské trhy jsou těmi, které nabízejí nejvíce dílů a součástek. Zde jsou patrné další komplikace, dovoz dílů z obou částí světa je zdlouhavý a podléhá celní povinnosti. A v případě, že součástky nevyhovují, je sice možné je vrátit, ale i to je běh na dlouhou trať. Vzhledem k nulové vymahatelnosti nemá swaper leckdy nakonec ani díly, ani peníze. Znovu je třeba říct, swap není finančně dostupnou legrací. Ano, už potřetí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Možností, jak se vyhnout problémům s dodávkami dílů, je swapovat evropská auta. Není to sice to pravé drama jako vzít Toyotu AE86 a pod kapotu ji nacpat osmiválcový motor ze starého Chevroletu Corvette, ale Fiat 500 s pohonnou z desetiválcem ze starého BMW M5, to by byl také slušný úlet. Teď prosím neřešme, že by se celý agregát do malého auta asi nevešel, a to ani při uložení za řidiče.

Swap je velmi drahá záležitost s nejasným výsledkem

Příklad má akcentovat fakt, že záleží na samotném výběru auta, které bude laděno. A také na dárci, který poskytne motor. Je-li mezi nimi nějaká příbuznost, například koncernová, je to dobré. Neznamená, že je z poloviny vyhráno, když do Mercedesu C mechanik začne vpravovat agregát z S65 AMG, opět jde o rozměry motoru i parametry příjemce, ale je dobré, že půjde o podobnou techniku. Možná některé shodné či obdobné díly, těžko říct.

Každopádně to není jen o motoru, i kdyby se podařilo velký agregát do menšího auta dostat, musí se pohonná jednotka naladit. Vyšší výkon znamená také větší chlazení. Větší brzdy. Vyšší hmotnost představuje potřebu úprav na podvozku, masivnější tlumiče. Ve výsledku se autor, respektive investor musí smířit s tím, že vyvíjí zcela nové auto a že výsledek je nejistý. S dohrou na STK, kterou takové auto v našich podmínkách na 99,9 % neprojde.

Co vy, líbí se vám swap?

Zdroj: 21 Outlaws
Diskuze Vstoupit do diskuze
78 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články