Experti vědí, o čem mluví, rukama jim projde denně spousta aut a za roky praxe jsou to tisícové statistiky. Tak proč je ignorovat?
Kdo někdy stál u zvedáku a vytahoval z útrob auta nepřístupný svazek kabelů, ten ví svoje. Je mu jasné, že na povaze konkrétní značky záleží víc, než by se mohlo zdát. V redakci AutoŽivě píšeme takříkajíc od stolu. To ale neznamená, že jsme suchaři bez praxe. Sami auta opravujeme, chodíme mezi mechaniky. Právě mechanici totiž vidí auta v jejich surové, servisní realitě, nikoli v naleštěném světle showroomu. A přesně takhle se na věc dívají i dva praktikové, se kterými spolupracuji. Petr a Tomáš. Ti na můj dotaz bez okolků vyjmenovali čtyři značky.
Jaká auta si kupují automechanici? Důležité je, jaká si nekupují
Značky, kterým by se vyhnuli obloukem. Volba auta bývá svým způsobem malá loterie, zejména pokud dá člověk na styl, design, emoce. Ale z dílny zní lakonické stanovisko. Největší počet varovných signálů mají na svědomí francouzské značky, konkrétně Renault a sesterský Citroën/Peugeot. K nim se přidává ostrovní unikát v podání britské ligy. Zde padá explicitní zmínka o skupině JLR, do níž patří Land Rover. Není to módní výkřik proti „Francouzům“ nebo „Angličanům“.
Spíš věc zahrnující dlouhodobou zkušenost s tím, jak jsou ta auta postavená. Podle mechaniků je jádro problému prozaické. Francouzští výrobci konstruují mnohé podsystémy „jinak“. Nikoli nutně hůř, ale odlišně. Což se do chvíle, než se něco porouchá, vůbec nepozná. Dokud auto bezchybně funguje, je klid. Jakmile se ale porucha objeví, začne opravdová zkouška trpělivosti. Přístup k agregátům, postupy demontáže a logika servisních kroků jsou problematické. Výsledkem je, že opravit takový vůz je, slovy experta Petra, velmi obtížné. A to jsem vynechal několik vulgarismů. Není to o tom, že by zrovna Renault, Citroën či Peugeot nevyráběly charakterní a příjemná auta.
Jsou auta, která jsou komplikovaná a velmi těžko se servisují
Je to o tom, že z pohledu praxe se jejich konstrukční filozofie často láme přes koleno běžných opravných postupů. A to mechanik pozná rychleji než kdokoli jiný. Křehké plastové zámky na místech, kde by čekal šroub. Přístup ke komponentu skrze půlku vozu místo přes demontovatelný kryt. Kabeláž vedoucí „skrze“ místo „kolem“. To jsou drobnosti, které ve výsledku rozhodují o tom, zda je servis půldenní, nebo dvoudenní. Tady odbočím. Samozřejmě že čas strávený v autoservisu zákazník platí. A půlden stojí logicky méně než dva dny. Na druhé straně kanálu La Manche se obrázek krokem od francouzské dvojice nevylepšuje.
Konkrétní narážka míří k JLR. Od doby, co je automobilka v indických rukou, se to z dílenského hlediska nezlepšilo. Tady už nejde primárně o přístupnost či servisní logiku, ale o tvrdou ekonomiku. Když se něco pokazí, opravuje se za neúprosných podmínek. Náhradní díly jsou velmi drahé a celkový účet se umí vyšplhat do výšek, které prostě nedávají smysl. Výsledkem je čistě praktická rada. Kdo se nechce napálit nákladnými zásahy, tomu mechanici doporučí se těmto značkám vyhnout.
Snadná na servis a opravy není třeba ani Lancia či Alfa Romeo
Ať už to zní jakkoli nepopulárně v kavárenské debatě o designu a image, v dílně vyhrává prozaická suma na faktuře. Mimochodem o Land Roveru a Jaguaru platilo dávno před indickým vstupem, že se nejedná o snadno servisovatelné stroje. Aby bylo jasno. Dvojice mechaniků nabízí i pozitivní protipól. Pokud sáhnout po něčem, co obstojí „za každého počasí“, jejich volba zní Volvo. A to bez ohledu na palivo, na které vůz jezdí. Chvála zní jednoduše, funguje to v zimě, v dešti, v mrazu. Bez toho, aby se majitel musel dívat do kalendáře a přemýšlet, co všechno zrovna nemá zapnuté. Jenže i tady přichází střízlivé doplnění kontextu.
Mechanici mluví o starých modelech, které „se dají opravit kladivem“. Mechanici nemají na mysli novou éru vozů, co je Volvo pod křídly čínské skupiny Geely. Kritiky a tvrdých otazníků se na tuto kapitolu sneslo nezvykle mnoho. Ve Spojených státech čelí značka žalobě s tvrzením skupiny majitelů, že v případě hybridního XC40 záměrně má závažné vady.
Další nespokojení zákazníci šli dokonce tak daleko, že založili web věnovaný problémům nejnovějších elektromobilů, jmenovitě EX90. Návštěvnost šla do tisíců. Mimochodem o elektrických autech náš „páreček“ expertů nemluví a mluvit ani nechce. Abych to shrnul. Tohle jsou čtyři automobilové značky, které by si mechanici nekoupili. Ale ne pro jejich možnou nízkou kvalitu nebo nespolehlivost. Ale hlavně proto, že jsou komplikované na servis.