Je zapotřebí měnit pravidelně olej v převodovce? Automechanik vyvrací lživé teorie a potvrzuje smutnou pravdu

Kdy měnit olej v převodovce? Co píšou výrobci v manuálu nemusí být tím nejlepším řešením, pozor na to.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Výrobci automobilů deklarují v manuálech a provozních předpisech určitou životnost oleje v převodovce. Praxe však ukazuje, že automobily, u nichž byl oleje měněn častěji a před oficiálním intervalem, najedou bez poškození více kilometrů. Otázka tedy nestojí zda „je třeba měnit olej pravidelně,“ ale spíše „jak často je třeba olej vyměnit.“ Lživou teorií je ta, která předpokládá, že náplň převodovky vystačí bez výměny po celou životnost auta. Smutná pravda říká, že řada řidičů tomu věří a poškozuje tak své auto.

Výrobce neposlouchejte, měňte olej častěji

Automobil je živý organismus. Dobrá, není, ale tvrzení má naznačit, že automobil, respektive jeho součásti, se v čase mění. Elektronika prostupně upravuje jednotlivá nastavení, komponenty jsou opotřebovávány. Nejprve od výroby více, pak se situace obvykle ustálí. To znamená, že právě olej v převodovce může zdegradovat už během prvních 10 000 km. Následně vydrží dalších 100 000 km v relativně ucházejícím stavu. Motorista by s tím měl počítat a poprvé měnit převodovkový olej hned po záběhu v 5 000 až 10 000 km.

iZdroj fotografie: Depositphotos

U manuálních převodovek plní olej funkci podobnou jako olej motorový. Primárně maže pohyblivé mechanické díly. Ovšem také čistí systém, pohlcuje sedimenty. Vzhledem ke stabilnímu prostředí by měl vydržet relativně dlouho, není zapotřebí vyměňovat jej častěji než každých 60 000 až 100 000 km.

Sport a přívěs zkracují interval výměny na minimum

Pozor, toto neplatí pro ryze terénní automobily, často namáhané offroadovým stylem jízdy. Zejména pokud se řidiči věnují extrémnímu trialu, jízdě v bahně, brodění ve vysoké vodě. U takto zatěžovaných teréňáků je třeba měnit olej po každém „zaplavení“ vozu, offroady, které nebrodí, pak mění do každých 40 000 km nájezdu. Výjimkou je taktéž automobil, který pravidelně tahá přívěs.

iZdroj fotografie: Depositphotos

U „tažného“ vozu dochází k nadměrnému zatěžování převodovky, každý rozjed je spojen s vyšší než obvyklou námahou a s nadměrnou teplotou. I zde je 40 000 km nájezdu limitních, jakýkoli další nájezd převodovku přílišně zatěžuje. Samozřejmě nelze opomenout sportovní auta, často jezdící na závodním okruhu. Tam platí pravidlo, že by se měl olej kontrolovat po každé větší „akci.“ Nebo pravidelně do 40 000 km u občasných víkendových sportovních řidičů.

Automaty jsou choulostivější, vyžadují pečlivější přístup

Odlišná situace platí u samočinných převodovek. Automaty využívají obvykle hydraulické oleje, které mimo mazání a chlazení musejí zajišťovat produkci tlaku nutného pro správnou funkci převodového systému. Hydraulický olej by měl být měněn nejlépe v intervalu 40 000 až 60 000 km. Pokud je automobil využívám extrémněji, viz odstavce výše, pak je vhodné nájezd mezi výměnami zkrátit na 30 000 km.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Po hrubé sportovní jízdě, ale také při zaplavení vodou, nelze váhat a vyčkávat, náplň automatické převodovky je třeba obnovit neprodleně. V opačném případě hrozí téměř jistě destrukce mechanismu a drahá oprava. Opravit automat vyjde na desítky tisíc korun u levných aut, čtvrt milionu korun u vozů prémiové třídy.

Doma olej vyměníte, nezapomeňte na filtr

Neexistuje jednoznačná odpověď, jaký olej patří do převodovky. To už je zřejmé z předchozího textu. Prvotní rozdíl je mezi automaty a manuály, u některých přímo řazených systémů lze použít motorový olej, to je pro automaty zapovězeno. Pokud bylo řečeno, že je lepší nehledět na doporučení výrobců ohledně intervalu a měnit častěji, tak u typu náplně se naopak vnímat instrukce výrobce vyplatí. Výměna svépomocí doma v garáži má svá jasná pravidla.

iZdroj fotografie: Naoto Sato / Creative Commons / CC BY-NC-SA

Dynamickou výměnu sami bez profesionálního odsávacího zařízení asi neprovedete, statické vypuštění staré náplně teoreticky zvládnete. Důležité je dodržet nejenom aplikaci předepsané náplně, ale také správný postup. Tedy auto zahřát, vypustit olej, vyčistit, popřípadě vyměnit olejový filtr. A samozřejmě starou náplň ekologicky a podle předpisů zlikvidovat. Variantou je vyrazit do odborného servisu a svěřit výměnu převodovkové kapaliny profesionálům.

Jak často měníte olej v převodovce vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Bez Západu by Rusko bylo bez moderních zbraní, samo je totiž vyrobit neumí. Užívá techniku Francie, Německa i dalších zemí
Události247.cz
Události247.cz
Taxík levnější než jízda autobusem: Důchodci nemají ani ponětí, že jim stát poskytne dopravu kamkoliv za pár korun
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Nejděsivější místo na planetě: Přístup sem má jen pár lidí, běžný člověk by téměř s jistotou zemřel
adbz.cz
adbz.cz
Psi, které je téměř nemožné vychovat: Některá plemena pro poslušnost nemají předpoklady, mnoho lidí to před koupí neví