Mercedes boří standardy: Tato „dodávka“ českému trhu chybí. Nová třída V budí více pozornosti než kdejaké SUV

Z osobních verzí užitkových vozů se postupem času stala samostatná kategorie luxusních dodávek, v níž excelují zejména Volkswagen a Mercedes-Benz. Ten přichází s novou generací a laťku dává opravdu hodně vysoko.

i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
Dalších 15 fotografií
Dalších 15 fotografií
                   

Musím se přiznat, že jsem chvíli uvažoval, jestli slovo „dodávka“ v nadpisu k tomuto článku opravdu použiju. Ano, chápu, těmito vozy se běžně nic nedodává (krom lidských pasažérů při jejich přepravě z bodu A do bodu B) a na převoz nákladů by si je vybral jen úplný barbar. Na druhou stranu, jejich původ se dá vystopovat v dodávkových, a tedy užitkových vozech. Čímž je možná ještě víc fascinující, kam až se „dodávky“ dneška dostaly. Pojďme se na to každopádně podívat společně.

Odvěcí rivalové v této kategorii: Mercedes a Volkswagen

Počátek fenoménu opravdu luxusních dodávek schopných přepravit často 7 osob v naprostém komfortu můžeme dohledat na začátku devadesátých let minulého století, kdy dva odvěcí rivalové – Volkswagen a Mercedes Benz –celkem shodně vytvořili osobní (tehdy ještě s ne tak výrazným akcentem na luxus) verze svých původně užitkových vozů. Z Transporteru T4 tak vznikla dvojice Caravelle/Multivan, z Vita od Mercedesu pak Viano. Vyráběné mimochodem ve Španělsku.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Nejlevnější obytňák s kompletní výbavou přijíždí: Český sen se zrodil. A je perfektní. Konkurence pro Multivan i Třídu V

Oboje jste si mohli nakonfigurovat s poměrně bohatou výbavou včetně koženého čalounění, oba konkurenti také umožňovali tzv. konferenční sezení se sedadly v druhé řadě obrácenými proti směru jízdy. Volkswagen měl svého Multivana i v generaci T3 se vzduchem chlazeným motorem vzadu, teprve u T4 jste však nabyli dojmu, že jde opravdu o luxusní MPV, bez viditelného dědictví z užitkové verze. Řada T5 a T6 to celé posunula ještě o kus dále a „Bussines“ verze Multivanu se staly opravdu mimořádným dopravním prostředkem.

Osobní dodávky se komfortem přiblížily luxusním limuzínám

Pochopitelně nespal ani Mercedes, z Viana se stala V-Class a i tu jste mohli mít v opravdu opulentní výbavě, včetně edicí Marco Polo coby „polovičních“ obytných vozů (u VW stejnou roli zastávají verze od Westfalie). Výkonné motory pod kapotami pak umožňovaly to, k čemu jsou podobné vozy stvořeny – k překonávání zemí a kontinentů v naprostém pohodlí, na rozdíl od podobně komfortních limuzín ale s bonusem mimořádného prostoru a vzdušnosti interiérů.

Návrat MPV ve velkém stylu: Švédské Volvo nabídlo „pojízdný obývák z Číny“, super komfort a nečekaně vstřícnou cenu

Navíc při de facto zániku kategorie MPV se tyto „luxusní dodávky“ staly v podstatě jedinou možností, jak přepravit více osob v plném komfortu. Neb doby Sharanu nebo Citroen C8 jsou žel již pryč, s několika výjimkami – posledními mohykány MPV (kam řadím S-Max a Galaxy od Fordu a Touran od VW). To, kam se ale míní ubírat nová generace V-Class od Mercedesu, bourá myslím veškeré zažité představy o tom, kam až může zajít komfortní (a velkoprostorový) interiér.

Superluxusní „dodávka“ od Mercedesu: 7 projektorů, 42 repro. Co na to Multivan?

Což je ostatně patrné i z galerie k tomuto článku. Kde jsem přidal několik fotografií aktuální generace V-Class v porovnání s designovou studií, kterou poznáte myslím na první pohled. Tolik barev a netradičních řešení v dnešní verzi totiž opravdu nenajdete. Novinka má vzniknout na elektrické platformě Mercedes-Benz VAN.EA (Van Electric Architecture), určené přímo pro elektrické dodávky. Na stejném základu by pak měla stát i nová generace V-Class. Pochopitelně plně elektrická.

Bateriová revoluce je tady: Dojezd 700 km, dobíjení za 10 minut, dostupné již tuto zimu. Elektromobily (z)vítězí

Prostoru pro řidiče a spolujezdce dominují hned tři LCD monitory, což je řešení s oblibou aplikované i u některých luxusních modelů z Číny. Vzadu pak na pasažéry čeká „domácí kino“ s úhlopříčkou 65 palců, jež se navíc vysouvá z podlahy. Displej s UHD rozlišením doplňuje sedm (!!!) LED projektorů, které promítají video na vnitřní stranu oken a vytváří tak zcela unikátní vizuální i akustický zážitek. 42 reproduktorů vám totiž zajistí zvuk, který doma pravděpodobně opravdu nemáte.

Galerie

Dalších 15 fotografií
Dalších 15 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články