Z osobních verzí užitkových vozů se postupem času stala samostatná kategorie luxusních dodávek, v níž excelují zejména Volkswagen a Mercedes-Benz. Ten přichází s novou generací a laťku dává opravdu hodně vysoko.
Musím se přiznat, že jsem chvíli uvažoval, jestli slovo „dodávka“ v nadpisu k tomuto článku opravdu použiju. Ano, chápu, těmito vozy se běžně nic nedodává (krom lidských pasažérů při jejich přepravě z bodu A do bodu B) a na převoz nákladů by si je vybral jen úplný barbar. Na druhou stranu, jejich původ se dá vystopovat v dodávkových, a tedy užitkových vozech. Čímž je možná ještě víc fascinující, kam až se „dodávky“ dneška dostaly. Pojďme se na to každopádně podívat společně.
Odvěcí rivalové v této kategorii: Mercedes a Volkswagen
Počátek fenoménu opravdu luxusních dodávek schopných přepravit často 7 osob v naprostém komfortu můžeme dohledat na začátku devadesátých let minulého století, kdy dva odvěcí rivalové – Volkswagen a Mercedes Benz –celkem shodně vytvořili osobní (tehdy ještě s ne tak výrazným akcentem na luxus) verze svých původně užitkových vozů. Z Transporteru T4 tak vznikla dvojice Caravelle/Multivan, z Vita od Mercedesu pak Viano. Vyráběné mimochodem ve Španělsku.
Oboje jste si mohli nakonfigurovat s poměrně bohatou výbavou včetně koženého čalounění, oba konkurenti také umožňovali tzv. konferenční sezení se sedadly v druhé řadě obrácenými proti směru jízdy. Volkswagen měl svého Multivana i v generaci T3 se vzduchem chlazeným motorem vzadu, teprve u T4 jste však nabyli dojmu, že jde opravdu o luxusní MPV, bez viditelného dědictví z užitkové verze. Řada T5 a T6 to celé posunula ještě o kus dále a „Bussines“ verze Multivanu se staly opravdu mimořádným dopravním prostředkem.
Osobní dodávky se komfortem přiblížily luxusním limuzínám
Pochopitelně nespal ani Mercedes, z Viana se stala V-Class a i tu jste mohli mít v opravdu opulentní výbavě, včetně edicí Marco Polo coby „polovičních“ obytných vozů (u VW stejnou roli zastávají verze od Westfalie). Výkonné motory pod kapotami pak umožňovaly to, k čemu jsou podobné vozy stvořeny – k překonávání zemí a kontinentů v naprostém pohodlí, na rozdíl od podobně komfortních limuzín ale s bonusem mimořádného prostoru a vzdušnosti interiérů.
Navíc při de facto zániku kategorie MPV se tyto „luxusní dodávky“ staly v podstatě jedinou možností, jak přepravit více osob v plném komfortu. Neb doby Sharanu nebo Citroen C8 jsou žel již pryč, s několika výjimkami – posledními mohykány MPV (kam řadím S-Max a Galaxy od Fordu a Touran od VW). To, kam se ale míní ubírat nová generace V-Class od Mercedesu, bourá myslím veškeré zažité představy o tom, kam až může zajít komfortní (a velkoprostorový) interiér.
Superluxusní „dodávka“ od Mercedesu: 7 projektorů, 42 repro. Co na to Multivan?
Což je ostatně patrné i z galerie k tomuto článku. Kde jsem přidal několik fotografií aktuální generace V-Class v porovnání s designovou studií, kterou poznáte myslím na první pohled. Tolik barev a netradičních řešení v dnešní verzi totiž opravdu nenajdete. Novinka má vzniknout na elektrické platformě Mercedes-Benz VAN.EA (Van Electric Architecture), určené přímo pro elektrické dodávky. Na stejném základu by pak měla stát i nová generace V-Class. Pochopitelně plně elektrická.
Prostoru pro řidiče a spolujezdce dominují hned tři LCD monitory, což je řešení s oblibou aplikované i u některých luxusních modelů z Číny. Vzadu pak na pasažéry čeká „domácí kino“ s úhlopříčkou 65 palců, jež se navíc vysouvá z podlahy. Displej s UHD rozlišením doplňuje sedm (!!!) LED projektorů, které promítají video na vnitřní stranu oken a vytváří tak zcela unikátní vizuální i akustický zážitek. 42 reproduktorů vám totiž zajistí zvuk, který doma pravděpodobně opravdu nemáte.