Návrat MPV ve velkém stylu: Švédské Volvo nabídlo „pojízdný obývák z Číny“, super komfort a nečekaně vstřícnou cenu

Když se švédský výrobce robustních kombi a SUV pustí v roce 2023 do zdánlivě odepsané kategorie MPV, může vzniknout obývací pokoj. Na čtyřech kolech.

i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
i Zdroj fotografie: Zeekr
Dalších 10 fotografií
Dalších 10 fotografií
                   

Kdysi tak populární kategorie MPV („Multi purpose vehicle“), neboli nejčastěji jednoprostorových, navýsost užitečných rodinných vozů se v Evropě postupně „vytratila“, nebo spíše přesunula do kategorie SUV. Uživatelé zkrátka vyměnili svoje Peugeoty 807, Volkswageny Sharany nebo Renaulty Espace za pseudoterénní vozy, jež v drtivé většině nemohou praktičnost MPV nikdy nahradit. Přesto se jeden z výrobců nečekaně rozhodnul pro návrat – a věc pojal ve velkém stylu. Pojďme se na ten zázrak prostoru podívat společně.

Výrobce, který na kartu SUV vsadil úplně vše, náhle obrací

A protože tím výroce není nikdo jiný, než švédské Volvo, dá se asi čekat všechno to, co Volvo provází minimálně posledních 10-15 let: designově minimalistické, avšak velmi kvalitně provedené interiéry, bezpečnost cestujících na prvním místě stejně jako různé varianty pohonu. Se zřejmým příklonem k hybridním a elektrickýmu pohonům, které Volvo prosazuje poslední roky, v duchu avizovaného snižování uhlíkové stopy u svých vozidel. Jinými slovy – budoucnost je elektrická.

Vrátí se ikonické Volvo 850 v zcela nové podobě? Kultovní „krabice na kolech“ pojí devadesátky s modernou

Vcelu pikantní na celé situaci je, že právě Volvo, které například ve Velké Británii stáhlo z prodeje všechny limuzíny a kombi s odkazem na mnohem vyšší poptávku po svých crossoverech a SUV náhle „objevilo“ kategorii velkoprostorových vozidel. A ještě více s podivem je, že se tomu stalo až nyní. Volvo totiž paradoxně nikdy nemělo v nabídce jediné MPV, byť se celou dobu profiluje jako výrobce rodinných a praktických automobilů. Současně ale de facto celý svůj program postavilo na SUV.

Čínská inspirace nikoli jen v designu

Možná to bude souviset s tím, že Volvo je již delší dobu v majetku čínského kolosu Geely. A ten má zase pod sebou značku Zeekr, což jsou vcelku výrazně designově řešené vozy s ambicemi oslovit ty náročnější. MPV Zeekr 009 se tedy stalo neskrývanou inspirací i pro nové Volvo. Vztah EM90 s MPV 009 sourozenecké značky Zeekr je jasný i od pohledu na naše fotografie: jeho vzpřímená, dvouprostorová silueta vypadá téměř identicky a první technické detaily odhalují, že je poue o 3 mm kratší a o 11 mm nižší než 009.

První čínský elektromobil Zeeker pro náš trh: Nejen Němci, ale i Češi už mají velký zájem. Až toho fešáka uvidíte, pochopíte proč

Jinými slovy, nové Volvo EM 90 bude možná jen „přeznačkovaný“ Zeekr 009. Odlišují ho však světlomety „Thorovo kladivo“ – ochranná známka Volva, která jej řadí do souladu s novými Volvy EX30 a Volvo EX90. Stejně jako minimalistický design mřížky, který je mnohem subtilnější než lehce „vykřičený“ styl u Zeekru. Jiná jsou i kola. Podle nových dat měří EM90 5206 mm na délku, 2024 mm na šířku a 1859 mm na výšku, takže je o něco větší než podobně umístěný Lexus LM  a téměř se shoduje s Mercedes-Benz EQV. 

iZdroj fotografie: Zeeker

První varianta EM90 uvádí zadní pohon s jediným motorem o výkonu nikterak závratných 268 k. Volvo ale bezpochyby nabídne také pohon všech kol, který používá i vrcholné provedení Zeekru 009. Pro dojezd nejsou zatím u Volva uváděny žádné specifikace. Nicméně mamutí 140 kWh baterie u Zeekru 009 zajišťuje dojezd 820 kilometrů podle čínského testovacího cyklu CLTC. S ohledem na pohotovostní hmostnost 2763 kg bude zřejmě nemálo z těchto stovek kilogramů připadat právě na baterii.

Pojízdný obývák ve stylu IKEA na čtyřech kolech

Fotografie interiéru Volva se ještě nedostaly na povrch, nicméně z prvního promo videa je patrné, kam bude nové MPV směřovat. Samo Volvo o řešení interiéru uvádí: „Nový EM90 vám neumožňuje jen cestovat z bodu A do bodu B. Vytváří prostor pro váš život. Představte si pohyblivý prostor, kde můžete být jen vy. Místo, kde se můžete spojit se svými blízkými, tvořit, odpočívat, pracovat nebo jen přemýšlet.“ Když si odmyslíme reklamní kreativitu copywriterů, je jasné, co můžeme čekat: obývák na kolech.

Cenová nabídka může být zajímavá

A s ohledem na to, že vývoj a všechny věci související s pohonem se již zaplatily u Zeekru 009, jehož „vnitřnosti“ bude nové Volvo EM90 sdílet, dočkáme se možná i překvapivě vstřícné cenovky, na tak rozměrný a komfortní automobil. Ostatně podobnou politiku Volvo udělalo na „opačné straně barikády“: malé SUV EX30 také vzniklo na dárcovských platformách od Geely, což na něj umožnilo nasadit vpravdě agresivní cenovku. 869 tisíc korun, za které se nabízí v Čechách, je na prémiové elektrické SUV s motorem 200 kW opravdu velmi vstřícná cena.

Volvo v Čechách nabízí mimořádně levný elektromobil. Za tuto cenu už benzín nedává smysl

Jinými slovy, první MPV od Volva může ještě překvapit. Jak to vidíte vy, je cesta plně eletrických automobilů i v této kategorii smysluplná? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Dalších 10 fotografií
Dalších 10 fotografií

Dali byste mu přednost před SUV?

Zdroj: Volvo
Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články