Řidiči půjdou povinně na terapii, jinak přijdou o řidičák. Snad se to netýká i vás, ministerstvo dopravy již rozhodlo

Dvě chyby a řidičák je pryč. Pokud bude chtít člověk sednout zase na volant, bude muset na skupinovou terapii

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Je tohle kontroverzní? Určitě. Minimálně do jisté míry. Na druhou stranu, pokud někdo dělá za volantem věci neslučující se se zákonem, pak musí být potrestán. Ale je účast na terapii trestem, nebo pomocí? Nová opatření v oblasti dopravy mají proměnit české silnice k lepšímu. Od dubna 2024 budou nebezpeční řidiči muset absolvovat terapeutické programy. Ty mají snížit počet vážných dopravních nehod a zlepšit chování neukázněných řidičů.

Někteří řidiči jsou nepoučitelní. Změit je má skupinová terapie

Reálné výsledky ukážou, jestli novinka má nebo nemá smysl. Opatření vycházejí z výsledků výzkumu, který vedlo Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci se kompetentními institucemi. Svou logiku to samozřejmě má, čistě selským rozumem. Ale je otázkou, zda taková terapie může skutečně člověka změnit. Nebo alespoň posunout, zlepšit. A do jaké míry. Podle statistik 25 % vážných dopravních nehod způsobuje 8 % nejrizikovějších řidičů.

iZdroj fotografie: Se souhlasem STOPCHAM

Tito řidiči často unikají trestům a zákazům, existuje vysoká pravděpodobnost, že své nebezpečné chování zopakují. Proto nově uzákoněné Terapeutické programy pro řidiče cílí především na tuto skupinu řidičů-recidivistů. Na rozdíl od tradičních autoškol se tyto programy nezaměřují pouze na technické dovednosti řízení, ale spíše na uvědomění si důsledků vlastního chování a motivaci k dodržování pravidel silničního provozu. Stále něco, co zní dobře.

Agresivní řidič BMW přejel drahého psa, páníček požadoval náhradu. Nakonec to bude ale silniční pirát, kdo si namastí kapsu

Ale kdo zaručí, že řidič neprojde z donucení terapií bez zájmu? Dobře, vchází se z toho, že tento přístup již úspěšně aplikují jiné evropské země, třeba je Švédsko. Jenže tam byly vždy tak nějak více pokrokoví. Díky novelizaci zákona o provozu na pozemních komunikacích budou od dubna 2024 muset vybraní řidiči absolvovat terapeutický program. Vybraní? Ti, kteří chybovali, opakovaně, a budou chtít získat zpět své řidičské oprávnění.

Bez terapie nedostane člověk zpátky řidičský průkaz

Programy se budou vztahovat na skupiny řidičů, kterým byl uložen trest nebo správní trest zákazu řízení motorových vozidel na dobu nejméně 18 měsíců. Dále na ty, kteří odmítnou dechovou zkoušku či zkoušku na přítomnost omamných látek. A na ty, kterým to nařídí soud. Terapeutické programy budou vedeny lektory, kteří projdou specializovaným vzděláním a získají odpovídající akreditaci. Tady už ale v rámci „českého stylu řešení věci“ lze očekávat nedůslednost, korupci. Nebuďme ale hned tak zaujatí.

Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že terapeutické programy mohou snížit recidivu o 30–70 %. To je dobře. V České republice se terapeutické programy pro řidiče zavádějí na základě osvědčených zkušeností z jiných zemí, doplňme k uvedenému Švédsku další. Jde především o poznatky z Německa, Rakouska a Slovenska. Slovensko například zavedlo programy již v roce 2011, a zkušenosti ukazují, že počet jízd pod vlivem alkoholu klesl téměř na polovinu.

iZdroj fotografie: Pxhere

Účastníci programů absolvují skupinovou terapii zaměřenou na uvědomění si důsledků jejich chování a motivaci ke změně. Po úspěšném absolvování získají certifikát. Zda terapeutické programy pro řidiče představují důležitý krok k bezpečnějším silnicím v České republice, ukáže až čas. A analýza statistky. Investice do těchto programů může zachránit životy a přispět k celkovému zlepšení dopravní bezpečnosti. I kdyby zachránila jeden jediný život, pak jistě dává smysl. To bezpochyby potvrdí každý, kdo přišel o někoho blízkého vinou hulváta při autonehodě.

Souhlasíte s terapiemi pro řidiče?

Zdroj: MD ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
63 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články