Mitsubishi vrací legendární SUV na český trh. Facelift vypadá lépe než kdy předtím, Češi ho vykoupí na 100 let dopředu

Legendární japonská automobilka si konečně vzpomněla, že její vozy dokázaly vyhrávat Dakar. Vzala původní DNA a zabalila ji do nového kabátu, výsledek je více než znamenitý.

i Zdroj fotografie: Mitsubishi
i Zdroj fotografie: Mitsubishi
i Zdroj fotografie: Mitsubishi
i Zdroj fotografie: Mitsubishi
i Zdroj fotografie: Mitsubishi
i Zdroj fotografie: Mitsubishi
i Zdroj fotografie: Mitsubishi
i Zdroj fotografie: Mitsubishi
i Zdroj fotografie: Mitsubishi
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
                   

Úvodním titulkem jsem zcela záměrně „na první dobrou“ prozradil značku, o které bude tento článek. Respektive „na druhou dobrou“, myslím, že Češi si velmi dobře pamatují sérii reklam, v nichž tak trochu nadpozemsky vypadající bytosti měly specificky rozzářené oči drahokamy, aby pak na konci každého spotu zazněl onen dnes již celkem „profláklý“ slogan: „Jsme tři diamanty. Jsme Mitsubishi.“ Ano, právě o Mitsubishi a návratu jedné legendy budou následující řádky. Nenechte se prosit, tohle vás bude zajímat.

Mezi „stopětkami“ bylo nové Pajero něco jako kosmická loď

Neb když jsem viděl model, o kterém bude řeč, vzpomněl jsem si na jeden svůj zážitek. Těsně porevoluční, ale doteď si jej pamatuji, jako by to bylo včera. A nesmějte se mi, i když vás to asi pobaví. Je rok 1990, jeho první polovina, kdekdo ještě nosí stužky na klopě. Na silnicích se to hemží stopětkami a trabanty, když se ukáže Favorit, je to malý svátek. A pokud uvidíte něco opravdu západního, staršího Mercedesa nebo Golfa, můžete pomalu shánět vánoční stromek. Klidně v červenci.

iZdroj fotografie: Mitsubishi

Nejextrémnější offroady světa. Projedou naprosto cokoliv, přežijí jakékoliv podmínky a jsou v rukou záchranářů i armády

A přesně v této situaci přijíždí na jedno „revoluční“ shromáždění můj známý, takto majitel jedné z prvních stavebních firem na Sokolovsku. A přijíždí ve zcela novém, „krátkém“ Pajeru 3500 V6, v dvoubarevném, modrobílém provedení. Zaparkuje kousek ode mne a mně trvá asi deset minut, než se mi spodní díl čelisti vrátí k tomu hornímu. Nikdy jsem podobně nádherné auto neviděl na vlastní oči, je mi 19 let a Pajero znám maximálně z obrázků ve Světě motorů.

Vítěz Dakaru se nakonec musel sklonit před SUV

Coby vítěze Dakaru. A najednou stálo na náměstí v Sokolově proti mně. Mám někde fotku, mimochodem. Svoji první Směnu 8M (jeden z ruských low-low cost fotoaparátů na 35mm film) jsem už tehdy měl stabilně na krku. A dodnes když někde vidím tuto druhou generaci Pajera (designově dle mého názoru výrazně čistší a vyváženější než všechny následující) v zachovalém stavu, neodolám a jdu se podívat blíže. Malá odbočka: pěkné kousky stojí v inzerci výrazně víc, než by vás kdy napadlo.

iZdroj fotografie: Subaru

Dokonalejší auto už nevznikne: Našel jsem naprostý klenot mezi spolehlivými ojetinami. Ceny spadly na historické dno

Jenže z Pajera se postupně stal tak trošku „brontosaurus“, auto, které bylo sice velmi schopné v terénu, ale málokdo to už u něj dokázal ocenit. Přišla vlna SUV, z nichž některá (často právě odvozená z offroadů) mu výrazně ubrala na zákaznících. A konkurence pochopitelně také nespala. Forester od Subaru, X-Trail od Nissanu nebo RAV4 od Toyoty dokázaly v terénu také leccos, na silnici a ve městě se s nimi však žilo neporovnatelně lépe. Lidem od třech diamantů bylo jasné, že jen na legendě z Dakaru nepřežijí.

Dnešní SUV se rozměrově blíží dřívějším „velkým“ offroadům

A tak samo Mitsubishi prostřednictvím nových modelů Pajero Pinin, ASX nebo Outlander nabídlo „kus DNA Pajera“ v podstatně přívětivějším balení. Nejnovější generace Outlanderu se zajímavým způsobem přiblížila mnou zmiňované druhé generaci Pajera, jak jsem zjistil a jak ukazuji v přiložené tabulce. A to ještě pochopitelně o pětidvéřové Pajero „Wagon“, třídveřové je nepoměrně menší. O čem to svědčí? Mimo jiné o tom, že dnešní SUV se začínají rozměrově přibližovat dřívějším „velkým“ offroadům, byť původně to byly výrazně menší modely.

Nový OutlanderPajero II. generace
Délka4 719 mm4 705 mm
Šířka1 862 mm1 695 mm
Výška1 750 mm1 875 mm
Rozvor2 704 mm2 725 mm
Objem kufru495 l663 l

První Nissan X-Trail, první RAV4 od Toyoty (ta speciálně) nebo první Forester od Subaru nebyly o nic větší, než je průměrné kompaktní kombi. První Mitsubishi Outlander na tom byl velmi podobně. Auta nám „bobtnají“ a nic s tím zřejmě neuděláme. Na druhou stranu, dnešní pohony se s těmi před deseti a více lety nedají srovnat. Nejnovější Outlander přichází coby PHEV verze, jde tedy o plug-in hybrid s možností dobíjení a jízdy čistě jen na baterii.

Velká baterie v plug-in hybridu s rychlým dobíjením

Na kterou mimochodem ujede nemalých 86 kilometrů. Jeho 2,4litrový benzinový čtyřválec přitom spolupracuje s elektromotory na obou nápravách, pohon 4×4 tedy zůstává zachován. Příjemná zpráva a odkaz na historii Pajera. Elektromotory si berou energii z poměrně velké 22,7kWh baterie umístěné v podvozku a uložené tak, aby rozložení hmotnosti bylo v ideálním poměru 50/50. Výrobce garantuje nabití baterie z 10 na 80 % za 30 minut, což je na PHEV vynikající hodnota. Vůz nabijete na nabíječkách s konektory ChaDeMo i Typ2.

Hybridy jsou nejlepším pohonem aut. Proč si to myslím? Jasné jako facka. Po přečtení přesvědčím i vás

Celková pohonná soustava nabídne výkon 225 kW (306 k), proti mnou obdivovaném „starému“ Pajeru je to nepoměrně více, jakkoli tam pod kapotou pracoval (ve vrcholné verzi) 3,5litrový benzínový šestiválec.

Oproti předchůdci se zásadně změnil i palubní infotainment s lepší grafikou, který nyní využívá technologie Google. Podle navolené konfigurace se můžete těšit na LED světlomety, audiofilskou soustavu Yamaha s 12 reproduktory či elektricky nastavitelná přední sedadla s vyhříváním, ventilací a masáží včetně možnosti čalounění perforovanou kůží. Mezi vítané schopnosti (a další odkaz na Pajero) patří možnost tažení bržděného přívěsu o hmotnosti až do 1 600 kg.

iZdroj fotografie: Mitsubishi

Mazda se nevzdala a představila nový motor. Wankel do plug-in hybridu, spotřeba 1 litr a dojezd 600 km

Cena na českém webu v době psaní článku ještě nebyla zveřejněna, neb jde opravdu o horkou novinku. Nicméně na německých stránkách se nový Outlander nabízí od 49 900 euro, což je v přepočtu zhruba 1 250 000 korun. Na tak velké auto s poměrně sofistikovaným pohonem a bohatou výbavou to není špatná cenovka, byť například modelům ze stáje Sssang Yongu cenově konkurovat nemůže (plně elektrický Torres za 879 000 korun, benzínový za 699 000).

Galerie

Dalších 7 fotografií
Dalších 7 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články