Tyto ojeté vozy se nyní nedají dále prodat. Máte jeden z nich? „Kategoricky odmítáme výkup i komisi,“ potvrzují autobazary

Nejlepším řešením problému je se do problému vůbec nedostat. Jinak řečeno nekoupit si auto s motorem, který vykazuje jasnou vadu.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
                   

Jakou ojetinu si koupit a jakou si nekoupit? To je otázka, kterou velmi často adresují naši čtenáři na nás v redakci AutoŽivě, a je to logické. V případě nákupu nového automobilu se dá předpokládat bezchybný stav zboží. Jakkoli je tady obecná otázka spolehlivosti modelu jako takového. Ovšem u vozu z druhé ruky je maximální obezřetnost na místě. Když je ale opravdu zle, tak se spojí obě roviny, které jsem zmínil, do jednoho velkého problému.

Některé motory jsou spolehlivé a vydrží roky, PureTech to není

Problému pro samotného výrobce, jde o reputaci. Tedy nespolehlivost modelové řady s danou specifikací obecně, plus s tím související nežádoucí technický stav auta jako ojetiny. Stalo se to, že modely, které ještě donedávna patřily mezi žádané zboží, dnes prakticky nelze prodat. To je pro mnohé motoristy i prodejce šokující. A není to jen otázka nějakého dočasného výkyvu nebo sezónní nálady zákazníků. Jde o hlubší problém, který má kořeny v legislativě, změnách v přístupu automobilek i v samotném vývoji automobilového průmyslu.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Opel

Když jsem se poprvé setkal s informací, že některé autobazary „kategoricky odmítají výkup“ určitých ojetých vozů, musel jsem si to ověřit z několika zdrojů. Přiznám se, že mě to zaskočilo. Výkup vozu, prodej v komisi, popřípadě zpětný odběr, respektive protiúčet při nákupu jiného, byl dlouhá léta běžnou praxí. Pro mnoho lidí představoval jistotu, že se svého starého auta zbaví bez větších komplikací. Jenže dnes je situace jiná.

10 nejoblíbenějších motorů všech dob. Jejich výborná pověst, zvuk a spolehlivost z nich udělaly legendy

Některé značky, a to i ty, které se ještě nedávno chlubily širokou nabídkou služeb pro zákazníky, nyní jasně říkají, že tyto vozy už zpět nevezmou. Nejde o žádné exotické modely nebo auta v havarijním stavu. Naopak, často se jedná o běžné vozy, které byly před několika lety považovány za ideální kompromis mezi spotřebou, výkonem a cenou. O co jde tedy konkrétně? V posledních letech některé ojeté vozy s motorem PureTech 1.2 prokázaly nebývalý problém. A jejich další prodej se stal téměř nemožným.

Nejlepším řešením je těmto modelům a motorům se vyhnout

Motor PureTech odborníci považují za příliš riskantní. Agregát je součástí několika modelů skupiny Stellantis, jde o Peugeot, Citroën, DS a Opel. A ano, dnes je velkým důvodem k obavám. Autoservisy a prodejci, zvyklí na bezproblémový prodej ojetých vozidel, projevují vůči tomuto motoru zjevnou nechuť. Příčinou jsou opakující se poruchy, které představují vysoké finanční riziko, problémy s garancí a podobně.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Ceny nabízených aut drasticky klesají, to prodej ztěžuje, nebo dokonce znemožňuje. Proč tato auta tolik ztrácejí na hodnotě? Přímým důsledkem mechanického problému je značná ztráta hodnoty. Jak jsme v redakci AutoŽivě zjistili, tak Peugeot 208 vybavený motorem PureTech z roku 2015 ztrácí více než 60 % své původní hodnoty. Podobné to je i u příbuzných, což jsou Citroën C3 a Opel Corsa. Tento pokles je způsoben specifickou vadou, předčasným opotřebením rozvodového řemene.

Rozvodový řemen se abnormálně rychle opotřebovává v důsledku neustálého kontaktu s motorovým olejem. Když se řemen přetrhne, de facto to znamená vážné poškození motoru s následnými nákladnými opravami. Nejvíce postiženými modely jsou Peugeot 208, 308, 2008, Citroën C3, C4, DS3 a také Opel Corsa a Astra. Koncern Stellantis zavedl v reakci na tuto krizi nabídku prodloužené záruky. Pomůže to? Nemyslím si. Takže teď víte, jaká je situace, znamená to jediné. Pokud chcete koupit spolehlivé ojeté auto, víte, jaké by to (ne)mělo být.

Máte tento motor v autě?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články