Vypadá jako Škoda, má motor jako Škoda, a přece to není Škoda. V čem je sourozenec Fabie lepší a lidi to neví?

Problémy s některými motory, potíže s přehříváním, to český motorista nerad slyší. Nezáleží na tom, že jde o techniku společnou se Škodou.

i Zdroj fotografie: S vědomím AUTOWELT GmbH
                   

Není to Škoda Fabia, a to je asi ten největší problém, který u nás tento kompaktní hatchback má. Češi milují svou značku, jsou ochotni v rámci koncernu VW kupovat hromadně automobily od Volkswagenu. Ale Seat, ten se masově nikdy nerozšířil. Neznamená to ale, že by nestál za to. Ten, kdo si ho u nás pořídil, byl obvykle spokojený. Jen to prostě nebylo v nějak závratných počtech.

Technika podobná té ve Fabii, Čechy přesto masově neoslovila

Seat Ibiza čtvrté generace, vyráběný od roku 2008, nabízí kombinaci moderního designu, pohodlnosti a úsporného provozu. Už jen to je slušný základ. Auto vychází z platformy VW Polo páté generace a částečně sdílí prvky s modelem Fabia II. Novější platforma přináší do interiéru Ibiza větší šířku a mírně lepší jízdní vlastnosti díky širšímu rozchodu kol a delšímu rozvoru náprav. Zatím nic, co by jednoho mělo odrazovat, jde asi skutečně pouze o ten „nesprávný“ znak na kapotě. Ibiza se prezentuje dobrou životností podvozku.

iZdroj fotografie: S vědomím AUTOWELT GmbH

Ačkoliv se u hodně ojetých exemplářů můžou objevit klepající tyčky stabilizátoru a volnější silentbloky předních spodních ramen, tyto problémy lze většinou řešit výměnou samostatných dílů. Odpružení je naladěno tak, aby poskytovalo pohodlí na rovném povrchu, může být ale citlivější na ostrých nerovnostech. Mezi typické závady patří klepající tyčky stabilizátoru při vyšších nájezdech.

Velký diesel je vzácný a zbytečný, benzínový motor je ok

Obvyklé jsou závady řetězových rozvodů u 1.2, 1.2 TSI, 1.4 TSI a problémy zapalování. Jde často o vadné cívky, poškozené kabely od hlodavců. Známé jsou problémy v důsledku nadměrné tvorby karbonu u 1.2, dojde na ochromená zdvihátka ventilů a následně podpálené ventily. Průnik nafty do oleje díky netěsnosti jednotek PD a poruchy podávacích čerpadel znají majitelé TDI-PD. Na potíže vstřikovačů trpí 1.6 TDI, zanesené EGR ventily má zejména 1.9 TDI-PD.

Jen jezdit a čerpat palivo. S těmito ojetinami do servisu jezdit nebudete

Ibiza nabízí širokou škálu motorů, hodně časté jsou benzínové tříválce 1.2 HTP. Tyto motory jsou spolehlivé, avšak mají někdy problémy s přehříváním oleje při delších dálničních jízdách. Atmosférické čtyřválce 1.4 16V a 1.6 16V jsou považovány za spolehlivé a méně náročné na údržbu. Ty lze doporučit, s vědomím, že nejde o žádné „trhače“. Závady rozvodových řetězů se týkají také benzínových motorů TSI, a to především u starších ročníků.

iZdroj fotografie: S vědomím AUTOWELT GmbH

Dvoulitrový diesel 2.0 TDI je vybaven dvouhmotovým setrvačníkem, který může být drahý a problematický, ale tato verze je na trhu vzácná. Za doporučený motor lze považovat 1.4 16V 63 kW. Atmosférický čtyřválec nabízí dostatečný výkon a je dobře zpřevodovaný. Vhodná „výbava“ jak do města, tak i na delší cesty. Má dobré ohlasy ve spolehlivosti a spotřebu lze udržet na rozumné úrovni.

Malý, šikovný, kompaktní. Zvládne město i cesty mimo ně

Seat Ibiza čtvrté generace je atraktivním a spolehlivým vozem, který nabízí pohodlný a úsporný provoz. S dostatečným výběrem motorů a moderním designem je příjemnou volbou v kategorii malých vozů. Byť v našich končinách ne samozřejmou a automatickou. U nás volí lidi spíše Škodu Fabia, byť Ibiza vypadá objektivně lépe, a snad i o něco lépe jezdí.

iZdroj fotografie: S vědomím AUTOWELT GmbH

V nabídce na inzertním německém serveru je aktuálně Seat Ibiza1.4 ST Style s nájezdem 126 140 km. Auto je z roku 2010. Má slušnou výbavu, stav podle dostupných informací odpovídá nájezdu. Samozřejmě „povinností“ je v případě zájmu prohlídka mechanikem. Pak si zájemce musí připravit v přepočtu 147 000 Kč a dostane slušné a hbité auto do města i mimo ně.

Je lepší Fabia, nebo Ibiza?

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články