Pískání turba je signál, který nepřináší nic dobrého: Pozorovat zvuky naftových a benzínových motorů se vyplácí

Píská turbo a k tomu jde z výfuku hustý kouř? To je špatně, turbo je zralé na servis.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Co je hlavní funkcí turbodmychadla? Podstatou přeplňování, bez ohledu na to, zda teče do motoru diesel nebo benzín, je zvýšení obsahu vzduchu v pohonné jednotce. Turbo pod tlakem vhání do systému vzduch, ten zvyšuje efektivnost spalování, to ví každý žhář a pyroman. Motor má pak vyšší výkon.

Přeplňování nahrazuje zvyšování objemu motoru

Správně fungující turbodmychadlo pracuje vyrovnaně, rovnoměrně bez nežádoucích zvuků a samozřejmě bez viditelného kouření a dýmu z výfuku. Co tedy znamená, když je některé z těchto pravidle porušeno, když turbodmychadlo vydává při práci v nízkých otáčkách nebo při akceleraci pískavý zvuk?

iZdroj fotografie: Depositphotos

V automobilu, který je v dobrém stavu, není téměř ve většině případů turbodmychadlo slyšet. Pokud je turbo poškozené, obvykle se začne akusticky projevovat. Řidič pak pozná, že zařízení přestává pracovat správně že je nevyhnutelná diagnostika, že se blíží chvíle, kdy nutně musí dojít na servis.

Turbo nemá být slyšet ani vidět. Žádné pískání či kouř

V horším (a nákladnějším) případě na výměnu či repasi turbodmychadla. Pokud se turbo poškodí, vznikne přílišná vůle a turbo začne pískat. Jak zjistit, že se motorista potýká s problémy s turbodmychadlem? Prvotní příznak je akustický, řidič najednou začne slyší zvuky, které předtím neslyšel, a ty se mění s otáčkami.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Další projev může být vizuální, je to zvýšená kouřivost z výfuku. Ve všech případech je nutná návštěva servisu a diagnostika. Dojde-li ke zvýšené produkci tmavého kouře z výfuku v kombinaci s pískáním, je situace skutečně vážná. Pak do chvíle, než turbo zkolabuje, nezbývá moc času. Podcenit servis nebo ho ignorovat, může zajít až k poškození motoru jako takového.

Co vy, máte auto s turbem a víte, jak se k němu chovat?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
146 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články