Motorkář vjel přímo před auto. Co udělal řidič za volantem, je výjimečné, díky za jeho reakce

Nehody motorkářů jsou na denním pořádku. Experti odhalili proč a přišli se čtyřmi jednoduchými radami. Kdo si je vezme k srdci?

i Zdroj fotografie: Učme se přežít / Dávám bacha
                   

Soužití automobilistů a motorkářů je v rámci provozu někdy komplikované. Jakkoli často jsou motorkáři zároveň i řidiči osobních aut a naopak, nerozumí si. Platí, že ten, kdo jezdí na motorce, se pak chová z pozice volantu k motorkářům ohleduplně. Ovšem ohleduplnost je zapotřebí oboustranná. Do redakce nám přišel 24. 8. 2023 e-mail od pana Jaroslava Š. a my jsme se ho po přečtení rozhodli zveřejnit v plném rozsahu.

Řidiči musí myslet za ostatní, občas tím předejdou nehodě

„Jel jsem svým ASX po hlavní silnici a viděl jsem, že vpravo na vedlejší čeká motorkář,“ vzpomíná čtenář Jaroslav. „Zjevně váhal, jestli to stihne přede mne, anebo zda počká a dá mi přednost.“ Podle vyprávění čtenáře Jaroslava bohužel člověk na motorce zvolil první možnost, ovšem už pozdě. „Motorkář se na poslední chvíli rozjel, vjel mi před auto a já už nestihl zastavit,“ vzpomíná pan Jaroslav.

iZdroj fotografie: Učme se přežít / Dávám bacha

„Srazili jsem se, motorka spadla,“ popisuje dál zážitek pan Jaroslav, „aspoň že jsem na poslední chvíli vytušil, co motorkář udělá, a začal jsem brzdit a auto pak i strhnul doleva.“ Srážce však zabránit nešlo. Nikomu se nic nestalo, na motorce byly nějaké škrábance, její řidič byl sice otřesený, ale v pořádku. Jak se ukázalo, motorkář byl začátečník, neuměl se pořádně rozjet. Pan Jaroslav se pak „nahlas“ ptá, co dělat, když jsou motorkáři začátečníci. „Na první pohled to ne vždy jde poznat,“ stěžuje si čtenář.

Je to tak, řidiči aut obvykle považují motorkáře, které potkají v provozu, za profesionály. Ovšem tak tomu není, ne každý motorkář na silnici je druhý Valentino Rossi. I motorkáři začínají, učí se. A dělají chyby. Tady je to jen a jen na samotných motorkářích. I když budou řidiči aut ohleduplní, i motorkáři musí myslet na to, že nejsou na silnici sami. A hlavně počítat s tím, že pokud začínají, mohou dělat chyby. Jako pomůcka pro začínající motorkáře tady je projekt zaměřený na školení a vzdělávání motorkářů na polygonech a speciálních uzavřených tratích.

Děsivá nehoda motorkáře zaznamenaná na video naštěstí dopadla dobře. Řidič auta stihl rychle zareagovat

Jmenuje se Učme se přežít. Teď přichází s kampaní Dávám bacha, která má za cíl vzdělávat širokou veřejnost a ještě více minimalizovat nehody motorkářů a přispět k co největšímu propojení všech účastníků. „Mladí řidiči jsou nejrizikovější skupinou. Proto jsem ráda za projekt Učme se přežít, který v rámci kurzů pro veřejnost zdokonaluje u motorkářů jejich řidičské dovednosti a připravuje je na možné krizové situace, se kterými se mohou na svých cestách setkávat,“ říká plk. Mgr. Zuzana Pidrmanová, vedoucí odboru prevence Policejního prezídia ČR.

Začínající motorkáři nesmí jezdit ve skupině a machrovat

V rámci kampaně jsou komunikovány i rady začínajícím řidičům a s těmi nelze než souhlasit. První radou je – pozor na přemotivovanost. Prostě a jednoduše, začátečník musí být pokorný. Druhou radou je opatrnost vůči ostatním účastníkům silničního provozu. K tomu asi nelze už nic dodat. Začínající motorkáři by si také měli dávat pozor na jízdy s kamarádem nebo ve skupině. Je to jednoduchá matematika. Pět začínajících motorkářů vedle sebe na silnici je horší než jeden začínající motorkář.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ve skupině mohou jezdci dělat chyby, dokonce se hecovat. Je to zbytečné. A nebezpečné. Samozřejmostí – a poslední radou – je věnovat se bedlivě provozu a předvídat za ostatní. Zpět k tomu, co nám psal pan Jaroslav a k jeho otázce, co dělat. I řidiči aut musí předvídat, za motorkáře také. Musí počítat s tím, že jim tam biker vjede. S tím, že motorkář obtížněji brzdí, zejména na kluzkém a nestabilním povrchu. A když už dojde k nějakému karambolu, neujíždět, ale zastavit a navzájem si pomoci.

Jste ohleduplní k motorkářům?

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články