Kruhové objezdy neustále vznikají, jelikož jejich účelem je nejenom zefektivnit průjezd křižovatkou, ale zajistit také plynulost provozu, ale i větší bezpečnost. Pokud se před každým kruhovým objezdem obáváte, podívejte se na několik důležitých informací, které vám pomohou s jeho bezproblémovým průjezdem.

Kdo má přednost?

Přednost má na kruhovém objezdu vždy ten, který se na něm již nachází a krouží po něm. Pokud k němu teprve přijíždíte, musíte dát danému vozidlu, ale i motocyklu nebo cyklistovi přednost. Upozorňuje vás na to dokonce i značka „Dej přednost v jízdě“, která je součástí většiny kruhových objezdů u nás.

Kdy na kruhový objezd vjet?

První pravidlo říká, že až v případě, kdy je volný. Tedy kdy dáte přednost ostatním účastníkům silničního provozu, kteří se na něm pohybují. Je tu však ještě druhé pravidlo. Vyhláška říká, že do křižovatky můžete vět jenom ve chvíli, kdy je jistota, že ji můžete i bez problémů opustit a dále pokračovat v jízdě. To platí i o kruhovém objezdu. V případě dopravní zácpy jde však o pravidlo, které se až tolik nedodržuje a spíše se hraje na určitou kolegialitu řidičů. A to i v souvislosti s tím, kdo má přednost.

Kdy dávat blinkr?

Blinkr neboli znamení o změně směru jízdy se dává výhradně ve chvíli, kdy chcete kruhový objezd opouštět. Tedy když z něho vyjíždíte. Bohužel se lze setkat i s řadou řidičů, kteří ho dávají i když na kruhový objezd najíždí. To může být nejenom zmatečné, ale i nebezpečné. Mezi některými řidiči funguje nepsané pravidlo, že zapnutý pravý blinkr při vjezdu znamená, že dotyčný opustí kruhový objezd prvním výjezdem. A teď je otázka – jde o řidiče který blinkr použil při vjezdu, nebo bude opravdu vyjíždět?

Jaký pruh zvolit?

Začneme tou jednodušší variantou. Tedy kruhovým objezdem se dvěma pruhy, který však ústí vždy pouze do jednoho jízdního pruhu. V takovém případě je vnitřní pruh kruhového objezdu určený spíše pro zrychlení vaší jízdy. U velkých kruhových objezdů máte možnost najet do vnitřního pruhu, plynule objezd projet, ale následně se musíte zařadit zpět do vnějšího a z něho kruhový objezd opustit. Pokud vám to přijde až příliš komplikované, držte se jako začátečníci celou dobu ve vnějším pruhu.

Potom je tu situace druhá, kdy jsou nájezdy na kruhový objezd doplněny svislými i vodorovnými značkami, které vám říkají, kam který pruh směřuje. Obvykle platí, že  vnější pruh je určený pro jízdu takzvaně vpravo nebo rovně (pro první nebo druhý výjezd). Vnitřní pruh je určený pro jízdu vlevo (třetí výjezd), nebo pro jízdu zpět odkud jste přijeli. Zde je bezpodmínečně nutné zvolit správný jízdný pruh, jelikož případné manévrování na kruhovém objezdu by mohlo být nebezpečné.

Jak jet rychle?

Tak, aby byl průjezd kruhovým objezdem plynulý a bezpečný. Přesná rychlost jízdy není stanovena, ale je samozřejmě třeba respektovat maximální povolenou rychlost v místě, kde se daný kruhový objezd nachází.