Na šikovné kombi za 30 tisíc Češi dočista zapomněli. Nežere, vydrží, poslouží roky a stojí méně než mobil

Některá auta kolem nás jen tak tiše projela a prošla. A ani jsme si nevšimli, že vlastně zmizela. Zkrátka nejsou a nebudou. O to je však větší důvod je kupovat jako ojetá.

i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
i Zdroj fotografie: Fiat
Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií
                   

Další pokračování naší oblíbené rubriky „auto za jeden průměrný plat” (který jsme si oproti od reality mírně odtrženým statistickým výstupům upravili na reálnější hodnotu 30 tisíc korun) má dnes zástupce, který se tiše, o to však důkladněji poroučel z evropských silnic. V Německu padl kdysi za oběť šrotovnému, jinde se ho zákazníci zbavili výměnou za atraktivnější modely. A víte co? Když se podíváte do fotogalerie, tak se jim vlastně ani nemůžeme divit. Tím spíš ale stojí dnes za pozornost. Pojďme se na toho zapomenutého hrdinu podívat společně.

Design karoserie neohromí, ale to vás mrzet nemusí

Jestli totiž nějaké auto důsledně klame svým vzhledem, tak je to právě Fiat Stilo, vyráběný mezi lety 2003 – 2007 v Itálii (v Brazílii pak dokonce až do roku 2010). V jeho případě totiž opravdu, ale opravdu zafungovala stará poučka o tom, že „design a karoserie prodávají“. Nebo také neprodávají. V případě Stila se obávám, že více platila druhá verze. Na druhou stranu: není to auta za 30 tisíc stříbrných (mrzkých českých inflačních) korun nakonec jedno? Když po ostatních stránkách je vše OK?

Stilo je totiž vybaveno 100x vyzkoušenou technikou od Fiatu, námi objevené kombi pak má tu nejklasičtější motorizaci: čtyřválec 1,6l DOHC 16V o výkonu 103/105 k a točivém momentu 145 Nm. S tímto motorem nebudete rozhodně přeborníky ve sprintu, na druhou stranu s jen trochou údržby vám bude spolehlivě sloužit. A ani si moc za to nevezme, v průměru budete spolehlivě kolem 7,5 litrů na 100 km, s lehkou nohou si klidně litr odečtěte. A to není zdaleka všechno, co za průměrný plat dostanete.

Prostorný kufr a fantastická palubní deska. Zn. VW může závidět

Fiat totiž nabízí v základním provedení zavazadlový prostor o objemu 510 litrů, který lze zvětšit sklopením dělených zadních sedadel na 1480 litrů. To nejsou špatné hodnoty, jakkoli ukryté v nevýrazné karoserii. Ale víte co? Uvnitř vám karoserie vadit nebude. A to jeden z nečekaných plusů starého Fiatu Stilo, do kterého byste speciálně tohle asi nikdy neřekli. Mám s ním osobní zkušenost, a dal jsem si práci něco interiérových fotografií přiložit. S jedním dovětkem: kdyby tak skvělou palubku s měkčenými plasty dělal dnes třeba Volkswagen, mohl by si gratulovat.

i

Jenže nedělá. Nebo rozhodně ne v kategorii nižší střední třídy. Fiat tehdy dokázal materiálově i celkovým provedením vyrobit kokpit, za jaký by se nemusel dnes stydět jakýkoli konkurent do půl milionu. Možná i víc. Viz jedna z fotografií s velkým displejem a klimatizací. A ještě jeden bonus: kdybyste chtěli opravdu šetřit na spotřebě, naftové motory JTD jsou sice slyšet, ale netrpí žádnými zásadními neduhy. Stilo s nimi bude možná o něco dražší, než naše za 30 tisíc, na druhou stranu i citelně výkonnější a úspornější.

120 tisíc kilometrů a sleva za spojkové ložisko

Tento konkrétní kousek však pohání zmíněný 1,6 16V benzínový čtyřválec o výkonu 103 koní. Auto bylo vyrobeno v listopadu 2005 a dosud najelo 120 000 kilometrů. Podle prodejce je slyšet spojkové ložisko, proto je k vozu přibalena nová spojka na výměnu. Bez koroze, se zachovalým interiérem a garantovanými kilometry s cenou o pár tisíc přesahující „našich“ 30 000 korun, což ale i zcela průměrný vyjednavač dokáže během několik vět srazit na požadovanou hranici. Tady zkrátka prostor na slevu je.

iZdroj fotografie: Fiat

Jinými slovy: v poměru výkon/cena (a provedení palubní desky) nemá Stilo této generace zas tolik konkurentů. Hledejte udržovaný, zachovalý kousek, ideálně s jasnou servisní historií a dovezete si domů auto, které vám sice nebude závidět soused, ale také vám ho nikdo neukradne. Zato udělá kus práce, a vy za volantem budete denně přemýšlet, proč se takhle povedené palubní desky už dnes nevidí. A můžete se v duchu smát všem úsporným opatřením a tvrdým plastům. Váš Fiat je z doby, kdy tohle ještě neplatilo. Držíme palce při výběru!

Galerie

Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií

Co mu říkáte, za jeden český plat?

Zdroj: FIAT
Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články