Na tohle auto stáli Češi fronty, strana to schválila. Číňané ho milují, Tom Hanks také a s vyladěným motorem je k mání za pár korun

Některé modely, na něž se nocovalo celé dny ve spacáku u Mototechny, aby se na vás dostalo, dokážou uhranout i nyní. Speciálně když mají poklad pod kapotou.

i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Giełda klasyków
Dalších 10 fotografií
Dalších 10 fotografií
                   

Také máte pusu od ucha k uchu, když vidíte polského „Malucha” ve válečném zbarvení, přesto stále stejně roztomilého jako vždy? A pokud jste trošku věci znalí a víte, co se vzadu skrývá za motor (oprava: motůrek), smějete se ještě víc při představě, kolik koní se asi mohlo povést z toho „sekačkového agregátu” dostat? Plně vás chápu a směju se také, tohle auto prostě vzbuzuje úsměvy, kamkoli přijede. Ale s tím výkonem to je nakonec celkem hitparáda. Pojďme se na to podívat společně.

Legendární model, co uchvátil v dlani i ve skutečnosti

Moje osobní vzpomínky na Malucha se datují desítky let zpátky, kdy jsem tuším k nějakým narozeninám dostal malý oranžový model polského minizázraku a byl u vytržení z jeho tvarů. V podstatě malé kupé s velmi šikmou zádí a neuvěřitelně roztomilou maskou s dvěma obdélníkovými světlomety ve mně od té doby zůstalo zapsáno navýsost pozitivně, a byť jsem žádný velký v měřítku 1 : 1 za svůj život nevlastnil, sympatie mám k tomuto polskému produktu stále stejné.

iZdroj fotografie: Giełda klasyków

Tím spíš, když jej uvidím na našem oblíbeném serveru se zachovalými klasickými automobily. A ještě ve „válečném” zbarvení. A s vyladěným motorem. A rallye výbavou k tomu. K tomu se však za chvíli ještě dostaneme, nyní několik zajímavostí o Fiatu 126p pěkně pohromadě. To abyste pochopili, že máte co do činění s opravdovou legendou. Jakkoli nám tato může na rtech vzbuzovat úsměv ještě z doby, kdy byla dostupná v prodejnách Mototechny a zapisovalo se pěkně do pořadníku: „Máte nějaké známé na OV KSČ? Nemáte? Tak máte smůlu”

Věděli jste, že:

  • První Fiat 126p byl vyroben 6. června 1973 – stál 69 000 zlotých (tehdejší průměrný měsíční plat byl 3 500 zlotých).
  • Kromě Polska vůz od počátku 80. let motorizoval Čínu, kde byl jedním z prvních osobních automobilů dovážených do země. Používal se hlavně jako taxík, později byl prodáván i soukromým kupcům a patřil mezi nejprodávanější.
  • Fiat 126p zaznamenal velké prodejní úspěchy také v Maďarsku a na Kubě. V letech 1989–1990 byl prodáván v Austrálii jako FSM-650 Niki.
  • Vůz nakonec poháněly 3 typy motorů, všechno dvouválce od 594 do 703 ccm.
  • „Maluch” jen o 54 mm překračuje délku tří metrů, rozvor pak činí 1 840 mm. Přesto bez problémů uvezl 4 osoby.
  • Licenci od italského Fiatu na výrobu modelu 126 nakonec koupila polská komunistická strana?

Karoserie modelu 126p je mimochodem násobně elegantnější než většího italského Fiatu 127. A je natolik roztomilá, že učarovala i americkému herci Tomu Hanksovi, když byl v Polsku na natáčení a vůz spatřil v ulicích. Slovo dalo slovo a lidé kolem štábu nakonec jeden pro Hankse koupili a patřičně upravili. Jak můžete posoudit z přiloženého videa, úpravy byly provedeny s maximální precizností a popisky po celém autě (včetně tachometru!) vypadají naprosto úžasně.

Námi představovaný kousek možná nemá tak slavného majitele z Hollywoodu, zato má zázrak pod kapotou. Pochopitelně tou zadní. Sytých 50 koní, vyladěných specialistou Edwardem Obarou, je údajně maximum, co se z takto malého objemu (a dvouválce k tomu) dá dostat. Nemáme důvod nevěřit. A ačkoli vůz má platnou homologaci pro rallye skupiny 2, zůstaly mu současně značky pro běžný provoz. Ideální radost na víkend? O tom není diskuse.

Soukromá „rallye zábava” v miniaturním balení

Neboli, soukromá „rallye zábava” zaručena každý kilometr, to vám můžeme slíbit. Dovedete si představit, jak tahle „beruška” musí upalovat s vyladěným podvozkem a 50 koňmi vzadu pod kapotou? Myslím, že drtivá většina z nás by se královsky bavila i v naprosto legálních rychlostech. A po dojetí by nevěřícně zírala, jak málo stačí k řidičské nirváně. Co zbývá? Za v přepočtu zhruba 350 000 korun (socialismus už skončil, co naplat) může být váš. Tak co říkáte, nezkusíte jednoho z nejlepších „Maluchů” v Evropě?

Galerie

Dalších 10 fotografií
Dalších 10 fotografií

Co říkáte, že je kouzelný?

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články