Nabíjení elektromobilů je podvod, z principu nemůže fungovat. Potvrdil to expert, který v Německu pracuje v „nejmenované“ automobilce

Nabíjecí stanice může mít klidně sto nabíječek, ale sto elektrických aut nenabije. Trvalo by to týdny, to je prostě fyzika, nelze ji obelhat.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Elektromobilita je údajně východiskem z krize. Jedna věc je, jestli vůbec nějaká krize existuje. Ropy je dostatek. Pokud dochází ke zdražování, tak je to tím, jak se vyvíjí cena na světovém trhu. Jak ti, kteří vládnou nalezištím a rafinériím, s černým tekutým zlatem nakládají. Nejde o to, že by fosilní paliva nebyla. Jinou věcí je ekologie. To, že při spalování fosilních paliv vznikají škodlivé plyny, je jasné. Bohužel jasné je i to, že doprava se podepisuje na celkovém znečištění ovzduší planety skutečně minimálně.

Nabíjet lze jen omezené množství aut. Víc aut chce víc času

S přihlédnutím k osobní dopravě v Evropě je míra znečištění vůči celkovému stavu srovnatelná se statistickou chybou. Přesto panují fanatické snahy o zakázání aut se spalovacími motory. Co hůř, jsou zde pokusy protlačit elektrické automobily jako hlavní způsob transportu. Nebýt pobídek a dotací na jedné straně a komplikování života majitelů klasických aut na straně druhé, elektromobily by pravděpodobně vůbec neměly šanci na přežití.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nic proti nim, určitě je to zajímavá technologie, ale stále tady platí to, že pokud chcete přejet Evropu do hor na lyže a zase zpátky, v naftovém kombi to zvládnete na jeden zátah. V elektrickém autě je to dobrodružná cesta, u které nevíte, kdy do cílové destinace dojedete. A zda se vůbec vrátíte zpátky. Hovořili jsme s expertem na elektromobilitu, který pracuje v Německu pro jednu významnou energetickou společnost. A s druhým odborníkem, který auta na elektřinu přímo vyrábí.

Dráty silné jako odpadní trubky nejsou. A bez nich to nejde

Potvrdil nám, že to, co je prezentováno jako řešení, je ve skutečnosti velký průšvih. Nedávno prý byla v Německu otevřena obrovská dobíjecí stanice s enormním počtem dobíjecích míst. Problémem je, že jakkoliv lze postavit na jednom místě stanici a vybavit ji třeba stovkou připojení, fyziku nelze obelhat. Pokud se nabíjí jedno auto, je to v pořádku, nabíjí se rychle. Už když jich tam ale přijede víc, dvě, pět, deset, je to problém.

Aby bylo možné takové dobíjecí centrum vůbec zásobovat elektrickou energií, podle experta by k němu musely vést z elektrárny dráty o průměru stoletého dubu. Samozřejmě tak to není. Když se podle odborníka obrovská dobíjecí stanice zaplní auty a všichni začnou dobíjet, s ohledem na kapacitu dobíjení to potrvá dlouhé hodiny. Natankování plné nádrže auta se spalovacím motorem se dá zvládnout za pár minut, včetně placení. Druhý expert nám prozradil, že elektrická auta jako taková jsou šitá horkou jehlou. Nefungují.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Karla D.

Mají obrovské dětské problémy. Odborník nechtěl mluvit o konkrétní značce, údajně je vázán mlčením. Těžko tedy odhadovat, pro jakou značku expert z městečka nedaleko bavorského Mnichova pracuje. Smyslem tohoto zamyšlení není lacinou formou pomlouvat elektrická auta. Spíše nám jde o to, aby si veřejnost uvědomila, do čeho je tlačena. Pokud opravdu nastane chvíle, že za pár let dojde k zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory, může být už pozdě na to něco řešit. Anebo také ne.

Do města ano, na hory elektromobil nepatří. A asi ani nedojede

Poptávka může dát možnost vzniknout novým automobilkám, novým značkám klidně fungujícím na syntetická paliva. Nikdo tady netvrdí, že se do města hodí jezdit v obrovském SUV s osmiválcovým motorem. V takovém případě může mít elektromobil svůj smysl. Ale obecná mobilita se bez spalovacích motorů neobejde, určitě ne do té doby, než bude vymyšlená adekvátní alternativa. Elektřinu za tuto právoplatnou možnost náhrady zatím považovat nelze.

Máte rádi elektromobily?

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články