Přichází nový poplatek pro majitele elektromobilů: Ostatní řidiči se jim smějí

Majitelé elektromobilů mají čím dál větší smůlu: nejenže musí hledat nabíječku, ale když už ji konečně najdou, může se jim stát, že „vyfasují“ nečekaný poplatek kvůli dobíjení.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Že jednou ze zásadních nevýhod elektromobilů je nepoměr mezi dojezdem a dobou nutnou k opětovnému „natankování“, neboli dobitím, je známo již od prvních pionýrů elektromobilní dopravy. A současně je to také jedním z hlavních důvodů jejich pomalého rozšiřování mezi motoristy – nikdo zkrátka nechce „tvrdnout“ na nabíječce hodiny, aby pak zjistil, že si prodloužil dojezd o 300 km. To není nic, co by kohokoli nadchlo. Navíc vás to nyní může přijít i docela draho. Pojďme se na to podívat společně.

Novější elektromobily jsou na tom lépe. Ale co ty starší?

Pro úplnost je nutné dodat, že poslední generace elektromobilů již v tomto směru udělaly značný skok (oproti dřívějším hodinám a častému spaní na nabíječce) a zvládají (pochopitelně při adekvátně silné, a tedy rychlé nabíječce) dobít z typických 10 na 80 procent v řádu několik desítek minut, často navíc těch nižších. Jenže. Ne každý má poslední model elektromobilu a ne každý má ve svém městě dostupnou rychlonabíječku. Což je kombinace, která stále může ony hodiny stání „vygenerovat“.

Kolik nabíječek nahradí jednu obyčejnou benzinku? Experti to spočítali, číslo je skandální

iZdroj fotografie: Nissan

Osobně bych tedy nic takového dobrovolně neabsolvoval, asi i za cenu, že bych něco jako první Nissan Leaf, Renult Zoe a další pionýrské modely co nejdřív prodal, klidně i pod cenou, a zkusil to zkrátka jinak. Trávit hodiny na nabíječce mi vždy přišlo jako lehká forma masochismu, zkrátka že v zájmu „pokroku“ obětuji vše. I to, čeho máme téměř každý málo a čeho se nám nedostává: totiž našeho času. Dívat se na supermarket v dáli a sledovat displej, který píše „02:40“ do konce? Ani omylem.

Rozhodnutí soudu je jasné: kdo nabíjí dlouho a blokuje, ten zaplatí

Navíc si v tu chvíli zahrávám i s tím, že za dlouhé nabíjení na nabíječce (a tedy její blokování pro ostatní uživatele) „vyfasuji“ pokutu. Alespoň v Německu. Jak totiž rozhodl Okresní soud v Karlsruhe svým rozsudek ze dne 4. ledna 2024 vedeným pod spisovou značkou 6 C 184/23, žaloba řidiče elektromobilu proti firmě EnBW, provozující nabíječky, je neplatná. Žalobce se domáhal vrácení poplatku za překročení dobíjecí doby a chtěl doložku o blokačních poplatcích prohlásit za neúčinnou, podle soudu je však účinná.

Česko zvládne nyní nabíjet 100 000 elektromobilů. Je to moc, nebo málo? A nebylo by lepší nejdřív opravit silnice?

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Poplatky za blokování v celkové výši 19,80 eur (zhruba 500 korun) vznikly ve třech různých datech v březnu 2022, protože byla překročena maximální přípustná životnost na nabíjecích stanicích EnBW. Žalobce konkrétně využíval tarif „ADAC e-Charge“, který nabízí autoklub ve spolupráci s EnBW. V podmínkách těchto tarifů je však uvedeno, že pokud je doba nabíjení delší než 240 minut, bude účtován blokační poplatek. Po čtyřech hodinách připojení bude účtováno deset centů za minutu, maximálně však 12 eur za proces nabíjení.

Nemá smysl rozporovat to, co jsem podepsal. Elektromobil neomlouvá

Soud navíc podotýká, že na blokační poplatek se upozorňuje jak při uzavírání smlouvy, tak při zahájení procesu účtování. „Žalobce při používání aplikace souhlasil s těmito podmínkami,“ stojí v prohlášení soudu. Podle názoru okresního soudu je „doložka účinná, protože zájem EnBW na včasném zpřístupnění nabíjecí stanice dalším zákazníkům je oprávněný. Rozhodnutí je právně závazné.“ Jinými slovy: to, že dobíjíte dlouho a pak ještě auto na nabíječce „zapomenete“, vás může přijít draho.

Rozsudek Okresního soudu

Rozsudek Okresního soudu v Karlsruhe ze dne 4. ledna 2024, vedený pod spisovou značkou 6 C 184/23: žaloba řidiče elektromobilu proti firmě EnBW, provozující nabíječky, je neplatná.

Tesla v tichosti změnila vratnou zálohu na nevratný poplatek. Rozmyslet si koupi vyjde draho

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

A chápu ty, co se musí řidičům elektromobilů smát. Technický pokrok, moderní řešení, nová doba? Kde je vidíte, prosím vás? V klasickém voze „bez pokroku“ natankuji za 5 minut i s rychlou kávou z automatu a na displeji mi bude svítit dojezd 1 200 km. Tak kde je ten pokrok a moderní řešení? Nikde. Žádné totiž není. Stávající technický stav elektromobilů i jejich dobíjecí infrastruktury nenabídne o tolik víc proti klasickým automobilům, aby to jejich řidiče motivovalo k hromadné výměně. O cenách ani nemluvě. Co myslíte?

Věříte, že už brzy budeme dobíjet za 10 minut na 700 kilometrů a více?

Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články