Za nabíjení telefonu v autě je riziko vysoké pokuty: Policie je při pochybení řidiče nemilosrdná. Zabavuje řidičák?

V dnešní době si život bez mobilního telefonu nelze představit. Dobíjet zařízení je potřeba, klidně v autě, jenže to není bez rizika.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Život bez mobilního telefonu si dnes neumíme představit. Mladší ročníky, ty podle mě vůbec netuší, jaké by to bez telefonu mohlo být. Starší si samozřejmě pamatují, když byla pevná linka jediný telefon v domácnosti. Anebo ani to ne a chodilo se telefonovat do telefonní budky někde na ulici. Dnes má telefon každý u sebe. Neustále. Pořád. A pořád ho musí mít nabitý. Což v autě není problém. Nabíjení mobilního telefonu v autě je dnes běžnou praxí, jistě.

Telefonovat za jízdy lze, ale nesmí se u toho držet mobil v ruce

Dělá to mnoho řidičů. Telefonování jako takové není za jízdy zakázané, pokud je telefon správně připojen na hands-free. Držení telefonu v ruce už je definováno jako přestupek. Zjednodušeně řečeno, zákon samozřejmě mluví oficiální řečí. Pokuta hrozí také v případě, že by se nabíjený telefon nacházel v zorném poli řidiče. Je důležité, aby telefon byl umístěn mimo výhled, například v držáku u středové konzole.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

To ale může být problém, hlavně při používání navigace. To se telefon často umisťuje na čelní sklo nebo palubní desku. A to už je z pohledu bezpečnosti nevhodné, nebo minimálně diskutabilní. A může to být penalizováno pokutou. Je tady jiný problém, technický. Jde o nesprávné použití nabíječky nebo nekvalitního kabelu. Pochybení může vést k poškození nejen telefonu, ale i elektroinstalace auta. Doporučuje se proto používat kvalitní adaptéry a kabely s výstupním výkonem nejméně 2A, které zajistí rychlé a bezpečné nabíjení telefonu.

26letý řidič „závodník“ dlouhodobě páchal dopravní přestupky. Vyfasoval historicky rekordní pokutu ve výši 350 000 Kč

Adaptér by měl mít víceúrovňovou ochranu proti přehřátí a zkratu. Fyzikální zákonitosti při přenosu energie hrají velkou roli, to nikdo neoblafne. Za mne je opravdu hodně důležité dbát na správný výběr příslušenství. Nekupovat za pár korun čínské nekvalitní věci někde na internetu, ale raději se spolehnout na něco, co bude skutečně fungovat. Nabíjení přes kabel s nižším proudem (např. 1A) bude sice fungovat, ale telefon se bude nabíjet mnohem déle, obzvláště při souběžném používání aplikací náročných na energii, jako je navigace.

Nabíjení je samozřejmě v pořádku, ale mobil na skle už ne

Při dobíjení mobilu v autě je také nutné myslet na teplotu uvnitř auta. V létě může interiér auta dosáhnout vysokých teplot, to může vést k přehřátí telefonu a následnému poškození baterie nebo dalších komponentů zařízení. Musím říct, že já jsem tohle letos o prázdninách řešil častokrát. Telefon začal hlásit, že začne fungovat, až klesne teplota. Stejně tak extrémně nízké teploty v zimě mohou mít negativní dopad na kapacitu baterie a zpomalit proces nabíjení.

Odborníci na elektroniku doporučují telefon při nabíjení umístit na místo, kde není vystaven přímému slunci nebo extrémním teplotám. Například do přihrádky pod palubní deskou. Pravidelná údržba nabíjecího portu telefonu je také nezbytná, nečistoty mohou způsobit zkrat nebo zpomalení nabíjení. Pokud je automobil vybaven moderními technologiemi, je nutné si uvědomit, že i tyto systémy mají své limity.

Mobil se může přehřívat, v extrému tak hrozí vznícení a požár

Například vestavěné USB porty mívají omezený proudový výkon, který může zpomalit nabíjení. Na druhou stranu bezdrátové nabíjení je pohodlné a nenáročné, ale také pomalejší než tradiční kabelové připojení. Bez ohledu na zvolenou metodu nabíjení je důležité nezapomenout, že dlouhodobé nabíjení telefonu v autě může vyčerpat autobaterii. Typicky když není auto ježděno pravidelně. Nechat telefon připojený k nabíječce v autě po delší dobu a odejít, to není dobrý nápad.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pokud jsem zmínil pokutu, tak tu samozřejmě řidič nedostane za to, že si dá nabít telefon. To je v pořádku. Ale může dostat pokutu za to, že si ho nabíjí špatně. Tedy že porušuje pravidla. Zejména tím, že telefon umístí tak, že přes něj není vidět. Je to jednoduché a je třeba na to myslet. Telefon ani kabely by neměly být umístěny tak, aby omezovaly výhled řidiče. Je-li kabel natažen přes palubní desku nebo omotaný kolem zpětného zrcátka, pozor.

Ideální je mít mobil ve středové přihrádce, napojený na displej

Může to být považováno za přestupek. V extrémních případech může policie tuto situaci řešit pokutou. To je také důvod, proč nedoporučuji nabíjet telefon na čelním skle v držáku. I když držák může usnadnit přístup k navigaci, současně zhoršuje výhled. Moderní automobily jsou vybaveny různými pokročilými technologiemi, které zvyšují komfort používání mobilních telefonů při jízdě.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

A to je podle mne nejlepší řešení. Google Play nebo Apple CarPlay. Telefon může být bezpečně používán k volání nebo navigaci, řidič ho nemusí držet v ruce. Vše vidí na displeji auta tak, jak je zvyklý z běžného používání. Navíc je praxí, že i starší vozy, které tuto technologii nemají, nejsou vyřazeny ze hry. I do nich obvykle lze tyto technologie zabudovat. Není to mnohdy úplně levné, ale za tu bezpečnost to určitě stojí.

Nabíjíte si mobil v autě?

Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články