Nafta ještě neřekla poslední slovo: Toto jsou podle expertů nejlepší dieselová auta současnosti. A co to vaše?

Hybrid, tedy kombinace velmi často benzínu a elektřiny, je dnes velmi populární, ovšem naftová auta ještě nezmizela z nabídky.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Žijeme v době, kdy se zdá, že diesel ustupuje do pozadí pod náporem elektrifikace a hybridních soustav. Jsou hlasy ze strany expertů, prodejců aut i automechaniků, které by s tím nesouhlasily. Ten můj patří mezi ně. V redakci AutoŽivě chápeme, že elektřina je v rámci automobilismu už nevyhnutelná. Ale to neznamená, že jde o jedinou a správnou cestu. Naftové klasiky ještě podle mého názoru neřekly poslední slovo. Mám tady žebříček aut, která mají naftu v nádrži, ale mechanici je milují a doporučují.

Elektřina sice podle EU má být novou cestou, ale diesel žije

Podle jejich výběru patří mezi nejlepší současné naftové osobní vozy desítka zajímavých modelů. Auta spojuje schopnost dlouhých dálničních přesunů bez únavy, rozumné provozní náklady na kilometr, a především kombinace točivého momentu a klidného chodu. Nejvíce překvapí pestrost, protože výčet se neomezuje jen na velká SUV, ale nahlíží i do střední třídy a mezi praktičtější liftbacky a kombi. Mezi zvolenými auty figuruje Mazda CX‑60 s naftovým řadovým šestiválcem. Ten v reálném provozu často umí pokořit čtyřválce spotřebou i kultivovaností.

iZdroj fotografie: Mazda

Mazda CX‑60 zaujme právě tím, že znovu otevírá téma dlouhého, klidného běhu řadového šestiválce v naftě, a to bez pocitu přežitku. Nechybí Kia Sorento jako rodinný univerzál se sedmi místy a robustním 2.2 CRDi. U Sorenta je vidět, jak důležitá je kombinace prostornosti a naftového temperamentu v plné zátěži. Auto pobere rodinný náklad, udrží dálniční tempo a nezhroutí rozpočet. Je tu i Volkswagen Golf v dieselové specifikaci coby evropský etalon každodenní mobility. Pořád drží standard tiché práce a nízké spotřeby mimo město.

VW Golf je fenomén, který naftu zvládá a ovládá na jedničku

Z ranku služebních jistot nastupuje Škoda Superb s dvoulitrovým TDI. Fenomén, který spojuje obří zavazadelník, dálniční stabilitu a vyladěnou akustiku kabiny. Superb se vznáší na hranici manažerského cestování a rodinného kombíku. V rovině, kde diesel dává logiku už samotným dojezdem na nádrž a odolností k dlouhým denním dávkám. V německém táboře luxusních sedanů má diesel stále pevné zázemí. To ilustrují jak Mercedes‑Benz C‑Class, tak větší E‑Class. V osvědčených naftových variantách pro ty, kdo denně polykají stovky kilometrů a oceňují, že motor je slyšet jen jako vzdálené šumění na pozadí.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Když dojde na zátah, jede diesel s jistotou bez přehnaného hluku i vibrací. Naftové čtyřválce, které neslyšíte, a přesto ve 130 km/h dýchají volně a bez nervů. S takovou jemností přenosu síly, že je těžké si představit, jak by se to dělalo lépe. Designově odlehčený, ale technicky vážně míněný je i nafťák Audi A5 TDI. Kde se snoubí elegantní silueta s pružností a nenuceným tempem, které dieselům sluší. Pragmatické vnímání reality doplňují tradičně odolná britská SUV, a to Land Rover Defender a Range Rover.

Výborné motory ale neznamenají komplet auta bez potíží

Oba s naftovými šestiválci a naladěním, které podrží při tažení, v terénu i na dálnici. A to aniž by kabina přestala být klidnou zónou. Pokud má žebříček ukázat diesel jako nejlepšího průvodce na dlouhé trasy, jen těžko se obejde bez BMW X5 xDrive30d. Podle expertů je toto SUV synonymem dlouhodobého referenčního bodu pro to, jak má naftový šestiválec spojit tah odspodu, spotřebu a mechanickou kulturu. Spojit do balíčku, který nedává řidiči důvod přemýšlet nad čímkoli jiným než nad cestou.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Davida Kubrta

Výběr přitom nepůsobí jako nostalgické ohlížení, ale jako pečlivé zvažování aktuální nabídky. Hodnotí se interiérové zpracování, komfort odpružení, akustika pohonu, reálná spotřeba i provozní náklady. Máme před sebou žebříček, se kterým se dá i nedá souhlasit, jak jinak. Já bych byl opatrný u Range Roveru. Motor může být v pořádku, ale komplikovaná a náchylná technologie v celém autě je často zdrojem potíží a problémů. Já osobně bych ho tam nezahrnul. Stejně jako diesel od Subaru. Jaký diesel byste do žebříčku dali vy? Budu rád za komentáře pod článkem. Důležité je jedno, diesel ještě neřekl poslední slovo.

Jaký diesel je nejlepší podle vás?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články