Dovolená bude od letošního podzimu problém, zejména pro ty, kteří vyjedou svým starším autem na jih. Policie je ve střehu.
Ve jménu bezpečnosti a zdraví občanů je dovoleno vše. Jakkoli může jít spíše o vybírání pokut. Byla doba, kdy byl naftový motor mantrou, kterou začal omílat každý tuctový zákazník, když přišel do autosalonu. Časy se změnily a může za to Audi s aférou Dieselgate. V poslední době se tak víc a hlasitěji mluví o tom, že některé dieselové vozy už brzy nebudou mít na evropských silnicích co dělat. A není to jen plané strašení, od října se totiž v některých regionech skutečně chystá zásadní změna, která se dotkne tisíců řidičů.
Evropská unie, emise, ekologie. A už vlasy vstávají hrůzou
Když jsem se o tom poprvé dozvěděl, přiznám se, že mi hlavou proběhla celá řada otázek. Co přesně se mění? Kterých aut se to týká? A jaké postihy hrozí těm, kteří nová pravidla nebudou respektovat? Odpovědi nejsou úplně jednoduché, ale pokusím se je vysvětlit co nejpodrobněji. Základní změna, která vstupuje v platnost od října tohoto roku, se týká především dieselových vozů, které nesplňují emisní normu Euro 5.
Právě tato kategorie je v hledáčku úřadů a ekologických organizací. Starší diesely jsou považovány za hlavní zdroj znečištění ovzduší ve městech. To máme co a od kdy. Kde? Ne, u nás ne, ale v Itálii. Ovšem tam jezdíme snad všichni občas na dovolenou, a tak se nás to týká. Nejde o plošné restrikce pro celou Itálii, zákazy provozu pro dieselová vozidla Euro 5 začnou v Piemontu, Lombardii a Emilia Romagna. Věc je v souladu s cíli a požadavky Evropské zelené dohody, jak jinak. Za vším hledejte EU.
Nová „regionální opatření pro boj proti znečišťujícím emisím a smogové nouzové situaci“ jsou výsledkem specifických místních politik a diktátu EU. Na podzim omezí provoz určitých typů automobilů, které jsou považovány za obzvláště škodlivé pro kvalitu ovzduší, a tedy i pro zdraví občanů. Od podzimu platí zákaz provozu pro dieselové automobily s environmentální certifikací Euro 5. Kdo to neví, tak naftové motory Euro 4 a starší modely byly již zakázány. To znamená zákaz pro vozidla registrovaná v letech 2011 až 2015.
Kdo má Euro 5 a horší, místo autem může jet třeba vlakem
Jak starý je váš automobil? Já se svým starým pětkovým bavorákem jsem tímto mimo hru. V Piemontu se restriktivní opatření týkají přibližně 250 000 tam registrovaných vozidel včetně osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel. Jde o 8 % celkového vozového parku v regionu. To není málo. Když si uvědomíme, že průměrný věk českého vozového parku je 16 let, tak je jasné, že dost Čechů se do Itálie autem už nepodívá. Anebo podívá, ale zaplatí mastnou pokutu. Provoz bude zakázán od pondělí do pátku mezi 8:30 a 18:30.
Tento čas je nejkritičtějším časovým úsekem pro městskou dopravu v obcích s více než 30 tisíci obyvateli. Když už tedy vyrazit se svým vrakem, tak o víkendu. To totiž lidé nedýchají. Chápete, co chci říct? Řeči o ekologii jsou pokrytectvím. V případě porušení nových pravidel budou ukládány pokuty. V případě, že to bude řidič ignorovat a dojde k opakovanému porušení, je to 30 dní bez řidičáku. Novinka bude platit od podzimu 2025 do 15. dubna 2026. Pak od 15. září do 15. dubna následujícího roku.
Italská policie je ve střehu a pokuty budou létat vzduchem
Ostatní italské regiony se ubírají stejným směrem. V regionu Emilia-Romagna bude omezené cestování naftovými auty s normou Euro 5 platit ve stejném čase jako v Piemontu a ve stejné dny. Mám ale zprávu a ta je špatná. Jedná se o trvalou záležitost. Od 1. října 2025 už napořád, v nížinných obcích s více než 30 000 obyvateli a v regionu Bologna. Jedete se svým starým autem do muzeí a fabrik supersportů? Tak na tohle místo pozor.
V regionu Lombardie budou trvale platit omezení pro nafťáky Euro 5 od pondělí do pátku od 7:30 do 19:30 ve vybraných obcích. Podobné změny se očekávají i v Benátsku. Jak se bude prokazovat, že máte Euro 6? Budou vydávané nějaké plakety? Jak bude označena hranice regionu, kam se s Euro 5 nesmí vjet? Nevím, nevím a nevím. Itálie není Německo, tady „Ordnung must sein“ neplatí. Pokud víte, jak to bude probíhat, budu moc rád za komentáře pod článkem. Každopádně léto si užijte, ale podzimní výlet do Itálie už se může prodražit a zkomplikovat.