Naléhavé: Máte auto z Česka? Hrozí, že jste právě teď ztratili až 67 426 Kč z jeho hodnoty. Vysvětlíme proč

Koupit auto jen tak bez prověření, to se rovná stoprocentnímu hazardu se ztrátou hodnoty. Kupující často utrácejí zbytečně peníze.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
                   

Jedno je jisté. Lidé nejsou čestní a určití jedinci stále dokola zakládají své živobytí na podvodech na ostatní. Bez ohledu na to, jestli se jedná o telefonické podvody, bankovní pikle anebo třeba prodej aut. Bazarníci podváděli a podvádět bohužel budou stále. Faktem je, že lživé informace o počtu majitelů ojetých aut představují problém pro české kupující. Jak? I to, jestli auto vlastnil jeden člověk, nebo pět, ovlivňuje cenu ojetiny.

Některé bazary jsou v pořádku, jinde jedou podvody ve velkém

Stejně jako najeté kilometry, respektive spekulování s nimi a stáčení tachometrů. Kupující ojetých vozů (nejen) v České republice často čelí nečestným praktikám prodejců, je to tak. Prodejci z řad nečestných bazarníků uvádějí falešné informace o počtu předchozích majitelů vozidla. Podle údajů společnosti Cebia třetina prodávaných ojetých aut má falešně uvedeno, že měla pouze jednoho majitele. To může zvýšit cenu vozidla až o pět procent.

iZdroj fotografie: David Kubrt pro AutoŽivě

Tento trend vedl loni k tomu, že kupující zaplatili za ojetá auta přibližně tři miliardy korun navíc. Problémem je, že nové „digitální“ technické průkazy těmto podvodům jen nahrávají. Dříve bylo na papírovém dokladu vidět, kdo byl majitelem a kolik majitelů vlastně bylo. Výjimkou byl nový techničák vydaný při ztrátě. Ale i to se dalo nějakým způsobem „číst“ jako pokus o podvod. Od letošního roku byly nahrazeny původní technické průkazy.

Co to na české kupce zkouší? Komedii v německém bazaru během koupi Audi A5 natočili

Bohužel, je to tak, a to jedním dokumentem – a informace o předchozích majitelích nejsou online dostupné. Děkujeme, politici! Tato skutečnost nahrává nekalým prodejcům. Dává jim možnost podvádět kupující. Dá se očekávat, že se podíl falešných informací o majitelích aut bude pravděpodobně zvyšovat. Je bezpodmínečně nutné a důležité, aby kupující projevovali větší snahu a zájem o historii vozidla. Kontrolujte, jak to jenom jde!

Dokud nejsou peníze na stole, dá se z koupě vždycky vycouvat

Zvýšená obezřetnost je klíčem k ochraně kupujících před finančními ztrátami a nečestnými praktikami v oblasti prodeje ojetých vozidel. Skutečně to, že si člověk nevědomky koupí auto s větším počtem majitelů nebo s vyšším než deklarovaným nájezdem, rovná se přímo snížení hodnoty auta. Ze statistiky vyplývá, že jde v průměru o 67 426 Kč, a to není málo. Nutno ovšem podotknout, že částka je vypočtena ze široké šály kupních cen bazarových aut. Značně ji zvedají „milionová“ auta. U vozů střední třídy bude pokles hodnoty nižší.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Někdy ano, typicky u sportovních aut, kdy se během pár let vystřídá na jednom autě hodně lidí, kteří mu „dávají co proto“. Ale to je výjimka. Služební auta z firem jsou na tom hůř. Ale stočený tachometr je problém i v rovině technického stavu. Je markantní rozdíl mezi tím, jestli má auto najeto 250 tisíc nebo 150 tisíc kilometrů. Větší opotřebovanost zaplatí na servis jen a pouze koncový zákazník, tedy přesněji řečeno podvedený nový majitel.

Kontrolujete auto před koupí?

Zdroj: Cebia
Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články