Nejnebezpečnější auta dneška: Jedním z nich pravděpodobně jezdíte i vy (výsledky nárazových testů Euro NCAP)

Co se stane s řidičem a posádkou auta po nárazu do protijedoucího auta? Nikdo si to asi nechce ani představit, ale je dobré vědět, v jakém autě náraz pravděpodobně přežijete.

i Zdroj fotografie: Euro NCAP
                   

Dnes už asi každý ví, co jsou to nárazové testy Euro NCAP. Jde o komplexní testování nových automobilů prostřednictvím reálných nárazů, kolizí a střetů. V modelových autech jsou senzory, figuríny a vše je po nárazu analyzováno. Výsledkem je procentuální a hvězdičkové hodnocení. V loňském roce bylo zkoumáno 17 vozidel. Je zajímavé, že více než polovina z nich byla vyrobena v Číně.

Co je čínské, je (ne)bezpečné? Výsledky testů překvapily

Jak si auta vedla a kdo si odnesl titul nejméně bezpečného vozu? Není náhodou, že většina testovaných elektromobilů byla z Číny. Výběr je jednoduše založen na datech uvedení nových vozů na trh. Je vidět, jak se čínští výrobci snaží opanovat co největší podíl na trhu. Devět nových aut pochází z čínské produkce, dva modely pocházejí z Japonska a Koreje a jedno vozidlo bylo dokonce vyvinuto a vyrobeno ve Vietnamu.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Latin NCAP

Pouze tři automobily jsou produkty německých značek. I tady se dá číst mezi řádky a vnímat, jak to je s motivací těch kterých automobilek získat co nejvíce nových zákazníků. Jaké auto bylo v testech nejlepší? Na vrchol se suverénně řadí VW ID.7, které nabízí dobrou až velmi dobrou bezpečnost napříč všemi čtyřmi disciplínami, zejména z hlediska ochrany cestujících. Airbagy jsou instalovány mezi předními sedadly, aby vzájemně chránily řidiče a spolujezdce v případě bočního nárazu.

Američané ukázali nejbezpečnější letošní auta. Vítězové překvapí

V případě střetu s protijedoucím vozidlem by byl elektrický sedan vyšší střední třídy podle rozboru odpovídajících testů dobrým soupeřem. Systém varování před opuštěním jízdního pruhu funguje jemně, také zasahuje v krizovějších situacích. VW ID.7 má také systém, který po nárazu zabrzdí, aby se zabránilo následným kolizím. O jediný bod za ním (s maximem 210 bodů) je Nio ET5, čínský sportovní sedan s elektrickým pohonem. Na třetí a čtvrté místo se dostávají Smart #3 a BYD Dolphin.

Německé prémiové značky poměrně zklamaly

Mírným zklamáním působí umístění luxusních značek BMW a Mercedes. Velmi dobrých 5 hvězdiček získává také BMW řady 5, ale dosažený počet bodů stačí pouze na páté místo v tomto žebříčku. Členové představenstva Mercedesu nebudou nadšeni ani z celkového devátého místa svého vlajkového produktu EQE SUV. Zejména proto, že pokud jde o bezpečnost, jsou Nio EL7, BYD Seal U a Lexus RZ před drahým luxusním SUV ze Stuttgartu .

Jasným propadákem je nové Hyundai Kona. Korejský malý vůz se v žádném dílčím hodnocení do první desítky nevejde. Těsně před Konou je Vinfast VF8, elektrické SUV. Výraz „propadák“ je třeba ale chápat v kontextu konkurence, která byla v loňském roce testována. Ani umístění na pozicích 11 až 17 neznamená, že by šlo o výrazně nebezpečná auta. Všechna testovaná auta obdržela hodnocení se čtyřmi nebo pěti hvězdičkami, což svědčí o vysokém bezpečnostním standardu moderních vozidel.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nejvíce bodů a titul nejbezpečnějšího vozu v roce 2023 získal Volkswagen ID.7, což ukazuje na pokrok v oblasti elektromobilů v bezpečnosti. Ale ani poslední KONA není výrazně špatným, respektive nebezpečným autem. Vzhledem k výsledkům je jasné, že automobilový průmysl bez ohledu na lokalitu výroby zvládá reagovat na náročné podmínky a kritéria bezpečnosti. Posun vzhledem k minulosti je obrovský.

Jak bezpečné je vaše auto?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články