Některé značky aut jsou zapojeny více do dopravních nehod, jiné méně. Ve kterém autě vás nehoda zaručeně nemine?
Jsou to smutné statistiky. Dělám tuto práci roky, ale vždy, když dojde na statistiky nehodovosti, jsem z toho smutný. Nevidím za nehodami jen čísla, ale živé lidi. V tom lepším případě, nehodovost je velmi často spojena s úmrtími řidičů i chodců. Neumím si představit, jaké to je být v roli pozůstalého. Toho, komu najednou zazvoní v noci telefon a na druhém konci bude policie. Nepříjemné téma, ale děje se to, nelze strkat hlavu do písku.
Ojetin po bouračce je u nás opravdu hodně, pozor na podvod
A že těch nehod není málo. Nechám teď stranou tu fatální stránku věci a podívám se na to s ohledem spíše majetkovým. Podle statistik policie řeší na českých silnicích denně stovky nehod a ano, havárie mají vliv na budoucí hodnotu vozidel. Společnost carVertical zveřejnila žebříček značek aut, která jsou v Česku nejčastěji bouraná. Výsledky možná překvapí, protože na prvních příčkách se nevyskytuje tradiční favorit domácího trhu – Škoda.
Jde o data za loňský rok. Letos to možná bude jiné, až se na konci roku vše sečte. Ale zásadní změny bych nečekal. Podle získaných dat si totiž prvenství drží německá automobilka BMW. Tam bylo u 66 % prověřovaných vozů zjištěno, že byly v minulosti „účastníky“ nehody. Pro řidiče, kteří plánují pořídit si ojetý vůz této značky, je to tedy informace. Jinak řečeno, více než každé druhé BMW je podle statistik bourané. Pozor na to.
Starší modely BMW bývají často vyhledávané mladšími řidiči, proč ne. Ti, pokud se učí řídit, mohou mít ještě styl, který může vést k častějším nehodám. Na druhém místě se umístila značka Hyundai, kde 63,1 % vozidel prošlo nějakým druhem poškození. To může být překvapující pro mnoho lidí. Zejména pro ty, kteří Hyundai vnímají jako relativně bezpečnou volbu. Já bych dodal, že tady jde o opak než u BMW. To není statistika, jen mé vlastní pozorování. Ale vyjma Nkových modelů vidím ve vozech Hyundai spíše jen staré lidi.
Mladí bourají z nevyježděnosti, senioři zase ztrácejí postřeh
Ti zase už postrádají reflexy, mají „seniorské“ potíže. A bourají. Třetí místo pak patří Audi s 58 % bouraných aut. Mezi značky s více než 50 % se řadí také Mercedes-Benz. A „konečně“ i Škoda. Domácí značka má na českých silnicích obrovské zastoupení, její relativně vysoký podíl bouraných aut může být způsobený právě tím. Překvapením je Volvo. To sice není mezi nejčastěji bouranými značkami, ale když už je nabourané, tak v podstatě dvakrát.
Jinak řečeno, automobily Volvo jsou často zapojeny do nehod. Řekl bych, že na špičce žebříčku není Volvo z důvodu, že u nás jezdí méně těchto aut. Třeba v porovnání právě se Škodou. Tedy řidiči, kteří mají Volvo, bourají často, abych byl přesný. Oproti tomu na opačné straně spektra, s nižším podílem bouraných vozů, se nachází značky Fiat, Opel, Renault, Mazda a Seat.
Škoda je hodně bouraná, je za tím velký počet aut na silnici
Ty mají procenta poškození od 36,4 % do 45,3 %. Relativně dobře je na tom také Ford, potažmo Renault. V rovině nákladů na nehodu pak samozřejmě stojí nejvíce prémiové značky. Nejvyšší průměrná škoda na auto patří Mercedesu-Benz, kde to je cca 98 000 Kč. Následuje Audi s 90 000 Kč a BMW s částkou 88 000 Kč. Globálně nejvyšší průměrné škody vykazují vozy značky Dodge, Porsche a Tesla. U nich škody dosahují až 140 000 Kč na auto. ČR je ale pro tyto výrobce marginálním trhem.
Obecně platí, že šance, že při hledání ojetiny narazíte na vůz po nehodě, je poměrně vysoká. Při nákupu ojetého auta je tedy klíčové vědět, jak poznat vozidlo, které bylo účastno nehody. Jistě, ne každá nehoda má zásadní vliv na bezpečnost – drobné kolize, které zanechají jen povrchové škrábance, obvykle neznamenají velké riziko. A ty lze akceptovat zcela v klidu. Je ale důležité rozlišovat mezi kosmetickými opravami a vážnými strukturálními poškozeními.
Často bourají řidiči automobilů Volvo. Tady renomé značky lže
Pokud byla při nehodě poškozena konstrukce vozu, mohou být opravy provedeny tak, že to na první pohled nepoznáte. Jedním z prvních ukazatelů může být nerovnoměrná šířka spár mezi díly karoserie, například mezi dveřmi a blatníky. Pokud jsou spáry na jedné straně vozu širší než na druhé, může to být známkou toho, že vůz byl opravován po nehodě. Dalším vodítkem je kvalita laku.
Pokud má lak na různých částech vozu odlišný odstín nebo strukturu, může to znamenat, že některé části byly opraveny nebo vyměněny. Světlomety mohou být také dobrým vodítkem. Když nejsou vzájemně v symetrii, může to znamenat, že vůz prošel opravou přední části po nehodě.
Kromě exteriéru vozu je důležité prohlédnout i jeho interiér. Mnoho komponentů v interiéru má vyražené datum výroby, které lze využít k ověření, zda odpovídá roku výroby vozu. A tak dále a tak dále. Je toho opravdu hodně, co je možné, a co je třeba zkontrolovat. Pokud se někdo na toto necítí, je lepší požádat nějakého automechanika. Statistika skutečně mluví jasně a podíl bouraných aut na trhu je značný. Tak proč kupovat (bouraného) zajíce v pytli?