Naftové motory už mají to nejlepší zjevně za sebou, aféra s emisemi jim poškodila reputaci. Některé jsou přitom velmi dobré, jiné ale ne.
Dieselový motor. Kdysi synonymum pro úsporu, sílu a dlouhověkost. Motor, který byl ideálem pro dálkové trasy a tahání karavanů. Velkou ránu naftovým motorům zasadila aféra Dieselgate. Lidé přestali naftovým motorům věřit. Za mne je to velká škoda, motory jako takové za to samozřejmě nemohly. Nicméně nejsou všechny pohonné jednotky skvělé a bez chyby. Samozřejmě že existují diesely, které jsou tak problematické, že byste se jim měli vyhnout obloukem. I mezi naftovými auty v obecném slova smyslu, nejen ohledně motoru, se najdou černé ovce.
Nafta nepatří jen do kamen, to je pomluva, ale pozor na motory
Takové, které vám dokážou zruinovat rozpočet a otrávit život. Často jde o motory, které se montovaly do aut, jež jinak vypadají docela lákavě. Anebo jsou či byla skutečně lákavá, ale s jiným typem pohonu. Takže pokud právě teď pokukujete po nějakém ojetém dieselu, následující řádky by vám mohly ušetřit spoustu starostí. Začněme tím, že spolehlivost dieselu není jen o tom, že motor nastartuje i v mrazu. Jde o celkovou odolnost vůči poruchám, nákladnost oprav a také o to, jak často budete muset měnit filtr pevných částic (DPF).
Podle aktuálních statistik, které zveřejnil magazín What Car? se na chvostu spolehlivosti mladých dieselů drží motory, které byste skutečně nečekali. První místo v nelichotivém žebříčku obsadila Kia Sportage z let 2016 až 2021. Hodnocení spolehlivosti je 66,2 % a mezi nejčastější závady patří právě motor s poruchovostí 24 %, převodovka/spojka s 20 % problémů, elektroinstalace mimo motor s 16 %. Dále tady máme elektroinstalaci motoru s poruchovostí 8 %, výfuk se 4 % a palivový systém problémy ve 4 % případů.
Kia Sportage předchozí generace byla v posledních několika letech oporou modelové řady korejské značky a představovala zásadní podíl všech prodejů nových vozů. Její popularita spočívá v atraktivním stylu, praktičnosti, nízké pořizovací ceně. Majitelé si ale v rámci dotazu průzkumu stěžovali, že 56 % jejich vozů se porouchalo. Mnoho z nich mělo problémy s motorem a převodovkou. Více než polovina postižených vozů byla mimo provoz déle než týden a někteří majitelé museli za opravu zaplatit v přepočtu přes 50 000 Kč.
Problémy se týkají jak pohonných jednotek, tak elektroinstalace
Kdo má stříbrnou medaili ve smutném hodnocení? Druhé místo v tabulce má Volkswagen Golf od 2020 do současnosti. To je nelichotivý výsledek, s hodnocením spolehlivosti 70,4 %. Nejčastější závady jsou elektroinstalace mimo motor s 11 %, klimatizace 8 %, karoserie 8 %, brzdy 5 %, motor 5 %. Ať už si vyberete jakýkoli Golf, získáte automobil, který se dobře řídí, s pohodlným podvozkem a dobře vybaveným interiérem. Všechny modely Golfu se však v poslední době potýkají s vysokým počtem problémů.
Přestože naftové modely Golfu mají mnohem méně problémů než jejich benzínoví nebo plug-in hybridní sourozenci, míra poruchovosti 30 % nevzbuzuje důvěru. Benzínové a plug-in hybridní modely Golfu mají míru poruchovosti 45 %. Na nové auto docela ostuda. Je smutné, že se tohle auto prémiové třídy v žebříčcích nízké spolehlivosti opakuje. Jde o BMW řady 5 z let 2017 až 2023. Hodnocení spolehlivosti je 79,8 %, na německou první třídu nic moc.
Poruchovost se nevyhýbá ani prémiovým třídám z Německa
Nejčastější závady registruje výfuk v 15 %, elektroinstalace motoru 9 %, elektroinstalace mimo motor 6 %, 12voltová baterie 6 %, klimatizace 4 %. Ano, BMW řady 5 se skvěle řídí, je pohodlné a úsporné, což z něj dělá jeden z nejlepších luxusních vozů, jaké si můžete koupit. Navíc řada 520d s kompaktním naftovým motorem nabízí vynikající kombinaci výkonu a spotřeby paliva. Není divu, že je to značně prodávaná verze. Vznětové verze řady 5 jsou však mnohem náchylnější k problémům než benzínové modely, celých 43 % dieselových vozů mělo problém ve srovnání se 14 % benzínových modelů.
Vlastnictví dieselové řady 5 je tak nákladnější než u benzínové alternativy. Já bych přidal za sebe ještě motor 2.0 TDI od Volkswagenu. Teď tedy neřeším jeden model, ale motor jako takový. Přesně „ten“ 2.0 TDI, který se montoval do Golfů, Octavií, Passatů a dalších modelů koncernu. Co je na něm tak špatného? Odpověď je jednoduchá, problémy s vstřikovači, turbem, EGR ventilem a samozřejmě i s DPF. Opravy těchto závad jsou často velmi drahé a mohou se opakovat. Tak vzpomenu na motor 1.6 HDI od Peugeotu a Citroënu.
Výjimky existují, i obecně spolehlivý motor může být vadný kus
Agregát je známý svými problémy s mazáním, turbem a vstřikovači. Starší 1.6 HDI s nájezdem přes 200 000 kilometrů často vyžaduje generální opravu. A za cenu generálky můžete mít ojetou benzínovou verzi, která bude spolehlivější a levnější na provoz. Stačí si to spočítat. Nesmíme zapomenout na 2.0 JTDm od Alfy Romeo, který je sice charismatický, ale v otázce spolehlivosti hraje druhou ligu. Slušně řečeno. A teď si možná říkáte – co s těmi všemi statistikami? Jak je využít v praxi? Odpověď je jednoduchá – pokud chcete diesel, který vás nebude stát majlant na opravách a zároveň si udrží hodnotu, vyhýbejte se výše uvedeným motorům.
A nezapomeňte, i ten nejspolehlivější motor potřebuje pravidelný servis a péči. Vrátím se zpět k průzkumu magazínu WhatCar? A zmíním naopak naftová auta, která jim vyšla jako spolehlivá. Na prvním místě je Renault Kadjar z let 2015 až 2022. Další je naftové BMW 3 z let 2012 až 2019. Následované novější generací BMW 3 od roku 2019. Čtvrté a páté místo je lichotivé pro naši tuzemskou značku. Na čtvrtém místě je naftový Kodiak z roku 2016 a mladší. Pátý je Superb z let 2015 až 2024. A hned je z čeho vybírat.