Ojetá auta sama o sobě vyžadují pečlivý výběr, po letech mohou být v horším stavu. Některé značky ovšem nabízely vyloženě problémové modely.
Nesmrtelné téma. Jakou ojetinu si koupit a vyhnout se typickým problémovým autům. Tak tohle je skutečně téma, které by mělo zajímat každého, kdo někdy přemýšlel o autu z druhé ruky. Co si budeme povídat, koupit si ojetinu je vždycky tak trochu loterie. Můžete narazit na poklad, který vám bude sloužit léta bez jediného problému, ale taky můžete skončit s autem, jež vám vysaje peněženku rychleji než průmyslový vysavač. Stav ojetého auta až na výjimky totálních vraků nikdy nepoznáte na první pohled.
Ojetá auta je třeba vybírat velice opatrně, pozor na problémy
Vyplatí se sledovat dlouhodobě statistiky a žebříčky, tak jako to děláme my v redakci AutoŽivě. V rámci našich průzkumů se podíváme na ty největší průšvihy mezi ojetinami, kterým byste se měli vyhnout, pokud nechcete přijít o nervy, čas a hlavně peníze. A že těch modelů není málo. Základem je nekupovat auto bez kontroly zkušeným mechanikem, prohlédnout vějičku, kterou prodávající chystá. Je třeba si uvědomit, že nestačí jenom hezký lak a naleštěná kola. Důležité je, co se skrývá pod kapotou a jakou má auto minulost.
Nicméně se dá předejít problémům tím, že se člověk vyhne skutečně problémovým značkám a modelům. Protože některé značky a modely mají pověst tak špatnou, že byste je nechtěli ani zadarmo. A teď nemluvím o autech, která mají najeto půl milionu kilometrů a prošla rukama pěti taxikářů. Mluvím o vozech, které už z výroby trpěly na poruchy, špatné motory nebo mizernou elektroniku. A kdo by chtěl dobrovolně investovat do auta pověstného tím, že se rozbije vždycky v tu nejhorší možnou chvíli?
Některé modely jsou prostě černé ovce automobilového světa. První na seznamu mám Renault Laguna druhé generace. Ano, tohle auto vypadá na první pohled docela elegantně, ale co se týče spolehlivosti, je to spíš noční můra. Elektronika si dělá, co chce, a když už si myslíte, že jste všechny závady vyřešili, objeví se další. Opravy nejsou zrovna levné. Pokud nechcete trávit čas v servisu, radši se Laguně vyhněte.
Některá francouzská auta jsou kvalitou horší než ta italská
Další kousek, který byste měli raději minout velkým obloukem, je Fiat Stilo. Tohle auto mělo být konkurencí pro Golf, ale místo toho se stalo synonymem pro poruchovost. Elektronika, podvozek, motory, všechno je tu tak trochu sázka do loterie. I když Stilo vypadá na první pohled lákavě, v praxi vás může připravit o spoustu nervů. Informace pro milovníky francouzských aut, Peugeot 307. Tohle auto je i po letech krásné a má své obdivovatele.
Ale co se týče spolehlivosti, nic moc. Elektronika, podvozek, motory, všechno je tu tak trochu slabší stránka. Další na seznamu je Opel Vectra. Tohle auto mělo být vlajkovou lodí značky, ale místo toho se stalo typickým potížistou. Něco pro milovníky luxusu, další vlajková loď, a to BMW řady 7 generace E65/E66. Tohle auto je luxusní, pohodlné a nabízí spoustu výbavy. Ale není spolehlivé. V tuto chvíli bych chápal argument, že se bavíme už od podstaty o starých autech, která mohou mít své mouchy. Na jednu stranu je to pravda, nejde o žádné novinky.
Problémy se nevyhýbají ani luxusním autům z prémiových tříd
Na stranu druhou řešíme komplet modelové řady v kontextu stejně staré konkurence. Ale problémová jsou vybraná auta i z mnohem pozdějších ročníků. Je zde Volvo V60 T4 do roku 2014, které je náchylné na praskání hlav, karbonizaci, pronikání chladicí kapaliny do válců. Slabinou je i přehřívání. A může za to Ford. Tedy, může si za to Volvo, že používalo fordovský motor 1.6 EcoBoost.
Agregát si i přes úpravy a jiný software přinesl od mateřské značky konstrukční neduhy. Škoda, a pozor. Čtyři roky staré auto, které může shořet. Tady odbočím, problém s vznícením má třeba i Renault Kadjar, už jsme o tom psali. Na pořadu dne je ale zánovní elektromobil značky Jaguar, model i-Pace do roku výroby 2020. Evidentní jsou problémy s trakční baterií včetně rizika požáru, tedy náhlého vzplanutí auta stojícího v garáži.
Elektromobily mohou začít hořet, ovšem velmi špatně se hasí
Připomenu případ, který se u nás nedávno stal. Nepomohly svolávací akce, nepomohl zpětný výkup v některých zemích. Tady je lepší se autu skutečně vyhnout obloukem. Podobný problém má Porsche Taycan do roku 2024. Obavou je riziko zkratu v baterii, který by mohl vést až k požáru. Jde o konstrukční chybu baterie. Někomu se líbí vzhledem, někomu ne, kontroverzní je koncept předního svícení a design masky.
Každopádně je Hyundai Tucson populární. Specifikace 1.6 CRDi mHEV z let 2020 až 2023 je ale náchylná na poškození motoru. Vinou je selhání napínací kladky startéru/generátoru a nedostatečná mechanika. Znovu zopakuji, že při výběru ojetiny je potřeba být opravdu opatrný. Ve finální fázi rozhodování musí dojít na online prověření historie, prohlídku mechanikem na místě, testovací jízdu. Ale základem prevence je už na začátku při hledání ideálního auta vyhnout se značkám a modelům, které jsou vyloženě rizikové.