Drahé auto neznamená drahou a kvalitní baterii, která vydrží dlouhé roky. Levnější značky často mají lepší baterie, které vydrží déle.
Hned v úvodu bych chtěl upozornit, že se nebudeme bavit o elektromobilech. Člověk dnes slyší baterie a má pocit, že v dnešní době zaměřené na elektromobilitu vše, co souvisí s bateriemi, týká vždy elektrických aut. Ale není to tak. Baterie mají samozřejmě i klasické automobily se spalovacími motory. Jen aby nevznikl nějaký mylný dojem. Mimochodem, když už jsem ale nakousl tu elektromobilitu, a baterie, respektive jejich kvalitu, nedávno jsme to v redakci AutoŽivě řešili. Rozdíl mezi bateriemi v automobilech značky Tesla a automobilech čínské značky BYD.
Značky autobaterií jsou často stejné, i tak pak ale fungují jinak
Tesla byla ve všech ohledech horší. BYD naopak dlouhodobě exceluje. Nedávno přišel s bateriemi, které se na dojezd 400 km nabijí za pět minut. Což už je čas srovnatelný s tankováním klasických pohonných hmot. Teď tady ale máme studii týkajících se klasických autobaterií. Baterie, nenápadné „krabice“, bez kterých by dnešní auta byla jen těžké ingoty na kolech. Výsledky nejsou vůbec lichotivé pro některé značky, které byste možná čekali na opačném konci žebříčku.
To je varování pro řidiče, kteří si myslí, že když koupí auto s logem renomované značky a mají vystaráno. Možná je čas přehodnotit priority a podívat se pod kapotu trochu víc do hloubky. Studie je původem z dánského prostředí, ale tamní trh je podobný tomu našemu. Analýza se zaměřila na kvalitu a spolehlivost autobaterií napříč různými značkami a přinesla poměrně překvapivá čísla.
Podle analýzy mají automobilky Kia, Nissan a Renault největší podíl baterií ve špatném stavu. Citroën, Mazda a Toyota mají naopak největší podíl baterií v dobrém stavu. Jednoduše řečeno. Když jsem se na věc v redakci AutoŽivě podívali podrobněji, můžeme říct, že testováno bylo několik desítek modelů a výsledky ukázaly, že ne vždy platí přímá úměra mezi cenou auta a kvalitou baterie. Některé značky, které se rády technologickým pokrokem, skončily v testu na chvostu. Co tím myslím?
Různá auta mají stejné značky baterií, problém je instalace
Například Renault nebo Nissan, značky, které jsou v Evropě považovány za stálice, se v žebříčku spolehlivosti baterií umístily na posledních příčkách. Podle dat z testu se ukázalo, že až 18 % baterií těchto značek selhalo během prvních tří let provozu. To je skoro každý pátý vůz. Jen si představte, že ráno spěcháte do práce, nasednete do auta a místo veselého bzučení startéru vás čeká jen ticho a bezmocné blikání kontrolek. Realita, kterou zažívají tisíce řidičů napříč Evropou.
Některé značky, které jsou vnímány jako „levnější“ nebo méně prestižní, naopak v testu obstály se ctí. Třeba taková Kia nebo Hyundai, kdo by to byl řekl, že právě tyhle značky nabídnou baterie, které vydrží déle než tři roky bez ztráty kytičky? Podle studie selhalo u těchto značek jen kolem 5 % baterií v prvních třech letech, což je v porovnání s francouzskou konkurencí skoro zázrak. A teď si položme otázku, proč tomu tak je? Odpověď není úplně jednoduchá, ale podle odborníků hraje roli nejen samotná kvalita výroby, ale i to, jak je baterie v autě umístěná, jaké je její dimenzování a jak se o ni stará elektronika vozu.
Po čase začne každá baterie ztrácet kapacitu, degraduje
Automobilky totiž velmi často odebírají baterie od renomovaných dodavatelů. Ale je pak na výrobcích, jak baterii do vozu zakomponují, jak ji elektronika zatěžuje. Některé značky zkrátka šetří na nesprávných místech, a když se k tomu přidá náročnější provoz nebo časté krátké jízdy, je zaděláno na problém. Je potřeba sledovat i takové detaily, jako je typ a značka baterie, její kapacita a doporučený servisní interval.
Výměna baterie už dávno není záležitostí za pár stovek, ale u moderních aut se může vyšplhat klidně na několik tisíc korun. To už je částka, která dokáže zkazit náladu i tomu největšímu optimistovi. Studie také ukázala, že největší problémy s bateriemi mají vozy, které jsou často používány na krátké vzdálenosti, kde se baterie nestihne pořádně dobít. To je typické hlavně pro městské provozy, kde se auto neustále startuje, zastavuje a znovu startuje. A co na to výrobci? Většina z nich samozřejmě tvrdí, že jejich baterie jsou kvalitní a že selhání je spíš výjimka než pravidlo.
Přes zimu se vyplatí dávat auto na udržovací dobíječku
Jenže čísla mluví jasně – pokud až 18 % baterií selže během tří let, je něco špatně. K tomu bych zase dodal to, co už jsem naznačil. Baterie moou být skutečně kvalitní, ale jejich integrace v rámci systému vozu už ne. Konkrétní značky autobaterií, které automobilky Kia, Nissan, Renault, Citroën, Mazda a Toyota používají ve svých nových vozech z výroby, nejsou veřejně jednotně deklarovány. Mohou se lišit podle modelu, trhu i roku výroby. Výrobci často spolupracují s více dodavateli a značky baterií se mohou v čase měnit.
Nicméně se dá spekulovat, že Kia a Hyundai, korejské automobilky často používají baterie značek Delkor (patřící pod Clarios, dříve Johnson Controls). Případně využívají korejského výrobce AtlasBX. V některých modelech se objevují i baterie Varta nebo Rocket. Nissan u evropských modelů často používá baterie Exide nebo Varta, v Japonsku pak Nissan používá i domácí značky jako GS Yuasa. U elektromobilů Nissan Leaf jsou trakční baterie vlastní výroby AESC. Ale to je jiná písnička, jak jsem říkal.
Méně renomované automobilky umí s bateriemi dobře pracovat
Francouzská automobilka Renault často vybavuje své vozy bateriemi Exide, případně Varta. U některých modelů se mohou objevit i baterie Fiamm. Citroën, obecně koncern Stellantis, kam patří i Peugeot, Opel, Fiat mají v nových vozech často baterie Exide, Varta nebo Fiamm. U některých modelů se mohou objevit i baterie Fulmen, což je značka Exide pro francouzský trh. Japonská Mazda používá v Evropě nejčastěji baterie GS Yuasa, Panasonic nebo Varta. U některých modelů se mohou objevit i baterie Hitachi.
Toyota dlouhodobě spolupracuje s japonskými výrobci GS Yuasa a Panasonic, zejména v Japonsku a Asii. V evropských modelech se často objevují i baterie Varta nebo Exide. U hybridních modelů, například Priusu, jsou baterie většinou vlastní výroby. Vidíte, že výrobci jsou vlastně stejní, podporuje to mou teorii o nesprávném zapojení do systému vozu. A samozřejmě také platí, že po určité době životnost baterie skončí tak jako tak s tím, že před definitivním kolapsem začne její kapacita klesat. To je normální, bez ohledu na značku a typ.