Nejlevnější palivo v Evropě jen kousek od našich hranic. Kam se vyplatí jet tankovat?

Citelné rozdíly v cenách paliv u našich sousedů způsobují, že kdo má v Čechách tu možnost, zajede si natankovat plnou nádrž klidně za hranice. Neb se to výrazně vyplatí.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Přemýšleli jste někdy, kdo má nejlevnější palivo v Evropě? Ve které zemi musí lidé platit za tankování do aut nejméně a ve které nejvíce? Výsledky tohoto žebříčku mohou být tuším pro mnohé z vás překvapením. Většinou nás totiž zajímá jen to, kolik u nás stojí benzín a nafta, protože se nás to přímo týká. Jak je na tom Česká republika ve srovnání se svými sousedy a jinými zeměmi? Platí opravdu, že u nás máme drahý benzín a drahou naftu? Pojďme se na to podívat společně.

Zajímavý žebříček přímo „od zdroje levných paliv“

Jeden mimořádně zajímavý seznam připravuje jednou týdně portál „e-petrol.pl“ . Žebříček byl naposledy aktualizován 5. prosince 2023. V žebříčku je 29 zemí, z pochopitelných aktuálních důvodů tam nejsou zahrnuty všechny evropské země (žebříček je bez Ukrajiny, Běloruska nebo Ruska/Kaliningradské oblasti). Patří sem však i Turecko , které je pro nás pravda stále nepříliš evropskou zemí, proto jej do přehledu zahrnovat nebudeme (evropská část této země tvoří pouhá 3 % rozlohy celé země).

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Autoři srovnání (pro Čechy asi celkem nepřekvapivě) došli k závěru, že nejlevnější palivo v Evropě má: Polsko. S ohledem na nedávné „nájezdy“ českých motoristů k našim severním sousedům by se to dalo vcelku úspěšně předpokládat. A to mluvíme o dvou typech paliv, tedy benzínu a naftě. Podle aktualizovaných cen pohonných hmot na webu „e-petrol.pl“ stojí benzín v Polsku aktuálně 6,43 PLN a nafta 6,60 PLN (zhruba 36 a 37 korun). Citelně levněji (až o 8 korun) bylo v Polsku donedávna zejména kvůli předvolební situaci v Polsku.

Rozdíly mezi našimi nejbližšími sousedy jsou citelné

V případě benzínu a nafty je totiž levněji v Rumunsku (zhruba 33 korun benzín a 36 korun nafta) i v Bulharsku (34 korun obě paliva). Pokud jde o čistě benzín, absolutním šampionem jsou momentálně Severní Makedonie a Bosna a Hercegovina – zhruba 31,7 koruny. Sousední Chorvatsko je s cenou 37 korun za litr citelně dražší. V případě motorové nafty je na druhém místě Bulharsko s cenou 34,6 koruny a opět Rumunsko s cenou 35,9 koruny za litr. Jak vidíme, rozdíly jsou zde obrovské.

3800 litrů benzínu za tři dny: Kradli palivo způsobem, jaký by vás v životě nenapadnul. Už zbývá jen UFO

Žebříček na webu „e-petrol.pl“ zahrnuje pochopitelně i Českou republiku a její tři sousedy – Německo a Slovensko. Netřeba dodávat, že i mezi těmito zeměmi má Polsko stále nejlevnější palivo. Rozdíly jsou zde citelné, aktuální ceny v Čechách jsou 37, 27 koruny za litr benzínu a 37, 43 koruny za litr nafty. Nemluvě o Německu, kdy jsou ceny ještě větší. Je tedy vcelku pochopitelné, že kdo měl a má stále možnost, zajede si natankovat do Polska. Speciálně donedávna, kdy byly ceny ovlivněny „předvolebním marketingem“.

Nejdražší jsou celkem očekávatelní premianti

A opačně – kde jsou paliva nejdražší? Pokud jde o benzín, zemí s nejdražším palivem v žebříčku je (očekávatelně) Nizozemsko s cenou 54 koruny za litr. Další je Dánsko s cenou 50 korun PLN a to jsou dvě z nebližších zemí, kde benzín stojí více než 50 korun za litr. Třetí Finsko má cenu těsně pod touto hranicí PLN. V případě nafty je nejdražší ve Švýcarsku – 54 korun za litr. Následované Švédskem s cenou 51 koruny a opět Nizozemskem s cenou 50 korun za litr. PLN. To jsou také jediné tři evropské země, kde motorová nafta stojí více než 50 korun za litr.

Jak vidno, v tomto kontextu je u nás ještě celkem levno. I když, mohlo by asi být i levněji. Jak to vidíte vy, na kolik by se měly dostat ceny benzínu a nafty, aby to pro stávající ekonomickou situaci ČR bylo přijatelné? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Jezdíte pro benzín do Polska?

Zdroj: Mbenzin, Kurzy
Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články